حسین اسدیزاده در خصوص اهمیت و ضرورت شکلگیری دفتر فیلمنامه در رسانه ملی گفت: در دوره تحولی جدید سازمان صداوسیما، مدیران تصمیم گرفتند که حوزه تولید را از نگارش و این دو حوزه را از پخش جدا کنند. دفتر فیلمنامه در رسانه ملی تاسیس شده تا همه متون نمایشی در تلویزیون در حوزه ادبیات دراماتیک و آنچه مربوط به سریال هست، متمرکز شود و بعد از سیاستگذاری لازم به مرحله تولید برسد. اسدی زاده درباره طرحهای رسیده و مصوب به دفتر فیلمنامه گفت: از شهریورماه 1401 تا دیروز 803 طرح تحویل شده و سیر بررسی آنها انجام و از این تعداد 100 طرح مصوب شده است. ما همه فرآیندهای دریافت و بررسی فیلمنامه را دیجیتال کردیم همچنین اینکه دریافت طرح را برای عموم مردم آزاد کردیم و همه میتوانند فیلمنامه پیشنهاد دهند. او تصریح کرد: معیارهای تصویب شدن طرحها دارا بودن اولویتها و معیارهای سند تحولی سازمان صداوسیما مثل جوانی جمعیت است. به لحاظ ساحتار هم سعی میکنیم کارها و ایدههای تکراری را نپذیریم و کارهای دریافتی متفاوتتر باشد. مدیر کل دفتر فیلمنامه سازمان صدا و سیما اظهار کرد: به لحاظ ژانر هر چیزی که ریشه در واقعیت انقلاب اسلامی دارد برای ما ارجح است. آنچه که از تلویزیون در این سالها تولید و پخش شده غالبا ملودرام و اجتماعی است و، اما حالا در دفتر فیلمنامه به دنبال طرحهایی هستیم که چه به لحاظ ژانر و چه محتوا متفاوت باشند. اسدی زاده ادامه داد: ژانر کودک و نوجوان مورد نیاز و تقاضای ماست و در حال تلاش برای تولید سریالهایی هستیم البته تمرکز ما بر این است که طرحها و ایدهها زا در حوزه ژانر پلیسی، دفاع مقدس، کمدی، ملودرام و عامه پسند دریافت کنیم البته برای موضوعاتی که طرحی ارائه نمیشود خودمان سفارش میدهیم. مدیر کل دفتر فیلمنامه سازمان صدا و سیما با اشاره به اینکه تولید متن و فیلمنامه کار بسیار سختی است و نگارش متن یک سریال 30قسمتی به 20 هفته زمان نیاز دارد بیان کرد: در حال حاضر 100 طرح مصوب شده که رقم خوبی است و فیلمنامهها میتوانند با این نگاهبه نتیجه میرسند. وی درباره اقتباس از ادبیات برای تولید سریال افزود: سه مدیریت به نام تولید، تامین و بررسی فیمنامه، ایده اقتباس و پژوهش و باشگاهرشد را در اداره کل فیلمنامه طراحی کردیم که ابتدا انتخابهای خوبی برای اقتباس انجام شود و سپس مسائل مالی و حقوقی را رفع کنددر سفارشهایی که تا الان داشتهایم چند مورد اقتباس هم بوده است.
|