کد خبر : 84473
تاریخ : 1403/4/17
گروه خبری : جامعه

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان گفت:

حفاظت از خانواده و پرداختن به جوانی جمعیت، از رسالت‌های اصلی شهرداری همدان

کسب رتبه برتر استانی رویداد جایزه جوانی جمعیت توسط شهرداری همدان برای دومین سال

سپهرغرب، گروه - پیام زمانی :

محمود رجبی پیش از ظهر یکشنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار گروه خبری سپهر ضمن قدردانی از زحمات فعالان رسانه، خاطرنشان کرد: سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان یکی از بازوهای اجرایی شهرداری است که در حوزه سه‌گانه فرهنگی، اجتماعی و ورزشی فعالیت‌های پُررنگی دارد.
وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) پیرامون فراهم کردن شرایط ازدواج آسان برای جوانان و همچنین تشویق به فرزندآوری زوج‌های جوان، ابراز کرد: متأسفانه کاهش جمعیت باعث شده است که خطر‌هایی جامعه ایرانی ما را تهدید کند؛ این موضوع موجب شد دولت سیزدهم مصوبه‌ای را در حوزه جوانی جمعیت ابلاغ کند که براساس آن برای دستگاه‌های مختلف در سطح کشور وظایفی مشخص شد.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان با بیان اینکه این سازمان به‌صورت تخصصی در زمینه جوانی جمعیت ورود کرده و در حوزه سلامت نیز فعالیت‌های خوبی داشته است، ادامه داد: یکی از مهم‌ترین اقدامات این سازمان برگزاری کارگاه‌های آموزشی با موضوع جوانی جمعیت، مهارت‌های فرزندپروری، فرزندآوری و مهارت‌های قبل از ازدواج برای نسل جوان در سطح تمامی فرهنگ‌سراها، مساجد، حسینیه‌ها، دانشگاه‌ها و اماکن عمومی است که این موضوع با حضور اساتید مجرب حوزه روان‌شناسی انجام می‌شود.

رجبی کاهش فرزندآوری را یک چالش اساسی در حوزه تحکیم بنیان خانواده دانست و افزود: آگاه‌سازی زوج‌های جوان درخصوص اهمیت فرزندآوری و رشد جمعیت، از مهم‌ترین مسائلی است که این سازمان برای آن برنامه‌های جامعی را درنظر گرفته است.

وی از انجام فضاسازی، تبلیغات و اطلاع‌رسانی در حوزه جوانی جمعیت توسط شهرداری همدان در سطح شهر خبر داد و گفت: این سازمان مقادیر قابل توجهی بنر و پوستر نیز برای آگاه‌سازی موضوع جوانی جمعیت چاپ کرده است که این بنر‌ها در سطح شهر روی بیلبورد‌های شهرداری نصب شده؛ پوستر‌های چاپ‌شده را نیز در سطح اتوبوس‌ها، مدارس، مساجد، حسینیه‌ها و اماکن عمومی نصب کرده‌ایم.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان از ساخت کلیپ‌های کوتاه با موضوع جوانی جمعیت، ازدواج آسان و زودهنگام برای نسل جوان و نشر آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی خبر داد و افزود: این سازمان در مناسبت‌های ملی و مذهبی نیز اقدام به ایجاد غرفه‌های آموزشی با محوریت تبیین مسئله جوانی جمعیت در محل برگزاری مراسم‌های عمومی با مشارکت جمعیت هلال‌احمر شهرستان همدان و دانشگاه علوم پزشکی کرده است که در این غرفه‌ها بروشور، کاتالوگ آموزشی و سی‌دی در بین مردم توزیع می‌شد.

رجبی از ارائه تسهیلات و خدمات ویژه به خانواده‌های دارای سه فرزند زیر 20 سال توسط شهرداری همدان خبر و ادامه داد: در کمیسیون ماده پنج برای این خانواده‌ها در زمینه صدور پروانه عوارض ساختمانی، تخفیف 10 درصدی لحاظ شده و در زمینه صدور مجوز پایان کار و عوارض ساخت نیز تا سقف 50 درصد تخفیف اعمال شده است.

وی از تخفیف 50 درصدی خدمات فرهنگی و ورزشی سازمان به خانواده‌های دارای سه فرزند زیر 20 سال خبر داد و گفت: همچنین تخفیف 50 درصدی در تعرفه‌های خدمات حمل‌ونقل عمومی برای این خانواده‌ها لحاظ شد که این برنامه‌ها مشوق‌های خوبی برای عموم مردم در حوزه ازدیاد نسل بوده است.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان از برگزاری دوره ناشط با محوریت تربیت کنشگر جوانی جمعیت ضمن مشارکت استانداری همدان خبر داد و افزود: این دوره آموزشی به مدت سه روز در تالار بین‌المللی قرآن همدان و با حضور 40 نفر از فعالان حوزه جوانی جمعیت که دارای مقبولیت اجتماعی در جامعه بوده و توانایی لازم برای سخنرانی در جمع‌های عمومی را داشتند، با تدریس اساتید منتخب کشوری از تهران و قم برگزار شد و برای افرادی که توانستند در آزمون پایان دوره امتیاز‌های لازم را کسب کنند، گواهینامه معتبر پایان دوره صادر شد.

رجبی از اجرای برنامه‌های جانبی براساس تقویم سلامت حوزه معاونت اجتماعی سازمان خبر داد و عنوان کرد: این برنامه‌ها به‌صورت مناسبتی و در ایام مختلف سال برگزار شد و در هفته ازدواج آسان نیز که مقارن با سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) است، کارگاه تخصصی برای جوانان مجرد با حضور صاحب‌نظران، روان‌شناسان و جامعه‌شناسان پیرامون ازدواج و ضرورت فرزندآوری برگزار شد.

وی از کسب رتبه برتر در رویداد جایزه استانی جوانی جمعیت طی سال 1403 خبر و ادامه داد: در سال 1402 نیز شهرداری همدان توانست رتبه سوم در نخستین دوره این رویداد را کسب کند و از سوی استاندار همدان مورد تجلیل قرار گیرد.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان از اختصاص فرهنگ‌سرای کلپا به‌صورت تخصصی در راستای تحکیم بنیان خانواده خبر داد و گفت: همچنین این سازمان در زمینه جوانی جمعیت اقدام به تجهیز ساختمان سرای مادر و کودک خورشید یک با اعتباری بالغ‌بر 20 میلیارد ریال در پارک شهیدنوروزی کرده و چهار سرای مادر و کودک در پارک شکریه منطقه یک، پارک شهیدنوروزی منطقه دو و پارک‌های شهروند منطقه سه و فرهنگ‌سرای شهرک آیت‌الله شهید مدنی را احداث کرده است.

رجبی از برگزاری کارگاه‌های آموزشی مددکاران اجتماعی مراکز مثبت زندگی سازمان بهزیستی استان همدان به همت اداره سلامت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان خبر داد و ابراز کرد: این کارگاه آموزشی با موضوع مهارت‌های 10 گانه، فرزندپروری، ازدواج آسان، حل تعارض بین زوجین، فرزندآوری سالم و تحکیم بنیان خانواده در تالار بین‌المللی قرآن همدان برگزار شد.

  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/84473