کد خبر : 84541
تاریخ : 1403/4/18
گروه خبری : استان‌ها

سهم 40 درصدی ملایر در کشت زعفران استان همدان

«علیرضا زنگنه» روز دوشنبه اظهار کرد: از 125 هکتار سطح زیر کشت زعفران در شهرستان، 118 هکتار آن بارور و هفت هکتار غیر بارور است.

وی میانگین تولید زعفران در این شهرستان را در هر هکتار پنج کیلوگرم عنوان کرد و افزود: ملایر رتبه نخست استان همدان را در تولید و کشت زعفران دارد.

مدیر جهاد کشاورزی ملایر با اشاره به استقبال کشاورزان در کشت زعفران، بیان کرد: سالانه بیش از 590 تُن زعفران در این شهرستان تولید می‌شود که متوسط عملکرد تولید در برخی مزارع به حدود 10 تُن در هکتار نیز می‌رسد.

زنگنه اصلاح الگوی کشت و توسعه کشت محصولات کشاورزی با استفاده از محصولات کم‌آب‌بر را یکی از سیاست‌های مهم دولت عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به شرایط مناسب آب‌وهوایی و کم‌آب‌بر بودن و ارزش‌افزوده بالا، توصیه ما به کشاورزان کشت زعفران به‌عنوان یک گیاه دارویی پُرسود است.

* 145 هکتار از اراضی ملایر در تناوب کشت گیاهان دارویی است

وی با بیان اینکه کشت گیاهان دارویی و روغنی در تناوب کشت غلات قرار گرفته‌اند، بیان کرد: درحال حاضر 145 هکتار از اراضی این شهرستان در تناوب کشت محصولات گیاهان دارویی و محصولات کم‌آب‌بر قرار دارد.

مدیر جهاد کشاورزی ملایر میزان پیش‌بینی تولید گیاهان دارویی در این شهرستان را 348 تُن در سال عنوان کرد و گفت: علاوه‌بر کشت زعفران به‌عنوان یک نوع گیاه دارویی و کم‌آب‌بر، گل محمدی نیز در سطح 143 هکتار از اراضی شهرستان ملایر کشت شده که از این میزان 135 هکتار بارور و هشت هکتار آن غیر بارور است.

زنگنه با بیان اینکه ملایر 30 درصد از کشت گل محمدی استان را به خود اختصاص داده و در جایگاه نخست تولید این محصول ایستاده، افزود: میانگین تولید گل محمدی در هر هکتار دو هزار و 100 کیلوگرم است که سالانه حدود 300 تُن گل محمدی از اراضی این شهرستان تولید می‌شود.

وی یادآور شد: علاوه‌بر این محصول کم‌آب‌بر کلزا نیز در تناوب کشت قرار گرفته و درحال حاضر 220 هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت گیاه روغنی کلزا است.

مساحت اراضی آبی شهرستان ملایر 37 هزار و 520 هکتار و مساحت اراضی باغی 16 هزار و 616 هکتار بوده که درمجموع کل اراضی کشاورزی آبی و دیم این شهرستان حدود 60 هزار هکتار است.

125 هکتار از این میزان اراضی کشاورزی شهرستان ملایر زیر کشت زعفران بوده که رتبه نخست استان همدان را به خود اختصاص داده است.

  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/84541