کد خبر : 76263
تاریخ : 1402/9/2
گروه خبری : خانواده

چگونه در هایپرها خریدهایمان را مدیریت کنیم؟

خالی شدن جیب خانواده‌ها با هر بار مراجعه به هایپرمارکت‌ها، اتفاق فراگیری است که نیاز به اصلاح دارد و با یک مدیریت صحیح و به‌کارگیری چند ترفند کاربردی می‌توان از هزینه‌های مازاد یک خرید هایپری کم کرد و برنده دنیای پر زرق و برق خرید بود؛ البته که برای بسیاری از افراد، مدیریت پول کار بسیار سختی است، اما به هرحال باید قبول کنیم نخستین اصل در خرید بهینه و پیشگیری از هزینه‌های اضافی، یادگیری همین مدیریت پول است که اگر تکنیک‌های آن را نیاموزیم، هیچ‌وقت به دستاوردهای مالی دست نخواهیم یافت.
 

حسن خانی؛ کارشناس مدیریت مالی می‌گوید: مدیریت پول خصوصاً برای افراد ولخرج کار آسانی نیست و نیاز به تمرین و ممارست دارد، بنابراین برای یادگیری آن باید به خودتان فرصت دهید و در همین حین، برای خرج کردن هر ریال از پولتان برنامه‌ریزی کنید که این برنامه‌ریزی نیز با کنار گذاشتن عادت‌های غلطی مثل خرید بیش از نیاز، خریدهای هوسی و غیرضروری، جایگزینی خرید به جای تفریح و هدف‌گذاری برای پول پس‌انداز شده، به ثمر می‌نشیند و به مرور زمان، درست خرج کردن برایتان جا می‌افتد و آن وقت است که دیگر با هر بار خرید، شاهد خالی شدن حسابتان نخواهید بود.

*هایپرها تفرجگاه نیستند، بی‌هدف راهی نشوید

گرچه برای بسیاری از مردم، خریدکردن اتفاقی لذتبخش است و حتی جنبه تفریحی دارد، اما اگر این احساس به درستی مدیریت نشود، پول زیادی از دست می‌رود و حتی ممکن است، خانواده در تامین هزینه‌های ضروری به سختی بیفتد. با این تفاسیر اگر می‌خواهید مدیریت پولتان در دستتان باشد، هیچ گاه بی‌هدف و صرفا برای یک خرید تفریحی راهی هایپرها نشوید و برنامه خرید هفتگی یا ماهیانه برای خود داشته باشید، زیرا بدون‌شک هایپرها آنقدر جذابیت دارند که درصورت یک مراجعه بی‌برنامه، به راحتی وسوسه‌تان کرده و حتی بسیار بیشتر از یک خرید برنامه ریزی شده، شما را به دام بیندازند.

*همیشه فهرست خرید داشته باشید

تهیه فهرست خرید، نخستین و مهم‌ترین اصل در ساماندهی خریدهای هایپری است. وقتی این کار را بکنید خودتان را ملزم به خرید همان اقلام می‌کنید و کمتر به سراغ خریدهای غیر ضروری و درنتیجه صرف هزینه‌های اضافی می‌شوید.

خانی در این باره توضیح می‌دهد: بعضی‌ها زحمت کمی فکر کردن و نوشتن فهرست خرید را به خود نمی‌دهند و تصورشان این است که پس از حضور در فروشگاه و چرخی در میان اجناس، اقلام موردنیاز خانه را به یاد می‌آورند، اما غافل از اینکه همین چرخ زدن، خواه ناخواه میل به خرید اجناس غیر ضروری را نیز بالا می‌برد؛ بنابراین توصیه می‌شود همیشه یک کاغذ روی دیوار آشپرخانه بچسبانید تا هروقت مواد و اقلام مصرفی خانه رو به اتمام رفت، آن را یادداشت کنید و وقت خرید، لیستی آماده دراختیار داشته باشید.

* خریدهای غیر قابل پیش بینی را هم پیش بینی کنید!

طبیعتاً همیشه نمی‌شود طبق و مطابق فهرست خرید، پیش رفت؛ به هرحال ممکن است کالایی از قلم افتاده باشد و یا طبق هوس و درخواست یکی از اعضای خانواده، مجبور به خریدی خارج از برنامه شوید، بنابراین سعی کنید برای خریدهای غیرقابل پیش‌بینی، سقفی درنظر بگیرید و از آن فراتر نروید.

کارشناس مدیریت مالی می‌گوید: «گاهی اوقات، هم فهرست خرید دارید و هم با خودتان عهد کرده‌اید که بیشتر از فلان مبلغ خرید نداشته باشید اما در فروشگاه با یکسری کالای تخفیفی مواجه می‌شوید که خریدشان به نفعتان است، در چنین شرایطی اشکالی ندارد اگر کمی از موضع خود عقب‌نشینی کنید، اما حواستان به زیاده روی احتمالی باشد که از شوق دیدن اجناس تخفیفی، بیشتر از نیازتان خرید نکنید، چون در آن‌صورت نه‌تنها متحمل هزینه‌های اضافی می‌شوید، بلکه ممکن است طی چند هفته آینده مجبور به دور ریختن برخی کالاها به سبب سررسید تاریخ انقضایشان باشید!

*سمت قفسه‌های کالاهای خارج از فهرست خود نروید

از آنجایی که هایپرها تخصص خاصی در چیدمان انواع کالا جهت ترغیب بیشتر مشتری دارند، شاید مجبور باشید برای خرید اقلام پرمصرفی همچون لبنیات از مسیر کالاهای دیگر بگذرید، اما برای مدیریت خرید، قید چرخ زدن در راهروهای پر زرق و برق هایپرها را بزنید و از مسیری مستقیم خود را به محل خرید کالای موردنظرتان برسانید تا هوس خرید اقلام غیرضروری به سرتان نزند.

خانی در همین راستا به یکی از رازهای موفقیت افراد ثروتمند اشاره کرده و می‌گوید: اینکه به کالایی نیاز داشته باشیم، با اینکه آن را بخواهیم، کاملاً متفاوت است و ثروتمندان به‌خوبی تفاوت میان خواسته و نیاز را می‌دانند و به جای صرف پول برای آن چیزی که نیازشان نیست، پولشان را در جایی خرج می‌کنند که کارآمد باشد و به افزایش ثروتشان منتهی شود. با این حساب، اگر می‌خواهیم تحولات مالی در زندگیمان ایجاد کنیم، باید در اکثر مواقع دور هوس و خریدهای غیرضروری را خط بکشیم و پولمان را برای جاهای بهتری پس‌انداز کنیم.

به خودتان یادآوری کنید که متصدیان فروش برای خالی کردن جیب شما آموزش دیده‌اند!

*گول تبلیغات متصدیان فروش را نخورید

خانی در ادامه به نقش مهم فروشندگان خوش‌زبان در جذب مشتری اشاره کرده و توضیح می‌دهد: متصدیان فروش هیچ وقت اصرار نمی‌کنند که شما جنسی را بخرید، بلکه ترفندهای تبلیغاتی چون تست رایگان یک جنس، اشاره به منفعت یا عواقب نخریدن یک کالا برای شخص شما، تبلیغ درصد رضایتمندی مشتریان قبلی و یا تخفیف چند درصدی جنس موردنظر را به کار می‌گیرند که مقاومت در برابرشان سخت می‌شود.

باتوجه به شیوه‌هایی که متصدیان فروش حتی در هایپرها استفاده می‌کنند تا مشتریان به خرید ترغیب شوند، توصیه بر این است که بیشتر از همیشه حواستان به این نوع تبلیغات باشد، زیرا گاهی اوقات، حتی آن‌هایی که معمولا گول این تبلیغات را نمی‌خورند نیز خام شده و خریدهایی غیرضروری و غیر اقتصادی انجام می‌دهند.

*بدون عجله و بادقت خرید کنید

کارشناس مدیریت مالی با تأکید نسبت به دقت و خونسردی در خرید تأکید کرده و می‌گوید: گاهی برای آنکه خرید سریع‌تری داشته باشیم و زودتر از فروشگاه بیرون بزنیم، دقت لازم را به خرج نمی‌دهیم و دست به خرید کالاهایی می‌زنیم که یا ضروری نیستند، یا کیفیت لازم را ندارند و یا گرانتر از انواع کالاهای مشابه هستند که معمولاً هم بعد از آمدن به خانه، از انتخابشان پشیمان شویم، پس همیشه برای یک خرید بهینه باید دقت لازم را به خرج دهید. مثلاً قیمت کالاهای مشابه با برندهای مختلف را مقایسه کرده و در صورت کیفیت مشابه، کالای ارزانتر یا تخفیف خورده را خرید کنید، آنوقت در فاکتورتان خواهید دید که چقدر در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی شده است.

خودتان را ملزم به قبول تمام خواسته‌های بچه‌ها ندانید، آن‌ها هم باید خرید بهینه را بیاموزند

*برای بچه‌ها محدودیت بگذارید

گاهی به‌رغم به کارگیری تمام راهکارهای بالا و مدیریت خرید، مغلوب خواسته بچه‌های خانواده می‌شوید. از طرفی باید پولتان را مدیریت کنید و از طرفی هم نمی‌خواهید تصویری از یک پدر و مادر خسیس در ذهن فرزندانتان بسازید، پس در این مواقع حد وسطی درنظر بگیرید تا نه سیخ بسوزد و نه کباب.

بچه‌ها باید بدانند خرید هرآنچه که باب میلشان است، در توان خانواده نیست، بنابراین از بین اقلام موردنظرشان، فقط اجازه خرید یک یا چند قلم را به آن‌ها بدهید تا هم قدرت تصمیم‌گیری در وجودشان تقویت شود و هم خرید اقتصادی را از سنین کودکی در وجودشان نهادینه کنید. البته شاید در ابتدا با اعتراض و کج‌خلقی آن‌ها مواجه شوید اما مطمئن باشید که این شیوه خرید به مرور برای آن‌ها جا می‌افتد.

به‌واقع خواستن توانستن است و هرکاری با برنامه‌ریزی و مدیریت درست به نتیجه می‌رسد، حتی اگر پای موضوع جذابی همچون خرید آن هم از یک هایپر بزرگ با تمام جذابیت‌هایش درمیان باشد؛ بنابراین از این پس با هشیاری بیشتری راهی این فروشگاه‌ها شوید تا پول زیادی از جیبتان بیرون نرود. ضمناً اگر خود شما هم راهکاری برای مدیریت بهینه خرید دارید، با ما به اشتراک بگذارید.

 

 

  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/76263