کد خبر : 83894
تاریخ : 1403/4/2
گروه خبری : فرهنگی

سهم ناچیز صنایع فرهنگی در برنامه‌ها و گفته‌های نامزدهای انتخابات

بهزاد رشیدی، کارشناس فرهنگی به تازگی یادداشتی با عنوان «سهم ناچیز صنایع فرهنگی در برنامه‌ها و گفته‌های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری» نوشته که برای انتشار در اختیار خبرگزاری مهر قرار گرفته است.

در این یادداشت آمده است؛

در سال 2020، ارزش صادرات جهانی کالاها و خدمات خلاق و فرهنگی 1.524 میلیارد دلار بوده است. این یعنی 6/8 درصد از 8/17 تریلیون دلارِ صادرات جهانی را، کالاها و خدمات خلاق و فرهنگی به خود اختصاص داده اند. در همین سال کشور چین به عنوان بزرگترین صادرکننده کالاهای خلاق، مبلغ 169 میلیارد دلار کسب کرده و بعد از آن ایالات متحده آمریکا، ایتالیا و آلمان به ترتیب با 32، 27 و 26 میلیارد دلار در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. صنایع خلاق و فرهنگی 50 میلیون شغل را در سراسر جهان به خود اختصاص داده‌اند.

گزارش جهانی اقتصاد در صنایع خلاق و فرهنگی در سال 2014 نشان می‌دهد که نه کشور برتر صادر کننده کالا و خدمات صنایع خلاق و فرهنگی با 401 میلیارد دلار صادرات، بیشترین تعداد آثار فرهنگی و طبیعی ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو را در سال 2021 به خود اختصاص داده‌اند. این در حالی است که ایران که در سال 2021 با 26 آثار فرهنگی و طبیعی ثبت شده، رتبه 10 جهانی را به خود اختصادص داده و از ظرفیت بالقوه 5/19 میلیارد دلار صادرات صنایع خلاق و فرهنگی خود در سال 2014، فقط به رقم 5/2 میلیاد دلار بسنده کرده است! این یعی یک شکاف صادراتی 17 میلیارد دلاری وجود دارد که با یک برنامه منسجم و هدفمند می‌توان آنرا پرکرده و هم سهم صنایع فرهنگی را در سبد درآمدی کشور افزایش داد و هم از این طریق به رشد اقتصادی کشور، اشتغالزایی ناشی از آن و همچنین افزایش قدرت نرم در سطح جهانی به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی ایران، کمک کرد.

از طرف دیگر با توجه به رشد متوسط 3 درصدی GDP جهانی در سال‌های گذشته، اگر پیش بینی کارشناسان درمورد ظرفیت بالقوه و بالفعل صادرات صنایع خلاق و فرهنگی ایران در سال 2023 به ترتیب 2/3 و 5/25 میلیارد دلار میرسد را درنظر بگیریم، شکاف صادراتی به مبلغ 3/22 میلیارد دلار رسیده و اهمیت و اولویت صنایع خلاق و فرهنگی بسیار بیشتر می‌شود.

با اینکه همواره موضوع اقتصاد در گفته‌ها و برنامه‌های نامزدهای انتخابات جزو اولویت‌های اساسی بوده، اما سهم فناوری‌های نرم و صنایع خلاق و فرهنگی در این عرصه تقریبا مغفول مانده و تاکنون هیچ یک از کاندیداها نه در میزگردهای اقتصادی و نه در مناظره، به این موضوع نپرداخته اند.

این موضوع باعث شده تا پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی، به عنوان اولین و تخصصی‌ترین پارک حوزه فناوری‌های نرم و صنایع خلاق، طی نامه‌ای، از نامزدهای انتخاباتِ ریاست جمهوری، از ایشان برای حضور در این پارک و گفت و گو و پاسخ به سوالات فعالان صنایع خلاق و فرهنگی دعوت نماید.

این پارک اعلام کرده است: راه پیشرفتِ ایران اسلامی، از مسیرِ رونق و توسعه تولیدات و خدماتِ دانش‌بنیان می‌گذرد و امروز که علی‌رغم انواع تحریم‌ها، جامعه علمی کشور و جوانانِ خلاق ایرانی، در میدان کوششِ دانش بنیان پایمردی کرده و با نوآوری و خلاقیت، برای رشد و پیشرفت ایرانِ عزیز می‌کوشند، از نامزدهای این دوره از انتخابات ریاست جمهوری نیز انتظار می‌رود هم این موضوع را در بیانِ مطالب و نظرات خود در اولویت قرارداده و هم برنامه‌ها و راهبردهای مشخصی در این عرصه داشته باشند.

اینک فرصت انتخابات، به عنوان اصلی ترین راه بیان مطالبات و مظهر اراده ملت در مسیر آینده ایرانِ اسلامی پیش روی ماست و می‌توان از آن برای شنیدن نظرات و مطالبات فعالان صنایع خلاق و فناوری‌های نرم بهره برد.

پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی در دعوتنامه خود تاکید کرده است: با عنایت به اهمیت و ضرورت توجه به حوزه مهم و راهبردی فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی در ایران و جایگاه و سهم ویژه اقتصاد خلاق در تولید ناخالص ملی، این پارک، از شما نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دعوت می‌شود در جمع شرکت‌های خلاق و دانش بنیان عرصه علوم انسانی و فرهنگ و هنر حضور یافته و ضمن تشریح برنامه‌ها و سیاستهای فناوری و فرهنگیِ خود، در برنامه‌ای ویژه با مدیران و خبرگان این عرصه گفت‌وگو بفرمایید.

  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/83894