کد خبر : 72975 تاریخ : 1402/6/5 گروه خبری : فرهنگی |
|
«جشنوارههای هنرهای تجسمی 1402» مسیری برای خلق آثار جدید |
|
سیامین دوره این رویداد هنری هماکنون در سنندج مرکز استان کردستان در حال برگزاری است و امروز سومین روزی است که جوانان و نوجوانان راه یافته به این مرحله در 10 رشته مشغول تولید آثار خلاقانه خود هستند. دانشکده معماری دانشگاه کردستان محل برگزاری کارگاههای جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران است و در هر کلاس یک استادکار و دستیارش حضور دارند تا بر روند تولید آثار جوانان و نوجوانان نظارت و راهنماییهای لازم را به آنها ارائه کنند. کارگاه مجسمهسازی در محوطه باز این دانشکده تشکیل شده بود و تعدادی از هنرجویان در حال ساخت ایده خود بودند؛ استادکار مجسمهسازی در این کارگاه معتقد است در این دوره آثار رشد مطلوبی نسبت به دورههای گذشته داشته است. نادر قشقایی که در 12 دوره این جشنواره حضور داشته است، اظهار کرد: برگزاری چنین رویدادهایی روح همکاری را بین نسل جوان و نوجوان تقویت میکند. وی یکی از ضعفها و مشکلات جشنواره را کم بودن زمان برای تولید آثار خواند و بیان کرد: اگر یک ماه قبل از برگزاری جشنواره دست اندرکاران اقدام به برقراری ارتباط بین شرکت کنندگان و استادکارها کنند آنگاه فرصت بیشتری برای پرورش ایده و تامین امکانات لازم برای تولید آن فراهم میشد. بیست و نهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران به صورت غیررقابتی برگزار شد و آثار تولید شده شرکت کنندگان بعد از جشنواره در قالب نمایشگاهی در معرض دید عموم قرار گرفت. سی امین دوره این رویداد به صورت رقابتی برگزار شده و این آزمون و خطاکردن بعد از گذشت سی دوره از نگاه صاحب نظران و اساتید مطلوب نیست. استادکار مجسمه سازی موافق رقابتی برگزار کردن این جشنواره نیست و در این رابطه اظهار کرد: رقابتی برگزار کردن این رویداد باعث میشود جوانان و نوجوانان از جریان فکری که دارند و از موارد و قواعدی که در اجرای کارها به ویژه در مجسمه سازی لازم است، دور کند. ***برآیند جشنواره باید سازنده باشد قشقایی با اشاره به اینکه برآیند بوجود آمده از این رویداد باید سازنده باشد، افزود: وقتی جشنواره رقابتی نباشد ایدههای مربوطه از حالت پیچیدگی به سادگی میرسند و شرکت کنندگان بدون استرس به خلق اثری ارزشمند میپردازند. وی یادآور شد: مجسمهسازی به عنوان رشته مادر محسوب میشود و به لحاظ طراحی، گرافیک و نوع معماری که در جریان کار سه بعدی تولید آن وجود دارد از توانای رشد بیشتری هم برخوردار است. مدرس کارگاه آموزشی رشته نگارگری که خود 14 سال است در این زمینه فعالیت میکند و تاکنون در نمایشگاههای داخلی و خارجی زیادی شرکت داشته است، موافق رقابتی برگزار کردن چنین جشنوارههایی است و در این رابطه گفت: در شرایطی که مشکلات اقتصادی در جامعه ما زیاد است برگزاری جشنواره ای که دارای جوایز مادی باشد به نوعی حمایت از هنرمندان است. زینب شاهی بیان کرد: هنرجویان با شرکت در جشنوارهها همه تلاش خود را بکار میگیرند تا اثر متفاوتی تولید کنند و اینگونه سطح و توانمندی خود را ارتقا میدهند. وی با اشاره به اینکه مشکلات معیشتی بر روی کاهش خلاقیت هنرمندان تاثیرگذار است، ادامه داد: رقابت زیادی بین هنرمندان ما برای جوایز 20 هزار دلاری جشنوارههای خارجی ایجاد میشود و همه تمرکز ذهنی خود را برای کسب رتبه اول بهکار میگیرند. ***تذهیب دوره معاصر ایران شکل گرفته است مدرس کارگاه آموزشی رشته نگارگری با بیان اینکه تذهیب ریشه در هنر اسلامی ما دارد، اظهار کرد: یکی از نقاط برجسته این هنر این است که در دورههای مختلف ویژگی بارز جامعه در آثار هنرمندان به خوبی نقش بسته است. شاهی ادامه داد: دورهای که در ایران جنگ و ناآرامی بوده هم چون دوره قاجار و یا آبادانی بوده در دوره صفویه؛ حس آن در آثار تذهیب هنرمندان کشورمان قابل مشاهده است. وی با بیان اینکه تذهیب دوره معاصر هم شکل گرفته است، بیان کرد: شخصا به عنوان هنرجوی این رشته، تذهیبی نمی سازم که کپی صرف آثار هنرمندان دورههای تاریخی مختلف باشد. شاهی اضافه کرد: تفاوت بارز جشنوارههای خارجی و داخلی در این است که جشنوارههای خارجی دست هنرمند را باز میگذارند و به خلاقیت شخصی امتیاز میدهند ولی در جشنوارههای داخلی متاسفانه بیشتر تاکید بر تولید آثار کپی گذشتگان دارند.
|
لینک | |
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/72975 |