کد خبر : 72482 تاریخ : 1402/5/24 گروه خبری : فرهنگی |
|
جشنواره تئاتر کودک میتواند موتور محرک اقتصادی باشد |
لزوم حمایت مسئولان از جشنوارهای با آوردههای غیرقابل انکار |
علاوهبر فرصت رسانهای شدن، افزایش سرمایه اجتماعی و دامنه پیدا کردن نشاط جامعه، دیگر دستاورد برگزاری رویدادهایی چون جشنواره تئاتر کودک است؛ درواقع هر اتفاقی که مردم را گِرد هم آورد و باهم بودن را به آنها یادآوری کند، باعث میشود درهمتنیدگی هویتی مردم تقویت شده و در برابر بسیاری از خطرات جامعه را مصون میکند و یقیناً چنین سرمایهای چیزی نیست که با پول قابل سنجش سود و زیان باشد. تشکیل مدرسهای به وسعت استان همدان از دیگر برکات جشنواره تئاتر کودک و نوجوان است؛ درواقع با برنامهریزی و تمهید مقدمات، میتوان ضمن اکران نمایشهای غنی، ذهن مخاطب کودک و نوجوان را به سمت نکاتی که لازم است برای ساختن آینده ایران عزیز بدانند، جهت داد. این یک واقعیت غیر قابل انکار است که نمایش یکی از بهترین ابزارها برای تعلیم و تربیت بوده؛ ایبسا یکی از رازهای زنده ماندن فرهنگ عاشورا برپایی تعزیهها در طول تاریخ است. این هنر ما بوده که چگونه از فرصت نمایش برای تقویت خوبیها در فطرت پاک فرزندان این آب و خاک بهره ببریم و چه بهتر که با حمایت تمامقد از جشنوارهای با همین مضمون، از این ابزار برای تربیت نسل آینده استفاده کنیم. از دستاوردهای فرهنگی و معنوی که بگذریم، قطعاً برگزاری رویدادها آورده مالی قابل توجهی برای جامعه میزبان داشته و برای مراکز اقتصادی مرتبط با آن حوزه چرخه مالی ایجاد میکنند که برگزاری چنین رویدادهایی با توجه به اینکه یکی از محورهای توسعه استان گردشگری بوده، از اهمیت بسزایی برخوردار است. این موارد و دهها مورد از این قبیل، دستاوردهای برگزاری و ادامه میزبانی همدان برای بیستوهشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان است که روز گذشته خبر احتمال لغو میزبانی همدان خاطر هنردوستان و علاقهمندان عرصه فرهنگ را مکدر کرد؛ شاید اگر از استاندار همدان درباره دلیل عدم همراهی قوی با این رویداد را بپرسیم، محدودیتهای مالی را مهمترین عامل بداند که قطعاً وجود این مسئله غیر قابل انکار است. شاید یکی از دلایلی که برای همه رویدادها و ازجمله این جشنواره و در این دوره مطرح است، مواجهه با مشکل تأمین هزینهها بوده که نداشتن پیوست اقتصادی برای چنین برنامههایی علت آن است. این درحالی بوده که در دنیا، هنر با برنامهریزی از چنان ظرفیتی برخوردار است که میتواند نهتنها هزینههای خود را تأمین کند، بلکه رونقبخش اقتصاد جامعه باشد؛ از تولید و عرضه عروسک شخصیتهای نمایشی گرفته تا لباسها و زیورآلات استفادهشده در نمایشها، همه و همه میتوانند بخشی از اقتصاد هنر باشند. فقط کافی است مدیران هنرمند و بلندنظری بهویژه در دبیرخانه پای کار جشنواره تئاتر کودک و نوجوان بوده و بهجای انتظار از این و آن، به سمتی حرکت کنند که طی 10 سال آینده جشنواره تئاتر کودک خود به یک موتور محرک اقتصادی تبدیل شود.
|
لینک | |
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/72482 |