کد خبر : 84549
تاریخ : 1403/4/18
گروه خبری : استان‌ها

پیش‌بینی تولید 19 هزار و 500 تُن سیر در همدان

رحمان ایرانپور روز دوشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به پیش‌بینی تولید 19 هزار و 500 تُن سیر در همدان، اظهار کرد: میانگین عملکرد سیر در همدان 15 تُن در هکتار است و با سطح زیر کشت موجود این میزان محصول برداشت و آماده عرضه به بازار داخلی و خارجی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سیر سفید از ارقام سیر همدان است، افزود: این محصول در زمین‌های سبک و رسی شنی بهترین عملکرد را در شهرستان همدان دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان یادآور شد: شرایط آب‌وهوا و اقلیم منطقه سبب کیفیت خوب سیر شهرستان همدان شده؛ به‌طوری که ازلحاظ طعم و مواد مؤثره زبانزد است.

وی تأکید کرد: مرغوبیت بالا، طعم، بو و مزه منحصربه‌فرد سیر همدان مؤلفه‌های تأثیرگذاری هستند؛ به‌نحوی که مسیر صادرات این محصول را هموار کرده‌اند.

ایرانپور همچنین گفت: در سال زراعی1403_1402، یک‌هزار و 300 هکتار از اراضی شهرستان همدان در روستاهای دامنه الوند زیر کشت سیر قرار گرفته است.

مدیر جهاد کشاورزی‌ شهرستان همدان خاطرنشان کرد: سیر همدان به‌عنوان یک برند خاص در سال 1396 ثبت ملی شد و سرانجام پس از پیگیری و اعلام رسمی دفتر بین‌المللی سازمان جهانی مالکیت معنوی و فکری WIPO در 18 خردادماه 1402 به ثبت جهانی رسید.

وی برندسازی و تسهیل روند صادرات این محصول راهبردی را ضروری دانست و گفت: برای تحقق این امر مسئولان باید پیگیری بیشتری داشته باشند.

استان همدان با چهار هزار و 400 هکتار اراضی زیر کشت سیر رتبه نخست تولید سیر خشک را در کشور به خود اختصاص داده است.

  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/84549