کد خبر : 69474
تاریخ : 1402/3/4
گروه خبری : فرهنگی

تپه هگمتانه خاص‌تر از شهرهای باستانی مصر، یونان و هند

سپهرغرب، گروه - محبوبه اکبری : جلسه بررسی «وضعیت ثبت جهانی و مرکز تاریخی همدان» با حضور معاون استاندار، فرماندار، رئیس و اعضای شورا، شهردار و مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری روز سه‌شنبه دوم خردادماه در محل تپه تاریخی هگمتانه برگزار شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در این جلسه از آغاز 23 پروژه مرمت بنا از 20 فروردین‌ماه در همدان خبر داد و گفت: درحال حاضر 16 پروژه فعال در بازار داریم؛ مابقی هم انجام می‌شود، حرکت جهادی در شهرداری اتفاق افتاده است.
محسن معصوم‌علیزاده با بیان اینکه امروز دور هم جمع شدیم تا یک فرهنگ سه‌هزارساله را به جهانیان معرفی کنیم، اظهار کرد: قدردان همکاری شهردار همدان و معاونان ایشان و نیز شورای اسلامی شهر همدان در اقدامات ثبت جهانی هگمتانه هستیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با اشاره به اینکه اعتبارت خوبی در حوزه مدیریت شهری در ثبت جهانی مصوب شده است، گفت: ظرفیت خوب همدان را می‌دانیم، این شهر یک شهر تاریخی است و یک‌هزار و 900 اثر گردشگری دارد.
وی با اشاره به اینکه کشور ایران با 26 اثر تاریخی و فرهنگی جزء 10 کشور برتر جهانی است، افزود: اگر هگمتانه هم ثبت جهانی شود، کاری بسیار ارزشمند و ماندگار خواهد شد؛ آنچه در هگمتانه بوده، دستاورد بشری و منحصربه‌فرد است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با طرح این سؤال که چرا کشورها در ثبت آثار تاریخی رقابت دارند و می‌خواهند پروژه‌های جهانی را بیشتر کنند؟ ادامه داد: هر کشوری پروژه‌های بیشتری داشته باشد، آورده‌های بیشتری هم خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه نیاز بود در فرصت موجود کارهای ثبت جهانی هگمتانه انجام شود و خوشبختانه این مهم از لفافه تک‌وجهی بیرون آمد و به هم‌افزایی رسید، گفت: امروز اهمیت ثبت جهانی برای مردم همدان احساس شده است، چراکه کارهای بزرگی انجام گرفته و اقدامات خوبی در فرصت کوتاه توسط شهرداری انجام شده است.
علیزاده با بیان اینکه در کنار همه این اقدامات امور مربوط به میراث بود که باید با تمام توان پای کار می‌آمدیم و مرمت‌ها انجام می‌شد، افزود: نگاه ارزیابان به همدان این خواهد بود که آیا مدیریت واحد در شهر همدان وجود دارد؟
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشکری استان همدان با بیان اینکه می‌دانم کار شبانه‌روزی انجام می‌شود که نمونه آن بازگشایی مسیر منتهی به موزه بود و پروژه حوزه هنری هم انجام خواهد شد، گفت: چند ساختمان به منظر هگمتانه آسیب می‌زند که مجوز تخریب را گرفتیم و امیدواریم زودتر انجام شود.
وی از برگزاری جلسات اقناع‌سازی قدردانی کرد و افزود: مردم باید پی ببرند تمام اقدامات به‌دلیل اقتصاد پیاده‌راه اکباتان، شهر همدان و استان همدان انجام می‌شود؛ امیدواریم این کنار هم بودن‌ها ادامه یابد و اقدامات مهم در شهر صورت گیرد.
علیزاده بیان کرد: آمادگی داریم بعد از ثبت جهانی در کنار شهرداری باشیم و به احیای بافت‌های تاریخی بپردازیم، خانه دوم شهرداری میراث فرهنگی است و هرجا لازم باشد، ما نیز ورود می‌کنیم.
رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز در این جلسه با بیان اینکه به نظر می‌رسد نظام مقدس جمهوری اسلامی علاوه‌بر گردنه‌های زیادی که گذرانده روزهای خوشی هم سپری کرده است، گفت: روزهایی مثل سوم خردادماه که مردم پیروزی فرزندان خود را جشن گرفتند.
محمود مسگریان ادامه داد: این پیروزی‌ها ادامه داشت و درنهایت 22 بهمن‌ماه 1401 مردم غیرتمند و شجاع انقلاب اسلامی توطئه بسیار خطرناک دشمن را نقش بر آب کردند و همواره حامی خاک و آب میهن هستند.
وی افزود: آب و خاکی که در برهه‌ای از تاریخ مورد تعدی قرار گرفت، اما غیورمردان ایران اسلامی توانستند از این آب و خاک دفاع و حمایت کنند و روزبه‌روز شاهد عظمت این نظام مقدس هستیم.
رئیس شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه توجه ویژه‌ای به ثبت تاریخی تپه هگمتانه شد، ابراز کرد: ثبت جهانی هگمتانه برای نخستین‌بار در استان همدان رخ می‌دهد تا بتوانیم همدان را به جهانیان معرفی کنیم.
مسگریان تأکید کرد: هرچند مشاهیر ما چون بوعلی‌سینا و شهید حسین همدانی همدان را معرفی کرده‌اند، اما این مکان تاریخی اگر ثبت جهانی شود، گردشگران زیادی را راهی همدان می‌کند.
وی با بیان اینکه شورای اسلامی شهر و شهرداری همدان کمک‌های قابل توجهی در مصوبات و بودجه‌ها داشته‌اند، گفت: با یک‌دلی و هم‌صدایی باید بتوانیم هگمتانه را ثبت جهانی کنیم.
مدیر موزه هگمتانه نیز اظهار کرد: حدود پنج میلیون و 800 هزار گردشگر به ایران سفر می‌کنند و سهم همدان از این تعداد حدود 18 هزار نفر بوده که سهم بسیار ناچیزی است.
صاحب محمدی‌منصور با بیان اینکه ما به دنبال جذب گردشگر خارجی هستیم، گفت: باید شرایط جذب گردشگر در این شهر را داشته باشیم، مثل شهری چون یزد که دارای سه اثر ثبت تاریخی است.
وی افزود: گردشگری دومین محور اقتصادی همدان است، بنابراین باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشیم.
مدیر موزه هگمتانه گفت: حدود 35 هکتار که قرار است ثبت جهانی شود، مربوط به میراث و 45 هکتار در دست شهرداری بوده؛ بنابراین سهم شهرداری بیشتر است.
وی افزود: معیارهایی که باعث شده این اثر به یونسکو معرفی شود، نبوغ مهندسی است که در این شهر به‌کار گرفته شده و طراحی شهری در آن دیده می‌شود.
محمدی‌منصور ادامه داد: سازه‌ای داریم که حدود 700 متر طول دارد، واحدها بسیار منظم ساخته شده‌اند، شهر به حدی منظم احداث شده که 12 معبر آن کاملاً موازی هم هستند.
   در تپه هگمتانه سه لایه شهر روی هم قرار گرفته است.
وی افزود: آثار معماری از دوره باستان طراحی شده است، اما شهرسازی در معدود شهرهایی در دنیا رخ داده؛ تپه هگمتانه از شهرهای باستانی یونان، هند و مصر منحصر‌به‌فردتر و خاص‌تر بوده و معیار دوم، تداوم سه هزار سال زندگی است.
مدیر موزه هگمانه ابراز کرد: در تپه هگمتانه سه لایه شهر روی هم قرار گرفته که در هیچ جای دنیا سابقه ندارد.
   مدیران شهری همدان نتوانسته‌اند بعد از 70 سال ترافیک شهر سه‌هزارساله را حذف کنند
وی تأکید کرد: مدیران شهری همدان نتوانسته‌اند بعد از 70 سال ترافیک این اثر تاریخی را حذف کنند و تبدیل به پیست اتومبیل‌سواری شده؛ بنابراین بزرگ‌ترین مانع درحال حاضر این موضوع است.
رئیس کمیسیون گردشگری و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر همدان نیز با بیان اینکه مدیران شهری جلوتر از مجموعه شورا و کمیسیون سرمایه‌گذاری در راستای این ثبت جهانی حرکت کردند، اظهار کرد: اگر همکاری بین میراث فرهنگی، شورای اسلامی شهر و شهرداری نبود، کارها به‌خوبی پیش نمی‌رفت.
حمید بادامی‌نجات با بیان اینکه موضوعات هماهنگی ثبت جهانی با میراث فرهنگی است اما در اجرا همه نقش دارند، گفت: آرزوی ما این است سهمی هرچند کوچک در این اتفاق مهم داشته باشیم، چراکه آیندگان این اقدام را تحسین خواهند کردند.
وی با اشاره به اقدامات کمیته گردشگری، مرکز پژوهش‌ها و کمیسیون گردشگری شورا و ستاد گردشگری شهرداری، ابراز کرد: در سه محور مدیریت شهری پیش می‌رود؛ در حوزه علمی، مرکز مطالعات فعال است و در حوزه سیاست‌گذاری و پیش‌بینی بودجه نیز بیش از 200 میلیارد تومان برای گردشگری تعریف شده است.
بادامی‌نجات با بیان اینکه در این سه هفته اخیر چند جلسه مفید برگزار شده است، افزود: از افرادی که در محور ثبت جهانی همکاری دارند و کسبه و مردم قدردانی می‌کنیم، نگرانی مردم و کسبه پیاده‌راه اکباتان به‌حق است و بخش عمده‌ای از آن هم با اطلاع‌رسانی حل می‌شود و اگر محدودیتی بوده، مربوط به ضوابط است.
وی با اشاره به اینکه ثبت جهانی قرار نیست محدودیتی ایجاد کند و اتفاقاً قرار است مزیت‌هایی برای همدان داشته باشد، ادامه داد: در حوزه شهرداری اقدامات خوبی انجام شده است.
رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه در حوزه ثبت جهانی 11 عضو شورا کمک کردند، گفت: علاوه‌بر ثبت اثر تاریخی، آورده اقتصادی و اجتماعی برای این شهر مهم است؛ می‌گفتند پیاده‌راه اکباتان پروژه شکست‌خورده است، اما ثبت جهانی عاملی خواهد بود تا موانع را برداریم.
   اهمیت ثبت جهانی هگمتانه برای مردم تبیین شود
رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان نیز ضمن قدردانی از اهتمام سازمان شهرداری و میراث فرهنگی در ثبت جهانی هگمتانه، اظهار کرد: افکار عمومی باید درگیر این مسئله شود، مجموعه استان اقدامات مهمی انجام داده، اما افکار عمومی در جریان نیست.
علی رضایی با تأکید بر اینکه تمام هزینه‌ها دستاورد اقتصادی دارد، گفت: مسئله ثبت جهانی و آورده اقتصادی و رفاهی برای مردم تبیین شود.
دیگر عضو شورای اسلامی شهر همدان نیز با اشاره به اینکه جلسه ثبت جهانی هگمتانه باید تخصصی باشد و چالش‌ها بررسی شود، گفت: این منش جلسه ثبت جهانی نیست.
علی‌اکبر نظری با بیان اینکه همدان مهد دانش و تمدن بوده است، تصریح کرد: حرکت‌های فرهنگی همدان در تمام دنیا مشهود است و باید این‌ها بیان شود؛ چراکه جایگاه مستحکمی در تاریخ دارند.
وی با اشاره به اینکه روددره‌ها از دیگر مواردی است که همدان را جاودانه کرده و اگر احیا شوند همدان خودبه‌خود احیا می‌شود، افزود: تشکیل کارگروه‌های تخصصی در این حوزه‌ها ضروری است و باید نهضتی در این زمینه ایجاد شود.
دیگر عضو شورای اسلامی شهر همدان هم با بیان اینکه ارتقای جایگاه ایران و همدان در مجامع بین‌المللی دستاوردهای زیادی دارد و گردشگری هم دستور قرآنی است، گفت: ثبت جهانی مهم است، اما پایان راه گردشگری همدان نیست.
مهدی حیدری ادامه داد: شورا نسبت به ثبت جهانی از قبل ورود کرده است؛ به‌عنوان مثال تراموا از این محوطه عبور می‌کرد و به همین علت انجام نشد و مدیریت شهری در برابر آن ایستادگی کرد تا مسیریابی آن اصلاح شود و با حفظ زیرساخت‌های میراثی توسعه حمل‌ونقلی انجام گیرد.
نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر همدان هم بیان کرد: ما باید نسبت خود با تاریخ و تمدن را پیدا کنیم، ریشه سه‌هزارساله شهر بسیار مهم است و اگر تمدن را به درخت تبدیل کنیم، باید ببینیم معماری ما چه نسبتی با تاریخ و تمدن خود دارد.
حجت‌الاسلام ناصر صفری‌افلاکی اضافه کرد: همدان عنوان پایتخت تاریخ و تمدن را دارد و گردشگر اگر می‌خواهد تاریخ را ببیند، همچنین برایش مهم است که چه چیزی از آن تاریخ در سبک زندگی مردم وجود دارد و آیا مردم شهر تاریخ و رشد و پویایی آن را در خود دارند؟
   رونق پیاده‌راه اکباتان مورد توجه باشد
معاون عمرانی فرماندار همدان نیز با اشاره به اینکه کسبه بازار اکباتان نگرانی‌هایی نسبت به این موضوع دارند چراکه قبلاً انتقال ون‌ها از این خیابان باعث رکود بازار آن‌ها شده است، گفت: باید اقدامات صورت‌گرفته در راستای رونق پیاده‌راه اکباتان باشد.
حمید عبدلی با تأکید بر اینکه خوشبختانه اقدامات عمرانی به‌خوبی انجام می‌شود، عنوان کرد: با کسبه صحبت‌هایی داشته‌ایم تا در این اتفاق مهم همکاری داشته باشند.
معاون عمرانی فرماندار همدان با تأکید بر اینکه امیدواریم رکود از انتهای بازار اکباتان خارج شود، افزود: کسبه نگران هستند که ثبت جهانی صورت گیرد، اما همچنان اکباتان رها شود؛ می‌طلبد موضوعات تشویقی نظیر جداره‌سازی از سمت انتهای اکباتان مد نظر باشد.
شهردار همدان نیز ضمن قدردانی از برگزاری این جلسه در تپه هگمتانه، اظهار کرد: مقام معظم رهبری تأکید بر اتحاد و همدلی بین قوای سه‌گانه دارند که امیدوارم ما مدیران نیز در شهر همدان به این موضوع توجه خاصی داشته باشیم که قطعاً رمز برون‌رفت از مشکلات است.
سیدمسعود حسینی بیان کرد: دو سال پیش در آغاز مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر ششم شاهد اتفاقاتی درخصوص خانه‌های واجد ارزش بودیم و مدیران شهری هم با توجه به اختلافاتی که بود، پاس‌کاری‌هایی به یکدیگر داشتند و دنبال مقصر بودند و در این بین خانه‌های واجد ارزش همدان از بین می‌رفت.
   آغاز مرمت محله بافت تاریخی کبابیان
شهردار همدان با بیان اینکه بعد از آن اتاق مشترک بین شهرداری و میراث فرهنگی تشکیل شد که باید قدردان تلاش‌های آقای مالمیر مدیرکل قبلی میراث فرهنگی باشیم، گفت: با شکل‌گیری اتاق مشترک همکاری‌های بین دو دستگاه میراث و شهرداری اتفاق افتاد و امروز با انتساب آقای علیزاده به سِمت مدیرکلی مجموعه میراث فرهنگی، این گام محکم‌تر شده و همدلی و هم‌افزایی خیلی بهتر انجام می‌شود که جای قدردانی دارد.
شهردار همدان با اشاره به اینکه در ثبت جهانی هگمتانه و مجموعه گردشگری یک چهارضلعی را شاهد هستیم، گفت: تشکیل ستاد گردشگری در شهرداری اتفاق خوبی است، یک هماهنگی مناسبی هم بین واحدهای مختلف شهرداری و دستگاه‌های ذی‌ربط در شهر صورت گرفته و این روند تسهیل‌گری را رقم می‌زند.
وی با اشاره به اینکه خوشبختانه اتفاق نظر با شورای اسلامی شهر همدان و به‌خصوص کمیسیون گردشگری آن وجود دارد و قدردان زحمات این کمیسیون هستیم، افزود: این هم‌افزایی برای ثبت جهانی را می‌توان به تمام مجموعه فعالیت‌های موجود تسری داد.
حسینی با بیان اینکه امروز هم‌افزایی خوبی داریم و امیدواریم با تلاش یکدیگر کار را پیش ببریم، ادامه داد: درخصوص ثبت جهانی هگمتانه یک همدلی و مهم‌تر از آن هم‌زبانی را تحت مدیریت واحد در استان شاهد هستیم که می‌تواند تجربه خوبی باشد و می‌شود آن را به همه حوزه‌ها تعمیم داد.
وی با اشاره به اینکه نتایج موجود در حوزه ثبت جهانی حاصل همدلی است، عنوان کرد: دومین محور توسعه استان گردشگری است. محور نخست کشاورزی بوده که با کم‌آبی حرف زیادی برای گفتن نداریم؛ پس یکی از مهم‌ترین راه‌های رونق، توجه به مسئله گردشگری است.
شهردار همدان با بیان اینکه اقدامات شورای اسلامی شهر و شهرداری درخصوص تعریف بودجه در این راستا حائز اهمیت بود، خاطرنشان کرد: بالغ‌بر 250 میلیارد تومان در حوزه گردشگری هزینه خواهیم داشت و برنامه‌های بسیار خوبی داریم.
   ساختمان اداری میراث فرهنگی به ظرفیت گردشگری همدان اضافه می‌شود
وی با اشاره به اینکه کار گذر فرهنگی آغاز شده که اقدام مهمی است، گفت: ساختمان خانه پوستی‌زاده به ظرفیت گردشگری اضافه می‌شود و خبر خوب دیگری هم که شنیده‌ایم این بوده که قرار است ساختمان اداری میراث فرهنگی هم به ظرفیت گردشگری اضافه شود.
حسینی از آغاز پروژه کبابیان خبر داد و گفت: از شهرداری منطقه دو قدردانی می‌کنیم که آغازکننده این حرکت بودند. زیبایی جداره‌سازی خیابان بوعلی چشم‌نواز بوده و مردم استقبال خوبی از این پروژه داشته‌اند که امیدواریم در سطح تمام پیاده‌راه‌ها انجام شود.
وی با بیان اینکه پیاده‌راه خیابان باباطاهر نیاز به همت جمعی دارد و کار پیاده‌راه شهدا را تا سرگذر در دستور کار داریم، افزود: تملک واحدهای واجد ارزش در دستور کار است و طرح خوبی هم در حوزه بازار تعریف شده که شرکت عمارت خورشید ورود داشته و طرح بسیار زیبایی را قرار است اجرایی کند؛ مذاکرات لازم در این زمینه انجام شده است.
معاون امور زیربنایی و حمل‌ونقل شهری شهرداری همدان هم با اشاره به اینکه از سال گذشته کارگروه‌های مختلف برای رفع موانع ثبت جهانی هگمتانه تشکیل شده است، مطرح کرد: در جلسه 16 دی‌ماه سال قبل در استانداری مهم‌ترین مصوبه ایجاد معبر دسترسی حد فاصل خیابان دباغ‌خانه و خیابان اکباتان بود.
وحید علی‌ضمیر اضافه کرد: ایجاد گستردگی مقابل بلوار الوند، خطوط اتوبوسرانی فرهنگیان و خطوط تاکسی، سامان‌دهی محل توقف ون‌ها و سامان‌دهی تقاطع خیابان علویان و بم از دیگر مصوبات این جلسه بود.
وی تصریح کرد: وظایفی که برعهده شهرداری بوده، مثل جابه‌جایی ون‌ها و کارهای عمرانی برای بازگشایی معبر در زمان مقرر انجام شده و معبر دسترسی خیابان دباغ‌خانه به خیابان اکباتان نیز تا 20 روز آینده به پایان می‌رسد.
علی‌ضمیر با اشاره به اینکه ایجاد گشودگی بلوار الوند هم انجام شده است، اظهار کرد: بهره‌برداری از مسیر جدید دسترسی بازار آهن‌فروشان و خیابان اکباتان نیز در دستور کار بوده؛ همچنین قرار است تخریب دو طبقه مازاد حوزه هنری 14 و 15 خردادماه انجام شود.
وی با بیان اینکه فاز اول و دوم جداره‌سازی خیابان بوعلی در ضلع غربی انجام شده است، خاطرنشان کرد: امسال 32 میلیارد تومان برای جداره‌سازی در میدان مرکزی همدان اختصاص داده شده است‌، علاوه‌بر این طرح‌های خیابان اکباتان آماده بوده و طی دو سه هفته آینده کارهای اجرایی آن آغاز می‌شود.
مدیر منطقه چهار شهرداری همدان هم در ادامه از پروژه احداث خیابان تمدن و تعریض و بازگشایی خیابان دباغ‌خانه با اعتباری بیش بر 65 میلیارد ریال خبر داد و گفت: در راستای کمک به تسریع روند ثبت جهانی هگمتانه، تکمیل این پروژه با تعریض و بازگشایی خیابان دباغ‌خانه درحال اتمام است.
علی طهماسبیان ادامه داد: این معبر 150 متری که پیاده‌راه اکباتان را به خیابان دباغ‌خانه متصل می‌کند، سال گذشته با 30 میلیارد اعتبار ریال انجام شد و اکنون درحال تعریض و بازگشایی خیابان دباغ‌خانه به‌منظور تکمیل این پروژه و ارتباط بازار آهن‌فروشان و پیاده‌راه اکباتان به سمت خیابان دباغ‌خانه و بلوار علویان هستیم.
وی ادامه داد: با همکاری میراث فرهنگی 6 متر به عرض خیابان دباغ‌خانه اضافه شد و اکنون معبری 200 متری با عرض 6 متر شامل سواره‌رو و پیاده‌رو درحال احداث است که موجب تسهیل تردد خودروهای عبوری و عابران پیاده خواهد شد و به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/69474