کد خبر : 69455
تاریخ : 1402/3/3
گروه خبری : استان‌ها

اختصاص 1000 میلیارد تومان اعتبار ره‌آورد سفر معاونان جهاد کشاورزی و نیرو به ملایر

حجت‌الاسلام احد آزادیخواه روز سه‌شنبه اظهار کرد: در جریان این سفر مقرر شد جلسه‌ای برای جمع‌بندی و بررسی نهایی وضعیت سرمازدگی باغ‌های این شهرستان و حق‌آبه سد کلان و سایر موارد در محل کمیسیون کشاورزی مجلس برگزار شود.
این مقام مسئول افزود: در همین راستا روز دوشنبه جلسه‌ای به ریاست رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس و با حضور معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، معاون منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، رئیس سازمان تعاون روستایی کشور و معاونان وی، مدیرعامل آب و فاضلاب کشور، فرماندار ویژه ملایر، رئیس سازمان جهاد کشاورزی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی و سرمایه‌گذار بخش خصوصی تشکیل شد و مصوبات بسیار خوبی داشت.
وی بیان کرد: در این نشست 20 میلیارد تومان اعتبار از محل منابع ملی برای لایروبی قنوات این شهرستان‌ از سوی وزارت جهاد کشاورزی اختصاص یافت.
عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: همچنین اختصاص هشت میلیارد تومان اعتبار به‌صورت ویژه برای پروژه‌های جهاد کشاورزی شهرستان ملایر مصوب شد.
حجت‌الاسلام احد آزادیخواه اختصاص 10 میلیارد تومان اعتبار برای طرح‌های آبخیزداری این شهرستان را از دیگر مصوبات عنوان کرد و ادامه داد: در این نشست مصوب شد 500 هکتار طرح فراز یا داربستی کردن باغ‌های انگور امسال در شهرستان ملایر اجرا شود و اختصاص منابع و تسهیلات لازم را بانک کشاورزی متقبل شد.
وی تأکید کرد: با توجه به خسارت سرمازدگی باغ‌های این شهرستان، مقرر شد تمامی وام‌های باغدارانی که سرمازدگی به باغ‌های آن‌ها خسارت وارد کرده، امهال شود و برای جبران خسارت سرمازدگی، تسهیلات ارزان‌قیمت به باغداران اختصاص یابد.
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: برای حق‌آبه سد کلان نیز مقرر شد کانال‌های یک، دو، سه و چهار پایین‌دست سد برای آب‌رسانی به روستاهای پایین‌دست (از سد تا روستای رضوانکده) مورد استفاده قرار گیرند.
حجت‌الاسلام آزادیخواه ادامه داد: در این راستا مقرر شد جلسه‌ای دوجانبه بین شرکت منابع آب ایران و وزارت جهاد کشاورزی تشکیل و عملیات اجرایی آن شروع شود که کار بسیار بزرگی است تا روستاهای پایین‌دست بتوانند از آب سد کلان برای کشاورزی استفاده کنند.
وی با اشاره به گلایه کشاورزان و باغداران در جمع‌آوری و حمل انگور در باغ‌ها، گفت: در این راستا مصوب شد واحد تولید سبد برای جمع‌آوری انگور در ملایر ایجاد و مطالعات آن توسط سازمان تعاون روستایی انجام و با جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی این پروژه اجرایی شود.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی افزود: اختصاص 300 میلیارد تومان تسهیلات از طریق صندوق توسعه ملی و بانک کشاورزی برای پروژه مرکز پرتودهی غرب کشور یکی از مهم‌ترین مصوبات این نشست بود که به اجرایی شدن این پروژه عظیم سرعت می‌بخشد.
حجت‌الاسلام آزادیخواه ادامه داد: تکمیل پروژه آب‌رسانی آب شرب از سد کلان به ملایر و همچنین روستاهای پیرامون سد که 37 روستا را شامل می‌شود، از دیگر مصوبات مهم این نشست بود که برای اجرای این پروژه درمجموع 400 میلیارد تومان اعتبار برآورد شد.
سرمای بهاره 14 و 15 اردیبهشت‌ماه امسال به 70 درصد از باغ‌های انگور شهرستان ملایر خسارت وارد کرد. از سطح 11 هزار و 348 هکتار باغ انگور بارور در شهرستان ملایر، سرمای بهاره اردیبهشت‌ماه امسال به 9 هزار و 348 هکتار از اراضی باغ‌های انگور این شهرستان خسارت زد و 70 درصد دچار سرمازدگی شد.
در این راستا سه‌شنبه هفته گذشته معاونان امور باغبانی و برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی، معاون وزیر نیرو، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس و جمعی از مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی برای بازدید از وضعیت سرمازدگی باغ‌های انگور، گردو و بادام به شهرستان ملایر سفر کردند.

  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/69455