علی سهرابی روز دوشنبه اظهار کرد: سال گذشته تجربه خوبی در عبور از اوج بار تابستان داشتیم که کار با هماهنگی و برنامه و بدون اعمال مدیریت بار در مراکز جمعیتی استان (در شهرها و روستاها) پیش رفت و تأمین برق بهخوبی انجام شد. وی با بیان اینکه مأموریت ما در شرکت توزیع برق استان همدان توزیع برق مطمئن و پایدار برای مشترکان است، افزود: در این راستا در کنار کارهای جاری، بر چهار محور تمرکز کردیم که این محورها میتواند ما را در توزیع برق مطمئن کمک کند؛ محور نخست هوشمندسازی است که به سمت هوشمندسازی مشترکان میرویم و قرائت کنتورها و مدیریت بار (قطع و وصل) از راه دور انجام میشود. مدیرعامل شرکت توزیع برق استان همدان با اشاره به اینکه محور دوم افزایش قابلیت اطمینان شبکه است، ادامه داد: سومین محور افزایش بهرهوری و چهارمین محور مشتریمداری و ارتباط دوسویه و مستمر با مشتریان است. وی با بیان اینکه مهمترین بستر ما اپلیکیشن «برق من» است، ابراز کرد: بستر دیگر ما برای ارتباط مستمر و دوسویه با مشترکین مرکز 121 است. سهرابیبیدار اذعان کرد: 91 درصد مردم همدان در سال گذشته الگوی مصرف را رعایت کردند و 52 درصد از این مشترکین مشمول پاداش رعایت الگوی مصرف شدند. وی با بیان اینکه ارتباط با مردم همیشه نتیجهبخش است، گفت: امیدواریم امسال نیز با همکاری مردم بتوانیم از اوج بار تابستان عبور کنیم و با برنامههای پیشبینیشده قدمهای بلندتری در راستای ایجاد رضایت مردم برداریم. شمارش معکوس اجرای طرح پاداش صرفهجویی مصرف برق مشترکان خانگی آغاز شد اینروزها وزارت نیرو یکی از اقداماتی که برای تأمین برق مورد نیاز کشور انجام میدهد این است که مصرف مشترکان را مدیریت کند، در بخش مدیریت مصرف برق بخش خانگی هم دو سیاست کلی اجرایی شده است؛ یکی قانون افزایش پلکانی مصرف برای پُرمصرفها و دیگری طرح سراسری پاداش صرفهجویی. جالب است که در طرح سراسری پاداش صرفهجویی، مشترکان پُرمصرف هم پاداش میگیرند. درواقع طرحی که سال گذشته برای مشترکان خوشمصرف اجرایی شد و موفق بود و سبب کاهش مصرف بخش خانگی شد، امسال هم وزارت نیرو را مصمم کرد با اجرای آن شرایطی را فراهم آورد تا همه مردم از برق مطمئن و پایدار برخوردار شوند. درحال حاضر بیشترین سهم مصرف انرژی در استان همدان مربوط به خانههای مسکونی است، زیرا امور مختلفی نظیر روشنایی ساختمان، امور پختوپز و نظافت و غیره با استفاده از انرژی برق، آب و گاز صورت میگیرد و در این صورت اگر صرفهجویی صورت نگیرد، مشکلاتی همچون مدیریت بار برق در هنگام اوج مصرف بهویژه در تابستان گریبانگیر خواهد بود. طرحهایی هم که بهتازگی از طریق وزارت نیرو برای صرفهجویی اجرایی میشود و افراد زیادی از قِبل آن پاداش میگیرند، این نبوده که تأکید بر صرفهجویی به معنای کممصرف کردن باشد، بلکه منظور درست مصرف کردن است. امروزه با پیشرفت فناوری تعداد زیادی وسایل برقی دوروبر ما را احاطه کردهاند و بسیاری از آنها از لازمههای زندگیهای امروزی و غیر قابل حذف هستند، اما هنوز هم راههایی وجود دارند که بتوانیم مصرفمان را کم کنیم و با صرفهجویی در مصرف برق هم پاداش بگیریم و هم به محیطزیست و آیندگان خود کمک کنیم. خاموش کردن لامپهای اضافه، استفاده از لامپهای کممصرف، خاموش کردن تلویزیون در زمانی که تماشا نمیشود، استفاده از محافظ (زمانی که از چند وسیله برقی در کنار یکدیگر استفاده میشود، بهتر است از یک محافظ بهره ببریم)، استفاده از ظرفیت کامل وسایل برقی مثل لباسشویی که لباس به اندازه کافی داخل آن به هنگام شستوشو باشد و حجم کمی را به دفعات مکرر شامل نشود و نیز همیشه دمای داخلی خانه متعادل نگه داشته شود تا روی 24 درجه کنترل دما باشد و استفاده از وسایلی همچون کولر کمتر شود؛ اینها بخشی از راههای صرفهجویی در مصرف انرژی برق است. صرفهجویی علاوهبر اینکه در حفظ منابع انرژی کشور تأثیر مستقیم دارد و باعث میشود همواره انرژی باشد و هموطنان در هیچ جای کشور دچار قطعی برق نشوند و چرخ تولید هم بچرخد، بر اقتصاد خانوادهها نیز تأثیر بسیار زیادی میگذارد و تعادل میان درآمد و هزینه از طریق صرفهجویی در مصرف انواع انرژی برقرار میشود. خیلیها به دنبال راه حلهایی برای کاهش هزینهها و مخارج زندگی خود هستند، یکی از هزینههای اساسی در همه خانهها که بهطور دورهای هم ملزم به پرداخت آن هستیم، بهای مصرف برق است که اگر مدیریت کرده و درست مصرف کنیم، قطعاً بابت آن هزینه ناچیز پرداخت خواهیم کرد و یا اصلاً مشمول پاداش میشویم و بهازای آن مصرفی هم که داشتیم، مبلغی پرداخت نمیکنیم. شمارش معکوس اجرای طرح پاداش صرفهجویی مصرف برق مشترکان خانگی آغاز شده است، طرحی که قرار است از ابتدای خردادماه تا پایان شهریورماه پاداش کاهش مصرف برق خانگی را لحاظ کند و همه مشترکان حتی پُرمصرفها هم بتوانند با کاهش مصرف برق خود، پاداش دریافت کنند. تفاوت طرح تشویقی مشترکان برق امسال به نسبت سال گذشته این است که افزایش 20 برابری مبلغ پاداش و دربرگیری همه مشترکان را به دنبال خواهد داشت؛ به این معنا که هر مشترکی میزان مصرف خود را کاهش دهد، مشمول این طرح میشود و ربطی به این ندارد که قبلاً پُرمصرف بوده است. سال گذشته 40 درصد مشترکان خانگی در کشور مشمول پاداش خوشمصرفی شدند؛ بهطوری که یکهزار و 350 میلیارد تومان به این دسته از مشترکان تخصیص یافت و حدود هشت میلیون مشترک مشمول قبض رایگان شدند. این طرح که امسال نیز ادامه داشته و شرایط بهتری نسبت به طرح سال گذشته دارد، به این صورت است که بهطور مثال اگر مصرف یک مشترک در خردادماه سال گذشته 300 کیلووات بوده باشد و امسال میزان مصرف خود را به 200 کیلووات ساعت کاهش دهد، مشمول پاداش خواهد شد. این طرح متناسب با اقلیم مناطق مختلف کشور طراحی شده و اگر مشترکان خانگی مصرف برق خود را بهنحوی کاهش دهند که نسبت به دوره مشابه سال گذشته به زیر الگو برسانند، تا دو هزار تومان بهازای هر کیلووات ساعت پاداش خواهند گرفت. انتظار میرود با مشارکت همگانی مشترکین برق پایدار برای تمام هموطنان و بخشهای مختلف تأمین شود و همه در این اقدام نیک و پسندیده شرکت کنند. از سوی دیگر با تصمیم مسئولان کشور، ساعات کاری ادارات به یک ساعت عقب کشیده شده است؛ بهطوری که دستگاههای اجرایی از ساعت 6 تا 13 به مردم خدمات ارائه میدهند تا بخشی از مصرف انرژی در سیستمهای سرمایشی صرفهجویی شود.
|