کد خبر : 67738
تاریخ : 1402/1/22
گروه خبری : استان‌ها

معاون امور اقتصادی استاندار ایلام:

جلوگیری از ورود گندم بی‌کیفیت به استان

شهریار عباسی روز دوشنبه در جلسه هماهنگی برداشت غلات و دانه‌های روغنی استان ایلام اظهار کرد: سال گذشته مواردی از ورود گندم بی کیفیت یا آلوده و مخلوط با شن و ماسه در استان مشاهده شد که این گندم‌ها کیفیت و مرغوبیت گندم استان را نیز خدشه دار می‌کند.
وی افزود: باید مطلوب‌ترین زمان ممکن برای برداشت محصولات گندم، جو و کلزا در استان مد نظر دستگاه‌های مرتبط باشد و تمهیدات لازم از سوی فرمانداری‌های هر شهرستان برای پیشگیری، کنترل و مدیریت مخاطراتی چون وقوع آتش‌سوزی در مزارع لحاظ شود.
معاون استاندار ایلام یادآور شد: تأمین سوخت کمباین ها، نظارت بر سهمیه سوخت کمباین‌ها توسط شرکت نفت و جهاد کشاورزی برای جلوگیری از قاچاق احتمالی سوخت و کنترل ورود و خروج کمباین‌های دارای مجوز و جلوگیری از تردد کمباین‌های فاقد پلاک مورد نظر باشد.
عباسی خواستار کاهش فاصله بین خرید محصول تضمینی و پرداخت مطالبات کشاورزان توسط بانک‌های عامل و تامین منابع مالی محل پرداخت مطالبات از سوی مسئولان ذی‌ربط شد.
وی تأکید کرد: جهاد کشاورزی با برنامه‌ریزی‌های مدون سطح کشت تولید کلزا با شیب ملایمی در سال زراعی آتی نسبت به امسال افزایش دهد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام هم گفت: 420 هزار تن محصول کشاروزی شامل گندم، کلزا و جو در سال زراعی جاری از مزارع استان برداشت خواهد شد.
آذرنوش عموزاده اظهار کرد: این مقدار محصول در 205 هزار هکتار از اراضی استان برداشت می‌شود.
وی افزود: برای برداشت این مقدار محصول 987 دستگاه کمباین مورد نیاز است که 160 دستگاه آن در داخل استان و مابقی نیز از دیگر استان‌های کشور برای مبادرت به برداشت محصول تأمین خواهد شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام با بیان اینکه از نیمه دوم فروردین و اوایل اردیبهشت ماه برداشت غلات و کلزا آغاز می‌شود، یادآور شد: پاکسازی انبارها، آموزش مسئولان و مباشران خرید، ایجاد آتش‌بُر در مزارع، تنظیم و استانداردسازی باسکول‌ها انجام شده است.
عموزاده ادامه داد: صدور کارت معاینه فنی برای کمباین داران، تأمین سوخت برای این خودروها از سوی شرکت توزیع گاز استان و فراهم ساختن شرایط تردد کمباین‌های دارای مجور فراهم شود.
وی یادآور شد: باتوجه به امکان قاچاق گندم به خارج از کشور به علت قیمت پایین خرید تضمینی باید از خروج گندم از استان توسط نیروی انتظامی جلوگیری به عمل آید.

  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/67738