کد خبر : 82218
تاریخ : 1403/2/19
گروه خبری : شهر

برنامه‌ریزی شهری برای مقابله با چاقی شهروندان

سازمان بهداشت جهانی چاقی را به صورت تجمع غیرطبیعی یا بیش از حد چربی و ایجاد خطر برای سلامتی تعریف می‌کند و آن را با شاخص توده بدنی (BMI) اندازه‌گیری می‌کند. علت اصلی چاقی برقرار نشدن تعادل انرژی بین کالری مصرف‌شده و کالری دریافت‌شده است. از هر چهار بزرگسال، سه نفر از سطوح توصیه‌شده فعالیت بدنی برخوردار نیستند و سبک زندگی کم‌تحرک ناشی از کار و فعالیت‌های فراغتی که نیاز به حرکت کمی دارد، پیدایش وسایل نقلیه شخصی و شهرسازی از جمله دلایل این کمبود فعالیت بدنی و درنتیجه افزایش چاقی در جهان است. به همین دلیل مسئولان شهری در پی ارائه راهکارهایی برای افزایش تحرک و درنتیجه افزایش سلامتی شهروندان هستند.

برنامه‌ریزی شهری برای افزایش سلامت شهروندان

برنامه‌های شهری متعددی می‌توانند عادات سبک زندگی سالم را ترویج دهند که بسیاری از آن‌ها در بسیاری از شهرهای جهان در حال اجرا هستند و در ادامه عنوان می‌شوند.

محله‌های فشرده

محله یا شهر فشرده منطقه‌ای است که در آن مکان‌های تفریحی، خدمات، زیرساخت‌ها و حمل‌ونقل عمومی در فاصله‌ای کوتاه از هم قرار دارند و با پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری یا با وسایل نقلیه عمومی قابل دسترس هستند، به این ترتیب مردم را تشویق می‌کند به جای استفاده از وسایل نقلیه شخصی پیاده‌روی کنند. شهرهای قابل پیاده‌روی که اکثر خدمات با یک پیاده‌روی کوتاه متمرکز در دسترس است، در پیشگیری از چاقی بسیار موفق عمل می‌کنند، چراکه شهروندان زمان کمتری را برای رسیدن به مراکز بهداشتی، محل تحصیل یا کار صرف می‌کنند و به جای اینکه زمان خود را صرف پیداکردن جای پارک کنند یا منتظر رسیدن وسایل نقلیه عمومی باشند، با انجام پیاده‌روی روزانه ورزش را در برنامه‌های خود قرار می‌دهند. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که در محله‌های قابل پیاده‌روی زندگی می‌کنند، در مقایسه با کسانی که در محله‌هایی با قابلیت پیاده‌روی پایین زندگی می‌کنند، 1.5 برابر بیشتر در معرض فعالیت بدنی کافی و 0.76 برابر کمتر در معرض چاقی قرار دارند.

محل‌های مناسب بازی و ورزش برای کودکان و بزرگسالان

افزایش چاقی کودکان یک معضل شایع و روبه‌افزایش است که می‌تواند زمینه‌ساز ابتلاء به بسیاری از بیماری‌ها در بزرگسالی شود. بنا به گزارش سازمان ملل، در سال 2022، 37 میلیون کودک زیر پنج سال دارای اضافه‌وزن بودند و در کشورهایی مانند ایالات متحده 19 درصد کودکان دچار این معضل هستند. الگوهای رژیم غذایی و فعالیت بدنی برای کودکان تا حد زیادی نتیجه شرایط محیطی و اجتماعی است و به همین دلیل مقابله با چاقی کودکان یک مسئولیت اجتماعی به‌حساب می‌آید. ایجاد محیط‌ها و گنجاندن پارک‌های کودکان در فضای باز در برنامه‌های شهری که فعالیت بدنی منظم را به‌عنوان دردسترس‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین رفتارهای زندگی روزمره قرار می‌دهند، یکی از راهکارهای مؤثر برای مقابله با چاقی کودکان است. در شهر لکوی ایتالیا یک برنامه پیاده‌روی راه‌اندازی شده است که برای ترویج فعالیت بدنی، والدین و پرستاران کودکان را پیاده تا مدرسه همراهی می‌کنند.

باشگاه‌های ورزشی در فضای باز

گسترش محل‌هایی برای ورزش در فضای سبز و پارک‌های عمومی به‌طور فزاینده‌ای مورد استقبال مردم قرار گرفته است. این باشگاه‌ها و دستگاه‌هایی که برای ورزش در این مکان‌ها قرار داده شده است، به‌عنوان راهی برای تشویق عادات سبک زندگی سالم برای مبارزه با چاقی عمل می‌کنند.

شهرهایی که با چاقی مبارزه می‌کنند

بیش از نیمی از جمعیت جهان در حال حاضر در مناطق شهری زندگی می‌کنند و انتظار می‌رود این رقم تا سال 2050 به 70 درصد افزایش یابد. در کشورهای توسعه‌یافته، از هر دو نفر یک نفر دارای اضافه وزن یا چاق است و این روند اکنون به سمت کشورهای کمتر توسعه‌یافته در حال حرکت است؛ در آمریکای لاتین، شیوع چاقی در شهرها بیشتر است و در هند تخمین زده می‌شود که 50 درصد از زنان شهروند چاق هستند، در حالی که این عدد برای زنانی که در مناطق روستایی زندگی می‌کنند 20 درصد است. در ادامه به راهکارهای موفق شهرهایی اشاره می‌شود که برای بهبود وضعیت چاقی ارائه شده‌اند.

اوکلاهاما، ایالات متحده

در شهر اوکلاهاما، یکی از شهرهایی که بیشترین تعداد ساکنان با اضافه وزن را در ایالات متحده دارد، طرح ابتکاری برای اعلان جنگ به چربی‌ها ارائه شده است. این طرح شامل ایجاد پارک‌ها، پیاده‌روها، مسیرهای دوچرخه‌سواری و مسیرهای پیاده‌روی در فضای سبز در سراسر شهر و ساخت سالن‌های ورزشی در تمام مدارس داخل شهر می‌شود. به لطف این ابتکار، شهروندان اوکلاهاما مجموعاً هزاران کیلو چربی از دست داده‌اند.

ویرجینیا، ایالات متحده

در شهر آرلینگتون ایالت ویرجینیای آمریکا کمپین «خرید مواد غذایی بدون ماشین» راه‌اندازی شده است که یک برنامه محاسباتی در اختیار رانندگان قرار می‌دهد و به آنها نشان می‌دهد اگر به جای رانندگی پیاده‌روی کنند، چقدر کالری می‌سوزانند، چند دلار صرفه‌جویی می‌کنند و تا چه میزان انتشار دی‌اکسیدکربن را کاهش می‌دهند.

تولوم، مکزیک

ورزشگاه جنگلی تولوم یک باشگاه ورزشی در فضای باز شهر تولوم است که از تجهیزاتی استفاده می‌کند که تماماً از چوب، بامبو و سنگ ساخته شده است و با چیدمان خلاقانه در ساحل ماسه سفید و پس‌زمینه زیبای دریای کارائیب، شهروندان و بازدیدکنندگان را برای انجام فعالیت ورزشی ترغیب می‌کند.

ریودوژانیرو، برزیل

ریودوژانیرو یک باشگاه ورزشی در فضای باز شهر در ساحل ایپانما تأسیس کرده است که آکادمی آرپوادور نام دارد و با چشم‌اندازهای باورنکردنی از اقیانوس، کوه‌ها و شهر تمایل ساکنین به انجام فعالیت‌های ورزشی را چند برابر افزایش می‌دهد. تجهیزات این باشگاه از مواد بازیافتی ساخته شده و استفاده از این تجهیزات برای عموم آزاد و رایگان است. آکادمی آرپوادور که توسط داوطلبان محلی نگهداری و مدیریت می‌شود، به‌منظور ایجاد محیطی دلپذیر و در عین حال تشویق یک سبک زندگی فعال راه‌اندازی شده است.

بروکلین، نیویورک

سالن بدنسازی وایتال در شهر بروکلین امکان کوهنوردی در هوای آزاد را با منظره‌ای خیره‌کننده‌ای از نیویورک برای شهروندان فراهم می‌کند. این باشگاه با دیوارهای مختلف کوهنوردی امکانات ضروری را برای کوهنوردان مبتدی تا پیشرفته فراهم کرده و همچنین یک بخش تمرین با وزنه با دستگاه‌های کاردیو و یک سونای روی پشت‌بام دارد.

پاریس، فرانسه

شهردار پاریس محله‌های 15 دقیقه‌ای را گسترش داده است و مردم را برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری به جای استفاده از خودروی شخصی یا وسایل نقلیه عمومی تشویق می‌کند. بر اساس این طرح، محله‌های کاملاً خودکفا در پاریس افزایش می‌یابند و با ارائه مسیرهای کوتاه و قابل پیاده‌روی برای رسیدن به مدارس، مراکز آموزشی، ادارات، مراکز تفریحی، فضاهای سبز و تمام خدمات مورد نیاز، سبک زندگی سالم ترویج می‌یابد.

کالیفرنیا، ایالات متحده

پنجره‌های فست‌فود یک روش سفارش و دریافت غذا در ماشین در شهرهایی آمریکایی است، چندین شهر در کالیفرنیای ساخت پنجره‌های جدید را ممنوع کرده‌اند تا ساکنان خود را از فرهنگ غذا خوردن در ماشین منصرف کنند زیرا این روش منجر به عادات بد غذایی و همچنین حذف حداقل فعالیت برای رفتن به رستوران و سفارش غذا شده است.

بارسلونا، اسپانیا

بارسلونا بلوک‌های خودکفایی تأسیس کرده است که تردد در آنها فقط برای عابران پیاده و دوچرخه‌سواران مجاز است و ورود وسایل نقلیه به این محله‌ها ممنوع است. در این محله‌ها مردم می‌توانند در زمان کوتاه به تمام امکانات شهری در نزدیکی محل سکونت خود دسترسی داشته باشند. در سایر نقاط شهر نیز تفرجگاه‌ها، بلوارها و پیاده‌روهای عریض ایجاد شده است که عابران پیاده را در اولویت قرار می‌دهد و بین آن‌ها و مسیرهای وسایل نقلیه فاصله ایجاد می‌کند تا عابران پیاده و دوچرخه‌سواران از امنیت کافی برخوردار باشند.

  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/82218