کد خبر : 84764 تاریخ : 1403/4/24 گروه خبری : جامعه |
|
آرایشگاههای زنانه محلی برای فروش اعتماد بهنفس کاذب |
|
روند افزایشی آرایشگاههای زنانه در سالهای اخیر و از سویی ارائه خدمات جدید و متنوع که حتی برخی از آنها نیاز به دانشهای خاص و متفاوتتری از یک آرایشگری است این صنف را در جایگاهی حساس و ویژه قرار داده است.
از سویی افزایش بیرویه تمایل به استفاده از لوازم آرایشی و همچنین خدمات آرایشگاهی باعث شده تا شغل آرایشگری زنانه در بازار این روزهای کشور، یک شغل پردرآمد محسوب شود. در حالی که امروز استفاده از لوازم آرایشی و خدمات زیبایی در جامعه تنها به یک قشر خاص از بانوان محدود نمیشود بلکه روند تبلیغات در فضاهای مختلف بهویژه فضای مجازی باعث شده تا استفاده افراطی از این خدمات فراگیر شود. اضافه شدن خدماتی همچون خدمات مژه، مو، تاتو، ناخن و پوست ازجمله خدماتی هستند که در سالهای اخیر به کار آرایشگرها اضافه شده و سبک تقاضا را تغییر داده است. افزایش بیضابطه آرایشگاهها نشان میدهد تقاضا برای استفاده از خدمات آرایشگاهی بهشدت افزایش یافته تا جایی که خیلی از کارشناسان معتقد هستند بخشی از این تقاضا کاذب و به نوعی افراطی است. *تقاضای بالا سبب افزایش تنوع خدمات آرایشی میشود خانم حاتمی یکی از آرایشگرها است که در حوزه بانوان فعال است. وی میگوید: در ابتدا کار آرایشگری را در سطح خدمات اولیه زیبایی آغاز کردیم اما با گذشت زمان خلأ برخی خدمات آرایشی از قبیل خدمات مژه، مو، تاتو، ناخن، پوست و خدمات مراقبتی احساس شد چراکه فضای تبلیغاتی رقبا بهگونهای بود که متقاضیان این عرصه را افزایش داده و احساس میشد که افزایش سطح خدمات در هر آرایشگاهی برای ادامه حیات نیاز است. وی تصریح میکند: امروز تقاضا فراتر رفته و به انجام خدماتی نظیر زیباسازی و تزریقات پوستی رسیده و ما نیز برای ادامه حیات در این شغل باید این کار را نیز یاد بگیریم. حاتمی عنوان میکند: امروز دریافت خدمات آرایشگری منتهی به یک سن خاص در میان بانوان نیز نشده و حتی بانوان میانسال و سالمند نیز برای دریافت این خدمات مراجعه میکنند. افزایش تقاضا نشان از ایجاد ذائقه جدید در بین بانوان و دختران است. ذائقهای که این روزها باعث شده تا بانوان برای کسب اعتماد بهنفس هزینههای گزافی را متحمل شوند. شواهد نشان میدهد امروز دیگر در آرایشگاههای زنانه و چهبسا مردانه کار آرایش بهصورت پیشین نیست و آرایشگاهها خود به محلی برای تزریق زیباییهای متفاوت تبدیل شدهاند. این سطح از تقاضا برای راهاندازی آرایشگاههای زنانه در میان بانوان نشان از تغییر سبک زندگی و تلاش بانوان و دختران برای تغییر چهره طبیعی و نمایشی متفاوت از خود است. امری که بدون شک باید ریشه آن را در نبود اعتماد بهنفس جست جو کرد. این تلاش برای جلب اعتماد بهنفس به قدری امروز زیاد شده که با چهرههایی در خیابانهای شهرمان مواجه میشویم که حتی در خیابانهای کشورهای غربی هم کمتر میتوانیم اینچنین تصاویری را مشاهده کنیم و همین امر ایران را به رتبه نخست واردات لوازم آرایشی در جهان تبدیل کرده و این در حالی است که ما در پنج سال گذشته پس از عربستان در رده دوم بودیم و حال ظرف مدت پنج سال در جایگاه نخست واردات لوازم آرایشی قرار گرفتهایم. *هیچ نهادی عهدهدار اوقات فراغت بانوان نیست محدثه اخوان قدس میگوید: امروزه شاهد استفاده بیرویه از لوازم آرایشی و عملهای زیبایی در بانوان هستیم که یکی از علتهای آن توجه نکردن به مسئله اوقات فراغت بانوان و دختران است. کارشناس حوزه بانوان بیان میکند: در زندگیهای مدرن فرصت فراغت زنان و بانوان افزایش پیدا کرده و هیچ نهاد خاصی عهدهدار مسائل فراغتی بانوان نیست و این امر سبب میشود تا بانوان و دختران بیشتر زمان خود را در فضای مجازی سپری کنند که در این میان رسانهها تصویری که از یک زن ایده آل ارائه میدهند زنی است که با چهره و آرایش خاصی ظاهر میشود و متأسفانه شاهد آن هستیم که بلاگرها مرجع تخصصی بانوان ما شدهاند. وی ادامه میدهد: زنان و دختران ما همواره سعی میکنند به آن الگوی مطلوب نزدیک شوند و البته کمبود اعتمادبهنفس نیز یک علت مهم برای استفاده بیرویه بانوان ما از عملهای زیبایی و لوازم آرایشی است چنانچه میبینیم که بانوان برای اینکه چهره خود را به آن چهره مطلوب نزدیک کنند دست به هر کاری میزنند. این کارشناس مطرح میکند: امروزه در شهر شاهد بازگشایی تعداد زیادی از آرایشگاههای زنانه هستیم بهگونهای که گویا تعداد آرایشگاهها از تعداد بانوان بیشتر است که این امر در شهرستانها بیشتر به چشم میخورد. *بانوان با چهره جدید بهدنبال افزایش اعتمادبهنفس هستند وی اضافه میکند: همین عرضه زیاد تقاضا را هم بیشتر میکند و آرایشگاههای زنانه تبدیل به پاتوقی برای حضور بانوان و دختران و وقتگذرانی شده که در این میان متأسفانه افرادی که کمترین حد سواد و اطلاعات را دارند مرجع تخصصی بانوان شده و آنها را تشویق به عملهای زیبایی و آرایشهای جدید میکنند که عملاً سود و منفعت این افراد در استفاده بیشتر زنان و دختران از این عملها است و بانوان و دختران ما نیز هرروز با چهره جدیدی سعی میکنند اعتمادبهنفس خود را بالا ببرند. اخوان قدس تشریح میکند: متأسفانه سن استفاده از لوازم آرایشی در ایران بهشدت کاهش یافته درصورتیکه در کشورهای توسعهیافته معمولاً سن استفاده از لوازم آرایشی بالای 50 سال است. وی تأکید میکند: کشور ما بهعنوان یکی از بزرگترین مصرفکنندگان لوازم آرایشی در دنیا محسوب میشود درصورتیکه از لحاظ زیباییشناختی چهره زن ایرانی جزو چهرههای زیبا محسوب میشود که گاهی اوقات استفاده عملهای زیبایی، عدم رعایت بهداشت و استفاده از اقلام بیکیفیت و تاریخ گذشته خود ضررهای جبرانناپذیری برای بانوان ما ایجاد میکند. این کارشناس عنوان میکند: از مهمترین اقداماتی که در این زمینه باید انجام داد برنامهریزی درست برای اوقات فراغت بانوان و دختران است زیرا که بسیاری از مهارتها مانند مهارت اعتمادبهنفس با برنامهریزی درست در اوقات فراغت افزایش مییابد و موجب میشود زنان و دختران ما به دنبال کسب تأیید از دیگران برای چهره خود نباشند. وی تصریح میکند: ما مخالف استفاده از عملهای زیبایی یا آرایش نیستیم و دین اسلام دین توجه به زیبایی و آراستگی ظاهر است اما هر چیزی اگر از حد تعادل خارج شود قطعاً آسیبهای جبرانناپذیری دارد. *کمبود اعتماد بهنفس زمینهساز بیماریهای روانی و افسردگی شود وی میگوید: اینکه زنان و دختران ما از چهره خود رضایت ندارند و کمبود اعتمادبهنفس خود را در آرایشگاهها جستوجو میکنند و هرروز بهدنبال چهره و آرایش جدید هستند نگرانکننده است بهگونهای که میتواند زمینهساز بسیاری از بیماریهای روانی و حتی افسردگی شود. بالا بودن مصرف لوازم آرایش و خدمات آرایشی در بین بانوان و در کشور ما یک پدیده اجتماعی عادی نیست، مشکل بزرگی است که نباید به آن ساده نگاه کرد. علت افزایش مصرف لوازم آرایش و خدمات آرایشی را میتوان ثمره مطالعات کارشده و برنامهریزیشده تولیدکنندگان این محصولات برای بهوجود آوردن نیازهای کاذب در بین بانوان و یا عاملی برای کاهش اعتمادبهنفس نشان داد چنانچه که افراد با الگوگیری از افرادی که ظاهر مطلوب دارند در خود کمبودهایی احساس میکنند که برای رفع کمبودها بهدنبال تغییرات ظاهری هستند. از سوی دیگر تولیدکنندگان این لوازم به دنبال آن هستند تا روزبهروز دامنه مصرف این لوازم را بهدلیل بالا بردن سودهای مادی و جلوگیری از بیکار شدن نیروهای کار خود گسترش دهند حالآنکه که در این میان خسارت دیدگان اصلی مصرفکنندگان این عرصه هستند که در حین پرداخت هزینههای هنگفت دچار اختلالات روانی و حتی کاهش اعتمادبهنفس نیز میشوند. آنچه در این بین و در این بازار خرید اعتماد بهنفس انسان را ترسناک میکند، تغییر الگوها و سبکهای زندگی است که در دراز مدت خود را نشان خواهد داد. فرزندان امروز با نگاهی ساده به اتفاقات اطراف خود آیندهای را در ما میبینند که خود نیز باید در صف خرید اعتماد بهنفس از نوع ساختگی و آرایشی باشند. *مطهره میرزایی |
لینک | |
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/84764 |