کد خبر : 67327
تاریخ : 1401/12/25
گروه خبری : فرهنگی

تشکیل نهاد صبر در مساجد کرمانشاه با رویکرد ترویج فرهنگ صلح و سازش

افشین کلات‌پور روز چهارشنبه در نشست‌خبری به مناسبت سالروز تأسیس کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، اظهار کرد: کانون مساجد یک نهاد مردمی و انقلابی است که تربیت نیروهای متخصص، متعهد و انقلابی در مساجد را در سر لوحه کار خود قرار داده است.
وی با اشاره به اینکه دشمنان بعد از تحمیل هشت سال جنگ نتوانستند به خواسته‌های خود برسند و امروز در عرصه تهاجم فرهنگی وارد مقابله با ما شدند، افزود: در این شرایط عده‌ای از جوانان انقلابی دور هم جمع شدند و در این عرصه به ندای مقام معظم رهبری لبیک گفتند.
مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان کرمانشاه با بیان اینکه کانون‌ها در سال 1371 تأسیس شد، خاطر نشان کرد: اولین کانون‌ها در مناطق محروم راه اندازی و وارد عرصه فرهنگی شد.
کلات‌پور با تاکید بر اینکه اقدامات خوبی طی این مدت انجام شده است، ادامه داد: با شیوع همه گیری ویروس کرونا و با فرمایش رهبری مبنی بر مواسات و همدلی، کانون‌ها وارد میدان خدمت شد و طی این مدت تنها واحد فرهنگی بود که نه تنها فعالیت خود را تعطیل نکرد بلکه به کمک قشرهای آسیب دیده جامعه نیز شتافت.
وی اضافه کرد: طی مدت 2 سال از شیوع ویروس کرونا، 80 تن گوشت طی 18 مرحله با همراهی برنامه سمت خدا و کانون حضرت خدیجه (ص) در بین قشر محروم استان کرمانشاه توزیع شد.
کلات‌پور به نقش پر رنگ کانون‌ها در کمک به زلزله زدگان کرمانشاه و خوی پرداخت و افزود: یکی دیگر از اقدامات کانون‌ها در اغتشاشات اخیر، در کنار دیگر مسئولان کمک به آرام سازی مردم با ایجاد یک فضای همدلی و اجرای برنامه‌های انقلابی بوده است.
وی به راه‌اندازی یک زیست بوم با عنوان سایت بچه‌های مسجد و فهما اشاره کرد و گفت: این زیست بوم یک پل ارتباطی بین مردم و تمام اقشار مختلف جامعه است.
وی با اشاره به اینکه راه‌اندازی این سایت به عنوان یک شبکه منسجم فرهنگی یک نوع جهاد تبیین است، افزود: هم‌اکنون 25 هزار کانون فرهنگی و هنری مساجد با جمعیت سه میلیون نفری از رده‌های مختلف سنی در سراسر کشور به این شبکه متصل هستند.
مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه در بحث کمک کردن به مناطق محروم برش فرهنگی آن بر عهده کانون‌ها است، گفت: یقیناً برای اینکه برنامه‌ها به خوبی اجرا شود باید در بین نهادهای فرهنگی همدلی و همگرایی وجود داشته باشد و از جزیره‌ای عمل کردن پرهیز شود.
کلات‌پور با اشاره به اینکه در حال مهندسی کردن برنامه‌های فرهنگی ویژه در مناطق محروم هستیم، ادامه داد: برش فرهنگی برای این مناطق تدوین و دورنمای آن نیز آماده شده است.
وی با بیان اینکه آغاز این برنامه‌ها به صورت جهادی در ماه مبارک رمضان است، افزود: 16 برنامه شاخص برای اجرای برنامه‌های فرهنگی ویژه مناطق محروم پیش بینی شده است که هر مسجد متناسب با ظرفیت محله و طیف مخاطب خود برنامه‌ها را اجرای می‌کند.
کلات‌پور بیان کرد: برگزاری مسابقات قرآنی، ایجاد پایگاه‌های فرهنگی، دعوت از قاریان و سخنرانان خوب در مساجد و… از جمله این برنامه‌ها است.
وی با بیان اینکه المان حکمرانی اسلامی در کشورهای اسلامی مساجد است، گفت: بحث نهضت بازگشت به مساجد و هویت بخشی به کانون‌ها از برنامه‌های مهم ما است که در این راستا دستگاه‌های مختلفی پای کار آمده‌اند تا با استفاده از ظرفیت مساجد بتوانند مشکلات مردمی را حل کنند.
مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان کرمانشاه از تشکیل نهادهای صبر در مساجد استان خبر داد و تاکید کرد: این نهادها با همکاری کانون‌ها با رویکرد ترویج فرهنگ صلح و سازش راه اندازی شده است.
کلات‌پور با بیان اینکه کانون‌ها در تمامی شهرها و خصوصاً روستاها دارای پایگاه هستند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر 589 کانون فرهنگی و هنری مساجد با جمعیت 32 هزار نفر عضو در استان کرمانشاه وجود دارد که از این تعداد 61 درصد از آن در مناطق روستایی و 39 درصد نیز در مناطق شهری فعالیت دارند.

  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/67327