کد خبر : 85498
تاریخ : 1403/5/14
گروه خبری : بین الملل

از کابینه چهاردهم چه خبر؟

مسعود پزشکیان تاکنون در احکامی جداگانه محمدرضا عارف را به عنوان معاون اول، محمدجعفر قائم‌پناه را به عنوان معاون اجرایی و سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری، محمدجواد ظریف را به عنوان معاون راهبردی و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری و محسن حاجی میرزایی را به عنوان رئیس‌دفتر خود انتخاب کرده است.

**وظیفه عارف برای پیگیری تحقق امور دولت

در حکم رئیس‌جمهور برای عارف آمده است که اداره جلسات هیئت وزیران، ایجاد هماهنگی بین وزرا و مقامات اجرایی، ابلاغ مصوبات هیئت دولت و پیگیری تحقق نتایج در امور محوله بر پایه میثاق مشترک و منشور اخلاقی کارگزاران دولت چهاردهم مورد انتظار است.

**معاون اجرایی چه وظیفه‌ای دارد؟

قائم‌پناه معاون اجرایی رئیس‌جمهور قرار است با هماهنگی دفتر رئیس‌جمهور و تعامل با وزرا و معاونین رئیس جمهور با اتکال به خداوند متعال و در چهارچوب سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی مصوب مقام معظم رهبری «مدظله العالی» و قانون برنامه و با رعایت منشور اخلاقی کارگزاران دولت چهاردهم در تحقق اهداف دولت مجدانه بکوشد.

**مسئولیت حاجی میرزایی برای برقراری هماهنگی ستادی

وظیفه حاجی‌میرزایی برقراری هماهنگی‌های ستادی و اهتمام شایسته به وظایف قانونی در چارچوب سند چشم‌انداز سیاست‌های کلی و برنامه هفتم و نیز وفاداری به منشور اخلاقی دولت چهاردهم مورد انتظار است.

**مسئولیت مشورتی ظریف

براساس حکم رئیس‌جمهور، ظریف قرار است با بهره‌گیری از تجربه‌های انباشته مدیران ارشد کشور در دهه‌های گذشته و توانمندی‌های گسترده علمی تخصصی و کاربردی، نخبگان اندیشکده‌ها و نهادهای جامعه مدنی، تحولات کلان داخلی و بین‌المللی و میزان توفیق در دستیابی به اهداف قانون اساسی سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی مصوب مقام معظم رهبری (مدظله العالی) را رصد نموده و نتایج را مستقیماً به مسعود پزشکیان منعکس کند. ظریف در توضیح اینکه چرا مسئولیتی در دولت چهاردهم بر عهده گرفته است، بیان کرد که مسئولیتش مشورتی است.

**وزرای پیشنهادی چه زمانی معرفی می‌شوند؟

شورای راهبری به ریاست ظریف که مسئولیت معرفی وزیران به رئیس‌جمهور را بر عهده داشت نیز کار خود را در روز 8 مرداد به پایان رسانده و پیشنهادات به پزشکیان ارائه شده است. ظریف در خصوص نتیجه عملکرد شورای راهبری گفت:«به لطف خدا خروجی نهایی فرآیند پیشنهاد کابینه به رئیس جمهور در مجموع قابل دفاع و افتخار و همسو با راهبرد توافق‌گرا و عدالت‌خواهانه دکتر پزشکیان شد و شورای راهبری از سلامت و کارآمدی گزینه‌های پیشنهادی به رئیس جمهور رضایت داشت. من و سایر اعضا همچنین بسیار خوشحال شدیم از این‌که در این فرآیند مشارکتی برای اغلب مسدولیت‌های هیئت دولت، نیروهای جوان توانا و زنان باصلاحیت متعددی شناسایی و معرفی شدند که بدون این سازوکار مشارکتی کشف نمی‌شدند.»

وی افزود: «مفتخریم که در پیشنهادهای ارائه‌شده به رئیس جمهور شماری از این جوانان و زنان توانا و شایستگانِ اقوام و مذاهب حضور دارند. بخشی از سرمایه‌های انسانیِ شناسایی‌شده در این فرآیند می‌توانند در مدیریت‌های دیگر نقش‌آفرینی کنند. به زودی گزارش جامع‌تری از فرآیند تقدیم خواهم کرد.»

**شورای راهبری

معاون اول رئیس‌جمهور در گفتگویی در پاسخ به این پرسش که آیا ترور و شهادت اسماعیل هنیه در روند انتخاب کابینه دولت چهاردهم اثر می‌گذارد؟ گفت:«خوشبختانه ظرفیت نظام ما خیلی بالا است. رئیس جمهور ما شهید شد و اتفاقی رخ نداد و کارها ادامه پیدا کرد. حتی اوایل انقلاب 72 نفر از مسئولین ارشد نظام را شهید کردند و اتفاقی رخ نداد. این حادثه هم خیلی دردناک بود ولی روی کار ما و مسائل کشور اثری نگذاشت. ما جلسه عادی دولت را داشتیم و تصمیمات لازم را گرفتیم و ادامه خواهیم داد.»

عارف درباره زمان معرفی وزرای پیشنهادی به مجس شورای اسلامی بیان کرد: «این کار در حال انجام است و ان‌شاءالله امیدوار هستیم قبل از اینکه به ضرب الاجل قانونی برسیم، آقای رئیس جمهور کابینه را که از افراد شایسته خواهند بود، معرفی کند و در این بین شایستگی افراد اولویت اصلی است.»

علیرضا سلیمی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره مهلت قانونی رئیس‌جمهور برای معرفی وزرای پیشنهادی گفت: «رئیس جمهور از روز تحلیف 2 هفته فرصت دارد تا هیأت وزیران خود را به مجلس معرفی کند و سپس مجلس نیز یک هفته فرصت دارد تا در کمیسیون‌های تخصصی برنامه‌ها و صلاحیت وزرای پیشنهادی را بررسی کرده و در نهایت جلسات رای اعتماد به وزرا در صحن مجلس برگزار شود.»

مراسم تحلیف در روز 9 مرداد برگزار شد و براین اساس پزشکیان تا روز 23 مرداد فرصت معرفی کابینه را دارد.

  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/85498