سردار مجید سوری درباره جزئیات برگزاری اردوی راهیان نور صحبت کرد. متن کامل این مصاحبه را در زیر میخوانید: میخواهم درباره بازه پرمسافری که در اردوی راهیان نور پشت سر گذاشتیم، سوال بپرسم؛ در خبرها آمده بود که روزهای پایانی سال 1401 و نوروز 1402، زائران بسیاری به مناطق عملیاتی رفتند و جمع زیادی از آنها خانوادهها بودند. درباره این موضوع گزارشی ارائه کنید. همانطور که میدانید سال اردویی ما از 14 اردیبهشت آغاز میشود و تا اردیبهشت سال بعد ادامه دارد. در سال 1401 با توجه به اینکه همهگیری کرونا را پشت سر گذاشته بودیم، استقبال خوبی از سوی مردم و اقشار مختلف از اردوهای راهیان نور صورت گرفت. سال گذشته یکی از بهترین سالها را در موضوع حضور خانوادهها و خودروهای شخصی در راهیان نور داشتیم. حدود 20 درصد حجم راهیان نور امسال مربوط به کاروانهای خانوادگی بود که با خودروی شخصی به مناطق عملیاتی دفاع مقدس میروند. علاوه بر این، دانشجویان نیز حضور بسیار چشمگیری در راهیان نور داشتند که فراتر از انتظار ما بود. سال گذشته بیش از 130 هزار دانشجو از طریق دانشگاهها اعزام شدند. البته باید بگویم استقبال آنها دو برابر اعزام بود اما چون ظرفیت مکانی ما کم بود و بازه زمانی نیز به دلیل برخورد با ماه مبارک رمضان کوتاهتر شده بود، نمیتوانستیم از دانشجویان بیشتری پذیرایی کنیم. بدون شک، یکی از برکات راهیان نور تبیین معارف جنگ و معرفی اتفاقات دفاع مقدس به نسل جوان است. در اردوهای امسال چه برنامههایی برای ارتقای روایتگری راویان راهیان نور داشتید؟ هدف اصلی ما از برگزاری اردوهای راهیان نور چیزی جز همین موضوع نیست و به دنبال استفاده از مفاهیم ارزشمند دفاع مقدس و انتقال آن به نسل جوان هستیم. برای رسیدن به این هدف، تنها حضور در مناطق عملیاتی کافی نیست و باید اقدامات دیگری نیز صورت گیرد. بیانات رهبری معظم درباره زیارت با معرفت همواره نصبالعین ما بوده و سال گذشته از شبکه راویان خود به خوبی استفاده کردیم. 6700 راوی به همراه کاروان و راوی مستقر در مناطق عملیاتی داشتیم. برای اینکه این افراد به درستی روایتگری کرده و شاهد تحریف مبانی دفاع مقدس نباشیم، یک دوره توانمندسازی برای سرشبکهها برگزار کردیم و سرشبکهها نیز چنین دورهای را برای راویان شهرستانی و اردوگاهی برگزار کردند. امسال به دنبال این بودیم که یک روایت صحیح و امیدآفرین از دفاع مقدس به دست جوانان برسانیم. در کنار راویان، شبکه مبلغین نیز برای انتقال این مفاهیم ارزشمند و رسیدن به زیارت بامعرفت فعالیت میکنند. شبکه مبلغین و روحانیون همراه کاروانها اعزام میشدند و به تبیین مسائل روز و ارتباط آن با دفاع مقدس پرداختند. علاوه براین، معمولا در همه اردوگاهها، یک نمایش رزمی فرهنگی برگزار میکنیم که زائران برای تماشای آن به این نمایش میآیند. در این نمایشها نیز نگاهی اساسی به تببین معارف جنگ و انتقال آن به نسل جوان داریم. فضاسازی فرهنگی و توزیع بستههای فرهنگی نیز از دیگر فعالیتهای ما برای این مهم است. حتما این سخنان را از طیفهای مخالف برگزاری راهیان نور شنیدهاید که میگویند این اردو متعلق به قشری خاص از جامعه است و مخاطب عمومی ندارد. آیا این ادعا صحیح است؟ باید بگویم که همه ساله در مواجهه با همه اقشار و طیفهای مختلف با همه افکار و سلایق هستیم. وقتی در یادمانها حضور پیدا میکنید از ظاهر افراد متوجه میشوید که تنها یک قشر خاص از این مناطق بازدید نمیکند. علاوه براین، ما هم دنبال این موضوع نیستیم که فقط یک قشری خاص به راهیان نور بیاید. بگذارید یک نکته جالب به شما بگویم؛ ما در ثبتنامهای خود یک قید و شرط قرار دادهایم و آنهم «حضور بار اولی» در این سفر است. افرادی که برای بار دوم یا سوم درخواست بدهند، معمولا خیلی سخت پذیرش میگیرند. اگر بنای ما بر این بود که یک قشر و گروه خاص برای بازدید بیاید، همه ساله این افراد را پذیرش میکردیم. باید تاکید کنم بیش از 70 درصد افرادی که برای بازدید میآیند، بار اولیاند. درباره اعزام دانشآموزی، همه ساله با ناراحتی جمع زیادی از آنها مواجهیم که میگویند چرا ما اعزام نشدهایم؟ با توجه به اینکه ظرفیتها محدود است و مناطق عملیاتی نیز گنجایش حضور چنین جمعیتی را ندارد، مجبوریم این قید را قرار بدهیم. بدون شک اگر این قید را برداریم، حتما جمعیت حاضر در اردوی راهیان نور بیش از 2 برابر میشود. اقشار مختلف ما در بسیج، ورود جدی به اعزامهای راهیان نور دارند و به همین واسطه گروهها و صنفهای متنوعی در سالهای مختلف به راهیان نور میروند. ما اصلا نمیخواهیم هر کسی که با ما همراه و هم نظر فکری است، به راهیان نور بیاید، بلکه اولویت اعزام ما افراد منتقد و معترض است. همیشه به دوستان گفتهایم سراغ چنین افرادی بروند و آنها را دعوت کنند. ما در ثبتنامهای خود یک قید و شرط قرار دادهایم و آنهم «حضور بار اولی» در این سفر است. افرادی که برای بار دوم یا سوم درخواست بدهند، معمولا خیلی سخت پذیرش میگیرند. آیا از کشورهای خارجی و به ویژه همسایگان نیز مهمانی در راهیان نور داریم؟ قبل از همهگیری کرونا، ستاد مرکزی راهیان نور، زیرمجموعه بینالملل داشت و همه ساله از کشورهای جبهه مقاومت، تعدادی مهمان خارجی برای بازدید از مناطق عملیاتی میآمدند، اما کرونا این بخش را تقریباً تعطیل کرد؛ تا دوباره این بخش راه بیفتد و جان بگیرد، مدتی زمان میبرد. البته امسال هم مهمانی از جبهه مقاومت داشتیم؛ به ویژه اینکه جمعی از خانوادههای شهدای مقاومت نیز به این اردو آمدند. این حرف بازگوی جملاتی است که بعضا در فضای مجازی یا دیگر محافل شنیده میشود که میگویند: «اردوی راهیان نور ارزش افزوده چندانی ندارد.» نظر شما چیست؟ باید تعریف خود از «ارزش افزوده» را مشخص کنیم. آیا منظور بعد مالی است یا تلقی ما چیز دیگری است؟ امروز به واسطه این عملیات عظیم در اردوهای راهیان نور، شاهد ایستادگی ملت ایران در برابر استکبار هستیم. همین موضوع آورده راهیان نور است. بیشتر شهدای مدافع حرم از دل همین اردوهای راهیان نور بیرون آمدهاند. ارزش افزوده بالاتر از اینکه فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی را با مفاهیم والای دفاع مقدس به ویژه ایثار و خودگذشتگی پیوند زده و به نسلهای بعدی منتقل کنیم؟ با این نگاه، به جرأت میتوانم بگویم ارزش افزوده این عملیات قابل اندازهگیری با هیچ چیز دیگری نیست. اگر امروز جبهه مقاومت در برابر استکبار شکل گرفته به برکت همین اردو و بهرهبرداری از دفاع مقدس است. همانطور که میدانید در اردوی راهیان نور، راویان نقش بسیار مهمی دارند. درباره نقش این افراد و توانمندسازی آنان برای پاسخ به شبهات توضیح بدهید. دقت کنید که ظرفیت بسیار عظیمی به نام رزمندگان هشت سال دفاع مقدس داریم. آنها خودشان ناظر حوادث و اتفاقات بودند و به همین دلیل میتوانند روایتگر صحنه نبردی باشند که خودشان در آن حضور داشتند. بنابراین بخش اعظمی از راویان ما همین افراد هستند. انتقال بیواسطه از آنها به مخاطبان به روایتگری اثربخش بسیار کمک کننده است. علاوه بر این بزرگواران، تعدادی از جوانان توانمند شدهاند تا بتوانیم از ظرفیت آنها استفاده کنیم. هر سال برای بهروزسانی لیست این افراد و توانمندیهای آنان، دورههای مختلفی برایشان برگزار میکنیم. چه میزان برنامههای جنبی سرگرمکننده برای استفاده خانوادهها در اردو دارید؟ معمولا در اکثر یادمانها و اردوگاهها، نمایشگاههایی را داریم که به نوعی برای پرکردن اوقات فراغت افراد تدارک دیده شده است. با این کار هم اوقات فراغت مخاطبان را پر میکنیم و هم از ظرفیت آن برای برای انتقال مفاهیم استفاده میکنیم. علاوه براین، هر کاروانی که در یادمانها حاضر میشود، یک نمایش رزمی فرهنگی سرگرمکننده برای انتقال مفاهیم ارزشمند برگزار میکنیم. این نمایشها هیجان دارد. امسال با خود گفتیم چه خوب است که یک سیر تشرف در اردوی راهیان نور تعریف کنیم. این کاروانها علاوه بر بازدید از مناطق عملیاتی، از مظاهر پیشرفت کشور نیز بازدید میکنند. برای مثال در سال 1401، آغاز سفرهای نوروزی راهیان نور را از نمایشگاه هوافضای سپاه آغاز کردیم. هدفمان این بود که بگوییم این مظاهر پیشرفت که امروز میبینید، نتیجه همان دفاع مقدس است که میخواهیم برای بازدید از آنها برویم. برای مثال، امسال کسانی که همراه با کاروان دریایی به مناطق عملیاتی میرفتند، در لابهلای سفرشان پالایشگاه ستاره خلیج فارس را نیز به عنوان یکی از بزرگترین و مجهزترین پالایشگاههای ایران و خاورمیانه مورد بازدید قرار دادند. درباره ارتباط نسل Z یا همان دهه هشتادیها با راهیان نور میخواهم از شما بپرسم؛ نظرتان چیست؟ به اعتقاد من، خیلی از ما مردم خود را نشناختهایم. در چند سال گذشته و به ویژه بعد از اتفاقات اخیر، عدهای میگفتند که این نسل از دست رفته است. این اتفاق در حالی است که وقتی به صورت میدانی در مناطق عملیاتی حضور پیدا میکنید میبینید که بیشترین استقبال مربوط به همین دهه هشتادیهاست. آنها حال و هوایی دارند که بر هیچ قشر دیگر ما حکمفرما نیست. بنابراین واقعیت با آن چیزی که در فضای مجازی شکل گرفته کاملا متفاوت است. خیلیها فکر میکردند بعد از اتفاقاتی که در سال 1401 به واسطه هجمههای دشمن، استقبال چندانی از راهیان نور نداشته باشیم، اما آمارها از اردوی امسال چیز دیگری نشان داد.
|