کد خبر : 77009
تاریخ : 1402/9/21
گروه خبری : زیست بوم

سرشماری پستانداران کردستان از منطقه حفاظت‌شده شاهو آغاز شد

حیدر ویسی روز دوشنبه با اشاره به اینکه سرشماری حیات وحش اصلی‌ترین فعالیت محیط زیست در راستای مدیریت حیات وحش است، اظهار کرد: سرشماری حیات وحش در استان در سال‌های اخیر با کیفیت و کمیت متفاوتی به اجرا درآمده است.

وی به اهداف سرشماری حیات وحش اشاره کرد و افزود: برآورد حداقل جمعیت پستانداران شاخص (علفخواران) در مناطق تحت مدیریت و آزاد، به‌دست آوردن ترکیب جنسی و سنی هر یک از گونه‌ها، آگاهی از وضعیت زیستگاه‌ها، بررسی وضعیت حفاظتی آن‌ها و برنامه‌ریزی برای مدیریت صحیح زیستگاه‌ها، اطلاع از وضعیت زاد و ولد، شناسایی عوامل تهدیدکننده حیات وحش و شناسایی کمبودها و نارسایی‌های مناطق تحت مدیریت از مهمترین اهداف انجام سرشماری حیات وحش است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره‌ کل محیط زیست کردستان با اشاره به اینکه سرشماری زمستانه پستانداران در استان با توجه به وضعیت آب و هوایی، توپوگرافی و فصل جفتگیری از پانزدهم آذر تا پایان بهمن ماه به طول می‌انجامد، گفت: این سرشماری به روش خطی و با مشاهده مستقیم با استفاده از تجهیزاتی مانند دوربین چشمی، عکاسی، تلسکوپ، بیسیم و موبایل انجام می‌شود.

ویسی با اعلام اینکه این سرشماری با حضور 100 نفر از کارشناسان متخصص به مدت 70 روز در پنج منطقه حفاظت شده و چهار منطقه شکار ممنوع استان انجام می‌شود، گفت: این سرشماری شامل آمارگیری گونه‌های شاخص پستاندار در مناطق تحت مدیریت و طبیعت زیبا و بکر استان توسط تیم‌های متخصص با بیتوته‌های شبانه‌روزی و استقرار در نقاط مختلف زیستگاه‌های تعیین شده، است.

وی اظهار کرد: سرشماری پستانداران شاخص مناطق تحت مدیریت استان هر ساله در دو نوبت یکی در اواخر فصل بهار با هدف بدست آوردن میزان زاد و ولد و دیگری در فصل زمستان در راستای بررسی وضعیت جمعیتی حیات وحش شاخص استان و مقایسه با سال‌های گذشته و همچنین میزان موفقیت رشد بره‌های متولد شده انجام می‌شود.

**رشد 40 درصدی جمعیت کل و بز در کردستان

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره‌کل محیط زیست کردستان با اعلام اینکه در سرشماری سال 1401 نسبت به سال 1400 جمعیت قوچ و میش سه درصد رشد و جمعیت کل و بز هم 40 درصد رشد داشته است، اضافه کرد: بیشترین افزایش جمعیت مربوط به کل و بز بود که این رشد به دلیل انجام سرشماری برای نخستین بار در منطقه حفاظت شده شاهو و کوسالان اتفاق افتاد.

ویسی تخریب زیستگاه و شکار غیرمجاز را به عنوان عوامل اصلی تهدیدکننده حیات وحش استان نام برد و بیان کرد: هدف از انجام سرشماری، آگاهی از جابجایی وحوش و علل آن، به‌دست آوردن میزان زادآوری وحوش و جمعیت کلی آن‌ها، مرگ و میر، بررسی عوامل تهدیدکننده و نقاط قوت مناطق مستعد جهت ارتقا سطح حفاظتی، دستیابی به ترکیب جنسی و سنی گونه‌های جانوری، آگاهی از وضعیت زیستگاه‌ها و کمبودها و نارسایی‌های موجود، آگاهی از آمار و نتایج حاصل از سرشماری در پژوهش و مطالعات گونه‌های حیات وحش و در نهایت برنامه‌ریزی برای مدیریت بهینه مناطق است.

استان کردستان دارای هشت منطقه تحت مدیریت با وسعت 279 هزار و 380 هکتار است که این مناطق حدود 6/9 درصد سطح استان را شامل می‌شود.

  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/77009