کد خبر : 84426
تاریخ : 1403/4/16
گروه خبری : استان‌ها

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان مطرح کرد:

پیش‌بینی پرورش و تولید 400 هزار قطعه زالو در همدان

احمد بختیاری اظهار کرد: درحال حاضر استان همدان دارای سه واحد مجوزدار پرورش و تکثیر زالو بوده که این سه واحد دارای 350 هزار قطعه تولید و پرورش زالو هستند و تا پایان سال‌ جاری پیش‌بینی این است که تولید و پرورش زالوی این سه واحد به 400 هزار قطعه افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه یک واحد مجوزدار تکثیر و پرورش زالو با ظرفیت یک میلیون و 200 قطعه‌ای نیز در این استان در دست احداث است، خاطرنشان کرد: در نقشه راه که برای استان همدان در پرورش و تولید و تکثیر زالو درنظر گرفته شده، باید میزان تولید در سال 1410 به بیش از دو میلیون قطعه افزایش پیدا کند.

بختیاری با بیان اینکه تعدادی متقاضی جدید نیز برای راه‌اندازی واحدهای جدید پرورش و تکثیر زالو داریم، خاطرنشان کرد: برای راه‌اندازی واحدهای جدید متقاضیان جهت پرورش زالو، نیاز به تسهیلات بانکی بوده که با تأمین این تسهیلات، نسبت به پرونده این متقاضیان نیز اقدام خواهد شد.

وی یادآور شد: علاوه‌بر این تعدادی واحد پرورش و تکثیر زالو نیز به‌صورت خانگی و فاقد مجوز در سطح استان دارای فعالیت هستند.

بختیاری با بیان اینکه زالوی تولیدی واحدهای موجود استان درحال حاضر تنها برای مصارف طبی مورد استفاده قرار می‌گیرد، ادامه داد: به دنبال آن هستیم که زالوی پرورشی این واحدها، فرآوری شوند و از آن‌ها علاوه بر مصارف طب سنتی، در تهیه مواد آرایشی، پماد و غیره نیز استفاده شود.

وی همچنین با بیان اینکه اصولاً خاصیت زالو به‌خاطر آنزیم‌های آن است نه به‌خاطر خونی که می‌مکد، گفت: حدود 100 آنزیم زالو تاکنون شناخته شده که در درمان بسیاری از بیماری‌ها مؤثر ایت؛ هنگام مکیدن خون انسان توسط زالو، آنزیم باارزشی وارد بدن انسان می‌شود.

بختیاری با اشاره به وجود بیش از 600 گونه زالو در دنیا، افزود: زالوی طبی «مدیسینالیس»، «ورباما» و «اورینتالیس» سه نوع زالوی طبی معروف هستند که گونه آخری جزء گونه‌های ایرانی و دارای آنزیم مؤثر هیدریدین است.

وی با اشاره به اینکه اگر در پرورش زالو تنها بخواهیم به طب سنتی اکتفا کنیم مطمئنأ با ایجاد واحدهای جدید واحدهای قدیمی بازار خود را از دست می‌دهند، بیان کرد: برای افزایش واحدهای پرورش و تکثیر زالو فراهم کردن زیرساخت‌های این فعالیت جدید ضرورت دارد و باید برای پرورش زالو زیرساخت‌های فرآوری را نیز ایجاد کنیم.

  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/84426