کد خبر : 76116
تاریخ : 1402/8/30
گروه خبری : صنعت،تجارت و معدن

معاون امور معادن اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت کردستان خبر داد؛

صدور 9 مورد گواهی کشف مواد معدنی در کردستان

مهدی سیفی باغی‌خانی با اشاره به صدور 9 مورد گواهی کشف مواد معدنی در کردستان طی سال جاری اظهار کرد: این مهم منجر به افزایش افزون بر یک میلیون تن ذخیره معدنی در این استان شد که گام مؤثری در راستای رونق تولید و ایجاد اشتغال در این بخش به‌شمار می‌رود.
وی گفت: کردستان دارای ذخایر غنی و متنوع معدنی اعم از فلزی و غیر فلزی به‌ویژه طلا، سنگ آهن، سنگ‌های تزئینی و سلیس است و با ایجاد واحدهای فرآوری در آن، امروزه به‌عنوان یکی از استان‌های معدنی کشور شناخته شده می‌شود.
 
معاون امور معادن اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان افزود: بخش معدن استان در برخی شاخص‌های معدنی هم چون ذخیره استانی، سرمایه گذاری فعالیت‌های معدنی و اشتغال طی سال‌های اخیر با روند صعودی همراه بوده و بازار مصرف، تغییر قیمت و تقاضا بیشترین تأثیر را در فعالیت‌های معدنی دارد.
 
سیفی‌باغی بیان کرد: با وجود اینکه بیشترین واحدهای معدنی کردستان در زمره مصالح ساختمانی هستند با اجرای طرح نهضت ملی مسکن و رونق در این بخش امید می‌رود جهشی هم در فعالیت‌های معادن استان که بخشی از آن‌ها راکد و تعطیل هستند، ایجاد شود.
 
وی یادآور شد: در حال حاضر 360 مورد پروانه بهره‌برداری در استان داریم که از این تعداد 10 مورد از ابتدای سال جاری تاکنون صادر شده و 28 مورد هم پروانه اکتشاف داریم که از این تعداد 19 مورد در سال 1402 صادر شده است.
 
وی با بیان اینکه افزون بر این 9 مورد گواهی کشف هم در سال جاری صادر شده است، گفت: از مجموعه معادن استان 359 معدن داریم که 200 معدن آن فعال و 159 معدن دیگر غیر فعال است.
 
معاون امور معادن اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان اظهار کرد: ذخیره قطعی معادن استان 600 میلیون تن بوده که استخراج اسمی سالیانه آن‌ها بیش از 22 میلیون تن ماده معدنی و اشتغال اسمی آن‌ها 5 هزار و 121 نفر است.
 
  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/76116