کد خبر : 83141
تاریخ : 1403/3/9
گروه خبری : جامعه

هدیه گوارای رئیس جمهور شهید به مردم سنندج

 اینجا سنندج، شهری با جمعیت تقریبی حدود 600 هزار نفر و بیست و یکمین شهر بزرگ ایران، مردمانی که چندین سال بود از طعم و بوی بد آب رنج می‌بردند، تا جایی که، اگرچه صدای انتقاد و اعتراض مردم بارها و بارها از طریق رسانه‌های مختلف به گوش مسوولان دولت دوازدهم رسیده بود؛ اما با وجود وعده‌های خوش بسیار، مردم همچنان در رنج بسر می‌بردند.
استان کردستان یکی از تامین‌کنندگان اصلی آب در کشور به شمار می‌رود، این حق طبیعی مردم بود از آب شرب سالم، بهداشتی و گوارا بهره‌مند باشند، اگرچه به عنوان یک موضوع مهم بارها از دولت آقای روحانی مطالبه می‌شد اما تنها وعده می‌دادند و هرگز این وعده‌ها رنگ عمل به خود نگرفت به نحوی که وعده‌های بی‌عمل دولت آقای روحانی برای رفع این مشکل موجب بی‌اعتمادی و نگرانی جدی در بین مردم شده بود.
تغذیه‌گرایی سد قشلاق دلیل اصلی طعم نامطلوب آب شهر سنندج بود، صف‌های طولانی دبه آب در چشمه‌های اطراف سنندج و دامنه کوه آبیدر و نارضایتی مردم، مسئولان را به فکر چاره انداخت تا اینکه تصمیم بر این شد آب سد آزاد به صورت مستقیم وارد تصفیه‌خانه سنندج شود.
بهره‌برداری از پروژه‌های کلان اما نیمه‌تمام، مشکل جدی در حوزه اقتصاد، حجم بالای آمار بیکاری، کرونا و...میراثی بود که دولت دوازدهم برای دولت سیزدهم برجا گذاشت.
ماه‌های پایانی دولت دوازدهم مصادف بود با بهره‌برداری از کلان پروژه‌های نیمه‌تمامی که حتی با گذشت چندین ماه از دولت سیزدهم به خاطر ناتمام بودنشان نه پروازی به خود دید و نه قطاری از آن ریل گذشت.
مشکل آب شرب سنندج سوژه داغ رسانه ای در دولت دوازدهم
مشکل آب شرب سنندج هم که به سوژه داغ رسانه‌ها تبدیل شده بود با وجود تمام وعده و وعیدهای دولت روحانی همچنان پابرجا بود و روز به روز وضعیت آن بد و بدتر می‌شد تا اینکه با نگاه ویژه دولت سیزدهم و اختصاص اعتبارات ویژه، کاری که بازه زمانی سه ساله برای آن تعریف شده بود در کمتر از هشت ماه به اتمام رسید.
تعریف کاربری دیگر برای سد آزاد در 60 کیلومتری غرب سنندج در سال 90 با هدف تامین آب کشاورزی آبگیری شده بود راه چاره رفع مشکل آب شرب سنندج بود پروژه‌ای که بالاخره در ماه‌های پایانی دولت دوازدهم در قالب برنامه‌ای سه ساله تعریف شد و با پیشرفت 15 درصدی تحویل دولت رییس جمهور شهید داده شد.
پیگیری‌های جدی نماینده عالی دولت سیزدهم در کردستان و اهتمام ویژه شخص شهید رئیسی برای تکمیل سریع این طرح آبرسانی موجب شد این پروژه طی هشت ماه از 15 درصد پیشرفت به 100 درصد و پایان برسد.
رفع مشکل آب شرب سنندج از مطالبات مردم سنندج بود که می‌رفت به فاجعه جدی تبدیل شود مطالبه‌ای که از سال 94 رها شده بود و در دولت سیزدهم به خط پایان رسید و ۱۰ آذر سال ۱۴۰۱ با حضور رئیس جمهور شهید به بهره‌برداری رسید می‌توان آن را از مصادیق کار مجاهدانه و انقلابی دانست.
رفع مشکل آب سنندج مصداق کار جهادی
هفتم دی ماه سال ۱۴۰۰ بود که وزیر نیرو دولت سیزدهم برای اطلاع از روند پیشرفت این پروژه و مشکلات آب در شهرستان بانه، به کردستان سفر کرد و در بازدید از سامانه انتقال آب سد آزاد به سنندج، در بین خبرنگاران قول تامین تمام اعتبار مورد نیاز این طرح را داد.
در جلسه وزیر نیرو با مدیران بخش آب و صنعت برق کردستان، مصوب شد که ۳۵۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات وزارتخانه برای تکمیل این طرح اختصاص یابد، البته دولت به این میزان اعتبار اکتفا نکرد و در چند مرحله باز هم اعتباراتی را برای تسریع پروژه تخصیص داد تا اینکه بالاخره این طرح با ۸۵۰ میلیارد تومان هزینه به بهره‌برداری رسید.
با اجرای این پروژه از طریق این سامانه، سالانه ۵۷ میلیون مترمکعب آب از سد آزاد وارد تصفیه خانه آب سنندج خواهد شد، ضمن اینکه این طرح برای جمعیت ۷۰۰ هزار نفری سنندج و افق ۱۴۲۰ پیش‌بینی شده است.
قطعه اول سامانه با هدف توسعه باغات و انتقال آب به شهرهای شرقی استان اجرا شد، اما مشکل آب شرب سنندج به خاطر خشکسالی‌ها موجب شد برای اینکه آب این سد وارد حوضه آبریز قشلاق شود تونلی ۴.۲ کیلومتری تعبیه شود.
بعد از این تونل و قبل از ایستگاه میانی، خط لوله فلزی ۲۸ کیلومتری تا تصفیه خانه آب سنندج اجرا شد در راستای تحقق این مهم عبور مسیر خط انتقال از مناطق سخت‌گذر و در مسیرهای با وضعیت جغرافیایی سخت و ترانشه‌هایی به ارتفاع ۲۰ متر موجب تعریض جاده‌های روستایی و بهره‌مندی این روستاها از خدمات زیربنایی نیز انجام گرفته است.
در اجرای این مهم از طرح سیستم کنترل یکپارچه سامانه انتقال آب و همچنین ایستگاه تقلیل فشار از ۲۷ به ۲ برای اولین بار در دیسپاچینگ انتقال آب کشور طراحی و راه اندازی شد که در نوع خود کم نظیر است و طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی آن به طور کامل توسط متخصصان، کارشناسان ایرانی و زنجیره‌های تولیدکنندگان داخلی شامل قطعه سازان استان کردستان انجام شده است.
نقطه پایان انتظاری 8 ساله
دولت سیزدهم در نهایت با تلاشی جهادی در کمتر از 8 ماه کاری سه ساله را به نقطه آخر رساند و به وعده‌ای که از دولت قبل بر زمین مانده بود پایان داد و با بهره‌برداری از سامانه انتقال آب از سد آزاد مردم سنندج را شیرین کام کرد.
البته تلاش دولت رئیس جمهور شهید برای رفع تنش آبی به رفع مشکل آب سنندج خلاصه نشد و اجرای طرح تنش آبی در سراسر کشور به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفت.
در سومین سفر رئیس جمهور شهید به کردستان با بهره‌برداری از ۱۰ طرح بزرگ آبی در این استان شامل سدها، تصفیه خانه‌ها، آب دریاچه زریوار مریوان و حوزه فاضلاب50 درصد از تنش آبی استان برطرف شده و رئیس جمهور شهید در همان سفر عنوان کرد«تلاش دولت رفع مشکلات مربوط به حوزه آب در این استان است دولت به دنبال مدیریت درست و صحیح مصرف آب است و با برنامه ریزی‌ تصمیم داریم با وجود کمبود منابع آبی و کاهش بارندگی‌ها آب مورد نیاز را به دست مشترکان و متقاضیان آب برسانیم».
2 هزار و 450 میلیارد تومان پروژه از خدمات ماندگار رئیس جمهور شهید رئیسی در حوزه آب و فاضلاب کردستان است.
سفرهای استانی رئیس جمهور شهید موجب تمرکززدایی از مرکز کشور و ایجاد نگاه ویژه به سمت استان‌ها به ویژه استان‌های کمتر توسعه یافته شد موضوعی که بستر را برای رفع مشکلات و توسعه بیش از پیش استان‌های مرزی همچون کردستان فراهم کرد.
رییس جمهوری که خود را خادم مردم می‌دانست و می‌گفت برای رفع مشکلات مردم اگر نیاز باشد 30 بار به یک استان سفر می‌کند بالاخره در مسیر خدمت بزرگترین پاداش را از معبود گرفت آخرین سفرش با شهادت گره خورد.
نحوه مدیریت و مردمی بودن رئیس جمهور شهید انتظار از رییس جمهور و دولت آینده را بالا برده است تا جایکه انتظار می‌رود دولت آینده مسیر خدمتی را که دولت سیزدهم پایه‌گذاری کرده ادامه دهد.
دولت سیزدهم ماموریتی غیر از خدمتگزاری به مردم نداشت، تغییر ریل حکمرانی و بازگشت توجه به مردم از مهم‌ترین اولویت‌های این دولت بود دولتی که عمر کوتاه آن مجال انجام کارهای بزرگی را که رییس جمهور شهید وعده داده بود نداد رییس جمهوری که با شهادت‌اش داغ بزرگی بر قلب‌های مردمان این دیار گذاشت و نام بلندش به نیکی برای همیشه در ذهن مردمان ایران زمین باقی خواهد ماند.

  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/83141