11 آبان 1402 روزی به یادماندنی در اذهان مردم کردستان است، روزی که رویاهای 20 ساله مردم این دیار به حقیقت پیوست و بلاخره بعد از دو دهه انتظار با حضور رییس جمهور دولت سیزدهم سوت قطار در این دیار به صدا درآمد و اولین مسافرین ریلی کردستان از سنندج عازم تهران شدند. شنیدن صدای سوت قطار، آرزوی دیرینهای بود که مردم استان کردستان، بویژه سنندجیها در سر داشتند و آرزویی که در دولتهای قبل بارها و بارها وعده آن به مردم داده شده بود، بالاخره با همت و پیگیریهای مسئولان دولت سیزدهم به حقیقت پیوست و سنندج به عنوان بیست و سومین مرکز استان به شبکه ریلی کشور متصل شد. راه آهن سنندج- همدان، ابَرپروژهای که جزو پروژههای مصوب مهر ماندگار سال ۱۳۸۳ است و حدود ۲۰ سال از عمر اجرای آن میگذشت و بلاخره با تلاش دولت سیزدهم همزمان با سومین سفر رئیس جمهور شهید به استان به بهرهبرداری رسید. ردیف بودجهای پروژه راهآهن همدان ـ سنندج ۱۰ خرداد ۱۳۸۴ در مجلس هفتم مصوب شد و یک روز بعد( ۱۱ خرداد) تاییدیه شورای نگهبان را گرفت و کلنگ احداث آن سال ۱۳۸۵ به زمین زده شد و در تمام این سالها بدلایل مختلفی این طرح به کندی پیش رفت بلاخره با نگاه ویژه و عزم دولت سیزدهم قطار تهران ـ همدان به ایستگاه سنندج رسید. طول خط آهن تهران - همدان - سنندج حدود ۴۲۰ کیلومتر است که مسیر تهران تا همدان به طول ۲۷۰ کیلومتر، به بهرهبرداری رسیده است، مسیر فاز دوم این خط ریلی از همدان به سنندج نیز ۱۵۱ کیلومتر طول دارد در سه قطعه تعریف شده که حدود ۶۴ کیلومتر آن در استان همدان و باقیمانده آن در استان کردستان واقع شده است. ابر پروژهای که تا قبل از دولت سیزدهم حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما با این وجود در روزهای پایانی دولت دوازدهم در میان شانتاژهای رسانهای به بهرهبرداری رسید کمی بعد به دلیل مشکلات اعتباری کلا تعطیل شده بود. این پروژه در سال 1401 پس از سفر رئیس جمهور شهید به کردستان به عنوان یکی از مهمترین مطالبات مردم کردستان مورد توجه دولت مردمی قرار گرفت و اعتبارات لازم برای آن مصوب شد. پس از دومین سفر رییس جمهور شهید در مهرماه سال گذشته با یک حرکت جهادی و تزریق اعتبارات ویژه و بهرهگیری از ۴۵۰ نفر نیروی ادامه کار از سر گرفته شد با تاکید رییس جمهور تخصیص اعتبارات لازم برای این پروژه کمتر از۲ ماه بعد از آن سفر کلید خورد و و بعد از یک سال مابقی کار که حدود ۳۶ درصد بود تمام و این پروژه عظیم به نتیجه رسید و دولت مردمی سیزدهم به یکی از آرزوها و مطالبات دیرینه مردم استان کردستان در 11 آبان ماه سال گذشته با حضور رییس جمهور شهید جامه عمل پوشاند. پروژهای که برای اجرای آن ۲۴ هزار میلیارد ریال هزینه شد و شامل سه قطعه و از سمت همدان به سنندج دارای هفت ایستگاه بهار، آق بلاغ، دوسر، قروه، آونگان، دهگلان و سنندج است. با بهره برداری از پروژه راه آهن سنندج- همدان شهر سنندج کردستان با نگاه ویژه رییس جمهور شهید به عنوان بیست و سومین مرکز استان به شبکه ریلی کشور متصل شد بهرهبرداری از این پروژه ضمن ایجاد اشتغال مستقیم برای عوامل بهرهبرداری، موجب تسهیل جابهجایی مسافر و بار از غرب به مرکز کشور، کاهش هزینه حمل بار، رونق گردشگری و در نتیجه افزایش فرصتهای شغلی در استان شده است. از بُعد حمل و نقل مسافری این خط ریلی میتواند سالانه ۳۰۰ هزار نفر را حمل و نقل کند و این در افق ۱۴۲۰ به ۸۰۰ هزار نفر میرسد. رییس جمهور شهید با افتتاح این پروژه در 11 آبان ماه 1402 ضمن اینکه آرزوی 20 ساله مردمان این دیار را جامه عمل پوشاند برا اتصال این مسیر به پایانههای مرزی استان تاکید کرد و عنوان کرد: افتتاح این طرح از خواستههای مردم بوده و باید تکمیل شود طراحی خط ریلی از سنندج به باشماق را آغاز میکنیم و برنامهریزی خواهیم کرد که همزمان با این افتتاح طراحی راه آهن از سنندج تا مرز باشماق آغاز شود این خط هم باید به خطوط ریلی بینالمللی و ترانزیت کامل شود و امکان حمل مسافر و حمل بار از این طریق نیز انجام شود. و در صورت اجرای طرح اتصال سنندج به مرز باشماق مریوان امکان بهرهمندی از مزیتهای ترانزیتی این محور نیز فراهم خواهد شد. شهید جمهور سید ابراهیم رئیسی نخستین بار در ۱۷ تیرماه سال ۱۴۰۱ به استان کردستان سفر کرد پاییز سال 1401 شهید رییسی با حضور در کردستان و افتتاح پروژه انتقال آب سد آزاد به سنندج مشکل آب شرب مردم این شهر که به یکی از تراژدیهای تلخ تبدیل شده بود حل کرد، سومین سفر وی در کمتر از یک سال به این استان صورت گرفت تا جایکه تقریبا در طول ۱۸ ماه سه سفر به کردستان داشت و عنوان کردند برای رفع مشکلات و پاسخگویی به مطالبات مردم این دیار اگر نیاز باشد بیش از 30 بار به کردستان سفر خواهند کرد. افتتاح ایستگاه حمل بار خط ریلی سنندج تهران امروز در کمتر از چند ماه از آن وعده ایستگاه باری دوسر خط راه آهن همدان- سنندج با ظرفیت ۵۰۰ هزار تن با نگاه ویژه دولت سیزدهم راهاندازی شده است و براساس برنامهریزی صورت گرفته بار ۵۰۰ هزار تنی کارخانه سیمان بیجار از طریق این ایستگاه به شلمچه و سپس عراق صادر میشود. ظرفیت خط ریلی باری ایستگاه راه آهن همدان- سنندج طبق وعده داده شده به یک میلیون تن برسد.
|