کد خبر : 80928 تاریخ : 1403/1/16 گروه خبری : فرهنگی |
|
حاجیهاشمی مطرح کرد؛ نبود شرکتهای ناشر بزرگ از مشکلات صنعت گیم است |
|
محمدامین حاجی هاشمی با اشاره به راههای مقابله با مهاجرت بازیسازان گفت: باید زیرساختهای تولید و توسعه و نشر بازی در کشور را تقویت کنیم. تا زمانی که صنعت گیم بهعنوان یک حوزه رسمی و مهم در کشور نباشد، نمیتوان انتظار داشت که این صنعت بهعنوان یک صنعت قوی و پیشران در کشور باشد.
وی افزود: در درجه اول پیگیر این مسئله هستیم که زیرساختهای اقتصادی نشر بازی در کشور را تقویت کنیم. بازیهای خارجی در کشورهای دیگر دلاری عرضه میشود اما متأسفانه در کشورمان رایگان است. این امر سبب میشود تا فضا برای تولیدکننده ایرانی سخت باشد. فضا را باید به گونهای طراحی کنیم که این صنعت برای بازیساز ایران مزیت داشته باشد. مسیر باید طوری رقم بخورد که عرضه بازی ایرانی به لحاظ قیمت نسبت به بازی خارجی برای بازیساز ایران یک مزیت تلقی شود. متأسفانه امروز در کشور شاهد این ماجرا نیست و عرضه بازیهای خارجی بیشتر از بازیهای ایرانی مزیت دارد و بازار گیم ما دچار مشکل است. مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای در ادامه گفت: ما دنبال این هستیم تا زیرساختها را به لحاظ اقتصادی درست کنیم و هم اینکه صنعت بازی سازی را بهعنوان یک صنعت رسمی و پیشرو در کشور معرفی کنیم. برگزاری مجدد جشنواره بازیهای رایانهای فجر و ادغام آن با نخستین رویداد سرمایهگذاری یکی از راههایی بود که ما برای تأمین زیرساختها در صنعت گیم انجام دادیم. در رویداد سرمایهگذاری، مجموعههای سرمایهگذار را ترغیب کردیم تا وارد این حوزه شوند و از نزدیک با قدرت مخاطب صنعت گیم کشور آشنا شوند. همه این موارد میتواند به بازیساز کمک کند تا به این احساس دست یابد که یک مسیر رشد برای فعالیتهایش در کشور وجود دارد و کارش دیده میشود. حاجیهاشمی گفت: یکی دیگر از مشکلاتی که داریم این بوده که ما در کشور شرکتهای ناشر بزرگ نداریم. اگر شرکتهای ناشر بزرگ در کشور فعال بودند، بازیساز بهراحتی پس از مرحله تولید بازی را به دستش میسپرد و همین امر سبب نشر بازیاش در وسعت بزرگتری میشد. کسی که بازیساز است و توانمندی فنی خوبی دارد، ممکن است نتواند بازیاش را به بازار برساند. به همین دلیل بهعنوان فردی بازیساز جذب شرکت تولیدکننده ناشر خارجی میشود. باید بتوانیم شرکتهای نشر بازیسازی را در کشور تقویت کنیم. در رویداد سرمایهگذاری از تعدادی شرکتها دعوت کردیم تا تولیدات بازیسازان ایرانی را برای سرمایهگذاری انتخاب کنند. همه این اتفاقات سبب میشود تا چرخه صنعت بازیسازی در کشور شکل بگیرد. وی افزود: تولیدکننده، ناشر، توزیعکننده، مصرفکننده اجزای چرخه صنعت بازیسازی هستند. امروز بخشی که در این چرخه بسیار قوی عمل میکند، تولید است. ما مصرف کننده و توزیعکننده هم داریم اما مشکل کجاست؟ مسأله اصلی ناشران هستند که به رسمیت شناخته نمیشوند و باید جایگاه خودشان را در صنعت بازیسازی معرفی کنند. مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای در پایان گفت: در اردوهای استانی متوجه شدیم بسیاری از بازیسازانی که عملکرد خوبی دارند، برای نشر بازیهایشان با شرکتهای خارجی همکاری میکنند. به هرحال تعداد شرکتهای ناشر در کشورمان محدود است و اکثریتشان در تهران فعالیت میکنند و در نهایت بازیسازان استانی نمیتوانند با آنها ارتباط بگیرند و ارتباطشان ضعیف است. بنابراین باید زیرساختهای تولید در کشور را فراهم کنیم تا بازیساز احساس کند که در کشور یک زیستبوم فعال برای اینمسئله وجود دارد. |
لینک | |
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/80928 |