کد خبر : 69436
تاریخ : 1402/3/3
گروه خبری : استان‌ها

توزیع رایگان تخم نوغان در سه شهرستان کردستان

محمد بیانی روز سه‌شنبه اظهار کرد: چندین کلاس ترویجی و آموزش نوغانداری از ابتدای سال جاری تاکنون به‌منظور شناسایی افراد علاقه‌مند و ترغیب به فعالیت بیشتر در این حوزه برگزار شده است.
وی اضافه کرد: 10 جعبه تخم نوغان به‌منظور توسعه نوغانداری، تشویق و ترویج این حرفه در اختیار 13 بهره‌بردار با هدف کمک به معیشت و توان‌افزایی ساکنان روستاها به‌ویژه زنان روستایی قرار داده شد.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه عمده مشکل این حوزه نبود توتستان‌های بزرگ و متراکم در سطح استان است، افزود: تولید نهال توت اصلاح شده، واگذاری اراضی ملی به افراد آموزش دیده و علاقه‌مند در قالب تعاونی و صندوق‌های خرد زنان با هدف ایجاد توتستان‌های متراکم در استان و پیگیری صنایع تکمیلی و ابسته به این حرفه برای تبدیل پیله به نخ ابریشم از جمله برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان است.
بیانی اظهار کرد: حدود 45 روز زمان نیاز است تا تخم‌های کوچک و سیاه رنگ نوغان ثمربخش و به پیله‌های ارزشمند ابریشم تبدیل شوند و به‌عنوان فعالیت اقتصادی جانبی در کنار کشاورزی و باغداری رونق بخش معیشت روستاییان باشد.
وی با بیان اینکه در هر جعبه نوغان سفارشی 27 هزار تخم نوغان وجود دارد، افزود: برای پرورش نوغان به 25 مترمربع فضا و حدود 800 کیلوگرم برگ توت نیاز است.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان بیان کرد: با توجه به میانگین تولید 20 کیلوگرم پیله تر از هر جعبه تخم نوغان در سال‌های گذشته در استان، انتظار می‌رود تولید ابریشم سال جاری در سطح استان به بیش از 200 کیلوگرم برسد.

  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/69436