کد خبر : 69469
تاریخ : 1402/3/4
گروه خبری : استان‌ها

وقتی فرانسوی‌ها هم خواهان «رازیانه» سلطان‌آباد رزن هستند

مجتبی عقیقی با بیان اینکه روستای سلطان‌آباد بزرگ‌ترین و مهم‌ترین تولیدکننده رازیانه در سطح کشور، استان و شهرستان به‌شمار می‌رود و کشت غالب کشاورزان روستا رازیانه است، افزود: در سال‌جاری یک‌هزار و 500 هکتار از مزارع این روستا به کشت رازیانه اختصاص دارد که براساس پیش‌بینی به‌طور میانگین از این میزان سطح زیرکشت 6 هزار تُن محصول برداشت خواهد شد.
وی تصریح کرد: رازیانه تولیدشده روستای سلطان‌آباد به سراسر کشور ازجمله اصفهان، زنجان، تبریز و مشهد ارسال شده و کشور ترکیه عمده خریدار رازیانه سلطان‌آباد بوده و محصول رازیانه این روستا علاوه‌بر آن به سایر کشورهای دیگر ازجمله فرانسه، سوریه، امارات، افغانستان و عراق نیز صادر می‌شود.
عقیقی ادامه داد: درحال حاضر برخی از کشاورزان روستای سلطان‌‌آباد در سایر روستاها، شهرها و حتی استان‌های دیگر نیز با اجاره زمین نسبت به کشت و تولید رازیانه اشتغال دارند که بعد از برداشت به این روستا آورده و نسبت به فروش آن در داخل کشور و یا صادراتش اقدام می‌کنند.
وی میزان عملکرد رازیانه در هر هکتار را به‌طور متوسط سه تُن برشمرد و یادآور شد: رازیانه به‌عنوان یکی از کشت‌های بهاره کم‌آب‌بر نسبت به سایر محصولات بوده که زمان برداشت آن از اواسط شهریورماه آغاز شده و تا اوایل مهرماه ادامه دارد.
عقیقی خاطرنشان کرد: رازیانه گیاهی دارویی است که خواص بی‌شماری از قبیل ضد پیری، پیشگیری از سرطان، کاهش وزن، درمان بیماری‌های گوارشی و هورمونی و جلوگیری از پوکی استخوان دارد. این گیاه دارویی دارای طبع گرم و خشک، حاوی آهن، فسفر، کلسیم، منیزیم، منگنز، روی و ویتامین K است و به حفظ استخوان‌ها کمک می‌کند.
وی با بیان اینکه کشت این محصول از پدرانمان به ما ارث رسیده که هرساله این روستا به‌علت کشت این گیاه دارویی به قطب اصلی کشت رازیانه در رزن تبدیل شده است؛ عملیات برداشت گیاه رازیانه به‌صورت دستی بوده و توسط کارگر انجام می‌شود که بعد از خشک کردن محصول عملیات کوبش توسط کمباین انجام می‌گیرد.
عقیقی با اشاره به اینکه به‌علت برداشت دستی محصول رازیانه از دیگر ویژگی‌‎های کشت این محصول در کنار صرفه‌‎جویی در آب ایجاد اشتغال است، یادآور شد: یکی از ویژگی‌های این محصول استفاده در صنعت زنبورداری برای تولید عسل و همچنین استفاده از ساقه آن برای تغذیه دام به‌ویژه گاو است؛ چراکه باعث افزایش شیردهی گاو نیز می‌شود.
وی یکی از مشکلات مهم کشاورزان این روستا در زمینه کشت رازیانه را مشکلات بسته‌بندی و نبود صنایع فرآوری در رابطه با این محصول دانست و اظهار کرد: متأسفانه به‌علت نبود صنایع فرآوری لازم در این رابطه به‌ناچار کشاورزان طلای سبز تولیدشده خود را به قیمت پایینی از طریق دلالان خام‌فروشی می‌کنند و سود گزاف رازیانه به جیب دلال می‌رود.
عقیقی با بیان اینکه دولت حمایت لازم در خرید این محصول را از کشاورزان مانند سایر محصولات اساسی ندارد، یادآور شد: درحال حاضر قیمت هر کیلو رازیانه 80 هزار تومان بوده که کشاورزان به‌علت حمایت دولت به‌ناچار محصول تولیدشده خود را به قیمت ناچیز و پایین 45 هزار تومان به واسطه‌ها و دلالان می‌فروشند.

  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/69469