کد خبر : 84525
تاریخ : 1403/4/18
گروه خبری : زیست بوم

خطر شیوع تب‌دنگی در کرمانشاه و لزوم پیشگیری از آن

بیماری تب دنگی از سال 2019 به عنوان 10 تهدید اصلی بشر از سوی سازمان بهداشت جهانی مطرح‌شده و شایع‌ترین بیماری است که از طریق ناقلین محلی منتقل می‌شود.

در حال حاضر 128 کشور درگیر تب دنگی شده‌اند که نسبت به سال 1960 با درگیری 10کشور، آمار چشمگیری است.

حدود 20 درصد از بیماران علامت دار خواهند بود بنابراین موضوع مهم، بی علامت بودن حدود 80 درصد بیماران مبتلا به این بیماری است و حجم بیشتر انتقال توسط افراد بدون علامت صورت می‌گیرد.
40 تا 50 درصد از جمعیت کره زمین در مواجهه با پشه آئدس ناقل بیماری تب‌دنگی است و این رقم سال به سال به دلیل تغییرات آب و هوایی، افزایش میانگین دما و آمار سفرها افزایش می‌یابد. نگرانی از ابتلا به این بیماری دلیلی شد تا جلسه هماهنگی واپایش تهدیدات ناشی از پشه ائدس در اداره‌کل محیط زیست استان کرمانشاه برگزار شد.
سعید دزفولی‌نژاد سرپرست حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه در حاشیه این جلسه بر اطلاع‌رسانی و تنویر افکار عمومی، افزایش آگاهی عمومی مردم در رسانه‌ها نسبت به بیماری تب دنگ تأکید کرد.

وی ادامه داد: مردم وقتی نسبت به این بیماری آگاهی داشته باشد، پیشگیری‌های لازم را خواهند داشت و چنانچه در معرض گزش قرار گیرند، پیگیری خواهند کرد.
سرپرست حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه فاضلاب و آب‌های راکد؛ زباله‌های پلاستیکی، شهری و روستایی؛ نخاله‌های ساختمانی، لاستیک‌های مستعمل را به عنوان زیستگاه پشه آئدس معرفی کرد و افزود: برای پیشگیری از این بیماری نیازمند همفکری و هماهنگی تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط است تا اقدامات لازم را در این خصوص انجام دهند.
شناسایی کانون‌های محتمل در مناطق حفاظت شده، ضدعفونی و تعویض به موقع آب آبشخورها، پایش رودخانه‌ها و گزارش موارد مشکوک، اعلام گونه‌های جانوری مشکوک به ابتلا و غیره از جمله برنامه‌هایی است که در دستور کار اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه است که دزفولی‌نژاد به آن اشاره کرد.

  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/84525