فرودگاه بینالمللی ابوظبی که بهطور رسمی به فرودگاه بینالمللی زائد تغییر نام پیدا کرده میزبان یک ترمینال جدید است که سالانه تا 45 میلیون مسافر را در خود جای میدهد و ظرفیت فرودگاه را دو برابر میکند. این ترمینال با توجه به منظره طبیعی کویر و نقوش هندسی فرهنگ اسلامی و همسو با بافت اطراف امارات طراحی شده است. ترمینال جدید مشتریمحور و در ساخت آن از طراحی X شکل برای افزایش کارایی و جریان مسافر استفاده شده است. نمای ترمینال با ارتفاع 50 متر و سالن خروج آن که بالاتر از سطح جاده قرار دارد، کیفیتی منحصربهفرد و فضایی باز به ساختمان میبخشد. برای تأمین نور روز برای مسافران و در عین حال محافظت از آنها در برابر گرمای بیش از حد، سقفی با شکلی مواج روی نما قرار گرفته است و از آنها در برابر نور مستقیم خورشید محافظت میکند. طراحی X شکل هر یک از اسکلههای ترمینال جدید در راستای کمک به مسیریابی مسافران از عنصر متفاوتی از شخصیت ابوظبی الهام گرفته شده است که شامل صحرا، دریا، شهر و واحه میشود. علاوه بر این، ترمینال جدید دارای دو ویژگی شاخص ساختاری است. اولین مورد «صناالنور» با 22 متر ارتفاع که از معماری اسلامی الهام گرفته، برای هدایت نور و هوا به داخل سالن ورودی طراحی و از بخشهای برگیشکل منحنی از جنس شیشهای نیمهشفاف تشکیل شده است. دومین مورد نیز یک پلکان مشخص که در توالی سالن ورود قرار گرفته است و فضای مرکزی را با راهروی ورود پیوند میدهد. دیگر فعالیتهای معمار طرح معمار ترمینال جدید ابوظبی ماه گذشته طراحی جدیدی را برای ترمینال بینالمللی جدید فلورانس ایتالیا ارائه داد که شامل یک پشتبام برای پذیرایی از مسافران طراحی شده و دارای یک تاکستان 19 هکتاری است. تیم معماری همچنین ساخت فرودگاه بینالمللی جدید تکو را در پنومپن کامبوج آغاز کرده است که در 20 کیلومتری پایتخت قرار دارد و از منطقه بومی اطراف الهام میگیرد، همچنین راهحلهایی را در پاسخ به آبوهوای گرمسیری ارائه میدهد. این تیم بهتازگی در یک مسابقه بینالمللی برای طراحی ترمینال جدید فرودگاه «آبها» در عربستان سعودی برنده شد که با الهام از روستای رجالآلما طراحی شده است.
|