کد خبر : 83471 تاریخ : 1403/3/21 گروه خبری : گردشگری |
|
دانشیار گروه شهرسازی دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد مطرح کرد: توجه به سبک زندگی امروز خانواده ایرانی، لازمه گردشگری خانوادهمحور |
عنصر خوراک میتواند همه سنین گروههای مختلف جنسیتی را دور هم جمع کند |
سپهرغرب، گروه - شهره کرمی : یکی از مهمترین بخشهای حوزه گردشگری به خانواده تعلق دارد چراکه بسیاری از سفرها در کشوهایی مثل ایران بهصورت خانوادگی است. با توجه به اینکه در هر خانواده گروههای مختلف سنی وجود دارد لازم است در مقاصد گردشگری برای هر یک از افراد مناسب با آنچه در سفر نیاز دارند امکانات وجود داشته باشد.
اما گردشگری خانوادگی با هر هدف و در هر زمان و به هر شکلی که اتفاق بیفتد، بستر مناسبی برای دستیابی به توسعه پایدار است و این فرآیند میتواند کودکان را برای مواجهه با چالشهای پنهان بزرگسالی آماده کند و برای آنها پی بردن به برخی موضوعات مثل مبارزه با معظلات زیستمحیطی، حفظ میراث فرهنگی و تداوم میراث ناملموس را به همراه داشته باشد.
در واقع گردشگری میتواند بستر مناسبی برای ساختن جامعهای که خانوادهها سلولهای آن هستند عمل کند و همچون مدرسهای که کودک و والدین در آن همراه هم در کلاس هستند، باشد. لازم به ذکر است که توجه به اوقات فراغت نیز یکی از ملزومات زندگی سالمندی بهشمار میرود که به حفظ روحیه افراد کمک شایانی میکند اما با توجه به اینکه شرایط افراد سالمند نیازمند یکسری بسترها است باید در مقاصد گردشگری امکانات مناسب این افراد مهیا باشد. در همین راستا و با توجه به اهمیت گردشگری خانوادهمحور با دانشیار گروه شهرسازی دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد گفتوگو کردهایم که نتیجه را در ادامه میخوانید: محسن رفیعیان با بیان اینکه گردشگری خانواده در کشور ما تعریف متفاوتی با سایر کشورها دارد، البته اشتراکهایی نیز هست گفت: بخشی از این تفاوتها زمینه فرهنگی دارد و بخش دیگر نیز از مد و گرایشها نشأت میگیرد. وی با عنوان اینکه آن چیزی که سبک زندگی ایرانی را میسازد شاید گردشگری خانواده را نیز تحت تأثیر قرار دهد چراکه در انواع مدلهای گردشگری اثر آن کاملاً مشهود است. این مدرس دانشگاه در ادامه تصریح کرد: این نوع گردشگری به طور عام مدلها، حلقهها و عناصر تشکیلدهندهای را دربرمیگیرد که شامل ابعاد زیرساختی، جاذبهها و سایر موارد میشود. * توجه به سبک زندگی، لازمه گردشگری خانواده رفیعیان با بیان اینکه لازمه گردشگری خانواده در ایران در یک کلام در نظر گرفتن سبک زندگی است و سبد گردشگری خانواده باید مبتنی بر آن و اجزای آن تعریف شود گفت: مثلاً برای ایرانیان عنصر خوراک بسیار مهم است؛ غذا، نوشیدنی و یا تنقلاتی که در سفر مصرف میشوند یکی از عناصر اصلی سفر برای آنهاست و این سبک برای آنها تعریف شده و حائز اهمیت است؛ اما شاید در سایر کشورها بهترین تفریح یک خانواده بازدید از یک تئاتر خوب یا بازدید از گالری یک نقاش باشد. عنصر خوراک میتواند افراد با هر جنسیت و سنی را دور هم جمع کند وی با عنوان اینکه بهنظر میرسد آن سبکی که میتواند افراد با هر جنسیت و سنی را دور هم جمع کند همین عنصر خوراک است، تأکید کرد: در کنار این موضوع باید حلقههای تکمیلکننده فرهنگی در قالب فضاهای رویدادمدار نیز وجود داشته باشد البته باید آنقدر جذابیت داشته باشند که موضوعات مختلف را در خود جای داده و برای همه سنین مناسب باشند. دانشیار دانشگاه یزد در ادامه تصریح کرد: تورهای گردشگری ما در انواع مختلف وجود دارد که به طور سنتی برای خانوادهها و زوجهای جوان در نظر گرفته شدهاند اما گونهای از تورهای اقتصادی در ایران ظهور کرده که عمده آنها در قالب نیمروزه، یکروزه و نهایتاً دو الی سه روزه تعریف میشوند که بیشتر افراد مجرد را جذب خود میکنند. رفیعیان افزود: بهدلیل نبود نظارت بر برخی تورها، جوان بهراحتی میتواند به طور گمنام در آنها حضور پیدا کند و اجازه تجربههای خارج از چهارچوب را داشته باشد به همین دلیل است که چنین فضاهایی دیگر فضای خانواده نیست. نباید تأثیر عنصر اقتصادی را بر استقبال از تورهای گردشگری نادیده گرفت وی عنوان کرد: تأثیر عنصر اقتصادی بر استقبال از تورهای گردشگری را نباید نادیده گرفت، چراکه موضوعی جدی است که در سبد هزینه خانوار محسوب میشود، اقتصادی مالی برخی خانوادهها این اجازه را نمیدهد که بتوانند با تورهای گردشگری سفر کنند. این مدرس دانشگاه در بخش دیگر سخنان خود با عنوان اینکه قرار نیست همه گونههای گردشگری برای سالمندان، کودکان و معلولان مناسب باشند، ابراز کرد: بهطور مثال نمیتوان توقع داشت در گردشگری ماجراجویانه این گروهها نیز بتوانند به اندازه سایرین حضور داشته باشند، ما فقط در گونههای خاصی از گردشگری میتوانیم با متناسبسازی و در نظر گرفتن گروههای هدف مانند سالمندان، کودکان و معلولان فضاهای گردشگری را در نظر بگیریم. در تولید محتوا، پژوهش و آموزش برای گروههای مختلف سنی بهصورت تخصصی محتوا تولید نکردهایم رفیعیان در بخش پایانی سخنان خود تأکید کرد: راهنمایان گردشگری میتوانند توضیحات خود در خصوص فضاهای گردشگری را متناسب با گروههای مختلف سنی بیان کنند. اینکه ما نتوانستهایم بهصورت تخصصی برای گروههای مختلف سنی محتوا تولید کنیم و یا پژوهش و آموزش داشته باشیم کاملاً صحیح است و میتواند بهعنوان یک راهبرد اساسی دفتر آموزش، تحقیقات گردشگری کشور در وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مطرح شود تا محتواهای خاص برای استفاده همه گروهها تولید شود. باید توجه داشت که عناصر مختلفی در گردشگری اثرگذارند تا بتوانند باعث شوند یک محل بهعنوان مقصد هدف توسط گردشگران داخلی و خارجی در نظر گرفته شود. نخستین عامل، سیستم حملونقل است، به عبارتی میتوان گفت قلب صنعت جهانگردی سیستم حملونقل است که هرچه بسترهای آن در کشورها بهروز و با امکانات متناسب برای گروههای مختلف باشد، احتمال انتخاب آن محل برای سفر را افزایش میدهند. دیگر عامل عنصر غذا است که اگر در کنار اقامتگاه و خدمات مطلوب تعبیه شود میتواند سفر را برای گروههای مختلف به خاطرهای دلانگیز تبدیل کند، چراکه یافتن غذای مناسب برای گروههای مختلف مثل کودکان و یا سالمندان ممکن است بهدلیل برخی بیماریها برایشان در سفر دغدغه جدی باشد. البته باید توجه داشت که زیرساختهایی مانند سرویس بهداشتی، خدمات پزشکی در دسترس و در نظر گرفتن امکانات با در نظر گرفتن اقتضائات گروههای سنی مختلف، میتواند در کنار وجود بستههای تخفیفی از سوی دولت برای گروههای مختلف سنی، فضاهایی درخور برای سفر ایجاد کند. اگر همه عوامل زیرساختی در کنار جاذبههای مختلف قرار بگیرد و تبلیغات مناسب برای آن انجام شود بیشک انواع گردشگری رونق خواهد یافت. |
لینک | |
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/83471 |