کد خبر : 84494
تاریخ : 1403/4/18
گروه خبری : ورزشی

در گفت‌وگو با ورزشکاران و خانواده‌های مدرسه فوتبال همدان عنوان شد:

مدارس فوتبال پُلی برای رشد کودکان و نوجوانان علاقه‌مند به فوتبال

مشکلات موجود در مدارس فوتبال، مانع تلاش ورزشکاران فوتبالیست نمی‌شود

سپهرغرب، گروه - پیام زمانی :

رشد و توسعه ورزش در همه رشته‌های ورزشی و برای تمامی رده‌های سنی از مؤلفه‌هایی است که در ایجاد شورونشاط جامعه مؤثر بوده و دارای اهمیت زیادی است. نوجوانان و جوانان گرایش زیادی به تربیت بدنی یا همان ورزش داشته و در رشته‌های مختلف حضور منسجمی دارند که در این زمینه، افتخارآفرینی‌های خوبی را نیز در سطح جامعه شاهد هستیم.
نهاد‌های متولی حوزه ورزش می‌توانند با درنظر گرفتن علاقه و استقبال نوجوانان و جوانان و همچنین تجهیز و توسعه امکانات ورزشی در جذب این افراد نقش قابل ملاحظه‌ای را ایفا کنند؛ یکی از این نهاد‌ها در شهر همدان، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری است که نسبت به راه‌اندازی مدرسه فوتبال اقدام کرده و افراد زیادی را نیز جذب این مجموعه ورزشی کرده است؛ تا جایی که شهردار محترم همدان در مراسم افتتاحیه ورزش شهروندی سال جاری از ثبت‌نام بیش از 700 نوآموز جدید در مدرسه فوتبال خبر داد و مدارس فوتبال دیگری که در سطح شهر همدان فعالیت داشته و موفقیت‌هایی را در حوزه فوتبال دانش‌آموزی کسب کرده‌اند.

ضمن ارج نهادن به تلاش‌ها و پیگیری‌های صورت‌گرفته در این زمینه و در کنار آن، ساختار مفید مدارس فوتبال در سطح کشور که برای هر استانی حائز اهمیت است، در برخی از موارد موانع و مشکلاتی را شاهد هستیم که ورزشکاران نوجوان و خانواده‌های این عزیزان آن‌ها را بیان کرده و خواستار پیگیری‌های لازم در این خصوص شده‌اند. امید است که با درنظر گرفتن محاسن و پیشرفت‌های صورت‌گرفته، این نواقص نیز با رویکرد توجه به قشر دانش‌آموزی کشور، مرتفع شود.

به همین منظور گفت‌وگوهایی را با چند نفر از بازیکنان مدارس فوتبال و همچنین خانواده‌های محترم ایشان داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

یکی از والدین با بیان اینکه از سال گذشته فرزند خود را در مدرسه فوتبال شهرداری همدان ثبت‌نام کرده و به‌صورت مستمر پیگیر وضعیت پیشرفت او در زمینه فوتبال است، عنوان کرد: یکی از عمده مشکلات ما درخصوص مسائل ورزشی فرزندم، توصیه مربیان برای خرید تجهیزات و وسایل ورزشی جدید و نو است که به‌خاطر شرایط اقتصادی خانواده و همچنین افزایش قیمت این وسایل، همواره با چالش‌هایی مواجه بوده‌ایم.

وی ادامه داد: از طرفی نیز قادر به قانع کردن فرزندم برای استفاده از وسایل ورزشی قبلی‌اش نیستیم؛ چراکه دوستانش هر چندوقت یک‌بار وسایل خود را از نو خریداری کرده و این موضوع باعث شده است که فرزندم نیز تقاضای خرید لباس و وسایل جدید کند. از متولیان مدرسه فوتبال می‌خواهم که در این زمینه نیز یک برنامه‌ریزی داشته باشند و شرایط اقتصادی خانواده‌ها را درک کنند.

پدر یکی دیگر از این نوجوانان که به‌تازگی فرزند خود را در مدرسه فوتبال ثبت‌نام کرده است نیز خاطرنشان کرد: در شهر همدان شاهد کمبود مدارس فوتبال هستیم که این موضوع باعث شده است آموزش‌های مربوط به این رشته ورزشی به‌صورت محدود و در کمترین زمان ممکن ارائه شود؛ قطعاً این مسئله باعث می‌شود آموزش‌های ارائه‌شده دقیق نباشند و مربی نتواند به شکل ویژه‌ای آموزش‌ها را به اعضای تیم خود ارائه دهد.

پسر 10 ساله‌ای که نزدیک به دو سال است در مدرسه فوتبال ثبت‌نام کرده و در کلاس‌های آموزشی طی طول هفته حضور دارد هم ابراز کرد: مسیر من از خانه تا مدرسه فوتبال طولانی بوده و در بسیاری از روزها به‌سختی می‌توانم خودم را به این محل برسانم؛ هزینه‌های رفت‌وآمد با آژانس زیاد است و خانواده‌ام فقط قادر به پرداخت شهریه مدرسه فوتبال هستند که آن‌هم با تأخیر است و دوست دارم که در نزدیکی محله ما نیز یک مدرسه فوتبال راه‌اندازی شود.

مادر یکی دیگر از این نوجوانان سازوکار دقیق، مشخص و مناسب نداشتن شهریه مدارس فوتبال را یک چالش دانست و ادامه داد: در برخی موارد شاهد هزینه‌تراشی‌هایی از سوی عوامل مدرسه فوتبال و مربیان هستیم که توان پرداخت آن‌ها را نداریم؛ از طرفی فرزندم در کنار کلاس‌های آموزشی مدرسه فوتبال، در کلاس‌های آموزشی و هنری دیگری نیز از قبیل زبان خارجی و عکاسی شرکت می‌کند و در پایان ماه، هزینه زیادی را بابت این مسائل پرداخت می‌کنیم.

وی ادامه داد: از مسئولینی که برای مدارس فوتبال تصمیم‌گیری می‌کنند، خواهش می‌کنم که یک هزینه معین را برای طول سال مشخص کرده و آن را به خانواده‌ها اعلام کنند تا ما نیز تصمیم خودمان را در این خصوص بگیریم و اگر قادر به پرداخت این هزینه بودیم، به روند موجود ادامه بدهیم.

یک مادر دیگر ضمن قدردانی از تلاش‌ها و زحمات مربیان و عوامل مدرسه فوتبال که شرایط خوب و مساعدی را برای نوجوانان علاقه‌مند به ورزش فراهم کرده‌اند، گفت: فرزندم بهترین ساعات هفتگی خود را در مدرسه فوتبال سپری می‌کند و روزهایی که در این فضا و محیط حضور دارد، رفتار خوب و متفاوتی نسبت به روزهای قبل دارد. مربیان این مدرسه فوتبال ارتباط خوبی را با پسرم برقرار کرده و همچنین به مسائل جانبی نیز توجه دارند؛ به‌طور مثال در روز تولد فرزندم جشن تولدی را بدون اطلاع قبلی به ما برای او برگزار کردند که پسرم از این موضوع بسیار خوشحال شد.

یکی از بازیکنان مدرسه فوتبال نیز با بیان اینکه شاهد کمبود‌هایی در مدارس فوتبال شهر همدان هستیم، خاطرنشان کرد: اما هیچ‌یک از این محدودیت‌ها مانع تلاش من و دوستان ورزشکارام نخواهد بود و تا جایی که بتوانیم برای رسیدن به موفقیت و حضور در تیم‌های ملی، تلاش خواهیم کرد.

نیما 12 ساله نیز با بیان اینکه تحول در رشته ورزشی فوتبال را مدیون مربیان خوب خودم در مدرسه فوتبال شهرداری هستم، عنوان کرد: شهر همدان استعداد‌های خوب و بالقوه‌ای در رشته فوتبال دارد و اگر حمایت‌های لازم از این افراد انجام شود، در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد افتخارآفرینی این عزیزان در رده‌های ملی خواهیم بود.

وی ادامه داد:‌ از افرادی که می‌توانند به توسعه ورزش در شهرمان کمک کنند، می‌خواهم که مدرسه فوتبال را دریابند و از نوجوانان خوش‌آتیه فوتبال همدان حمایت کنند؛ چراکه در تأمین منابع مالی مدرسه فوتبال با مشکلات خاصی مواجه هستیم.

همان‌طور که گفته شد، رشته ورزشی فوتبال ازجمله رشته‌های ورزشی است که مخاطبان زیادی دارد و کودکان از همان دوران کودکی به سراغ این رشته می‌روند و فوتبال را بر رشته‌های ورزشی دیگر ترجیح می‌دهند. مدرسه فوتبال ظرفیت بسیار خوبی برای جذب، آموزش و معرفی استعداد‌های برتر این رشته به حساب می‌آید که در شهر همدان نیز همواره با استقبال خوبی از سوی نوجوانان و جوانان مواجه هستیم.

توجه به نوجوانانی که در این رشته ورزشی مستعد بوده و می‌توانند در آینده نیز همدان را در سطح کشور به‌عنوان یکی از شهر‌های فوتبال‌محور معرفی کنند، دارای اهمیت است. ورزشکاران مدرسه فوتبال و خانواده‌های ایشان نیز با انگیزه و علاقه‌ای که برای پیشرفت در این رشته دارند، با کمبود‌هایی مواجه هستند که می‌شود ضمن بررسی میدانی و گفت‌وگوی چهره به چهره، با این مسائل نیز آشنا شد.

همچنین امید است برای برداشتن موانع از سر راه فوتبال نوجوانان که قطعاً برای کشور و شهر ما و در رأس آن مردم بسیار اهمیت دارد، اقدام شود. ناگفته نماند که در سال‌های اخیر شاهد توجه شهرداری همدان به موضوع راه‌اندازی زمین چمن‌های مصنوعی در سطح محلات شهر هستیم که این ادامه روند نیز می‌تواند زمینه‌ای برای کشف استعداد‌های گمنام باشد و شرط تحقق مطلوب آن این است که از ظرفیت مربیان توانمند و با انگیزه در سطح محلات استفاده شود.

  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/84494