کد خبر : 85641
تاریخ : 1403/5/16
گروه خبری : اقتصادی

معاون امور بازرگانی اداره کل صمت استان همدان:

دومین همایش تخصصی فرش دستباف نهاوند برگزار می‌شود

احیای نقشه‌های اصیل «عشوند» و «گل حیدر» در همایش تخصصی فرش دستباف نهاوند

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان همدان، مهدی خورشیدی از برگزاری دومین همایش تخصصی فرش نهاوند در 21 مردادماه خبر داد و افزود: این رویداد به همت اداره کل صمت استان همدان با هدف معرفی ‌و تلاش برای احیای برندهای فرش نهاوند مانند عشوند و گل حیدر برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه همایش فرش دستباف با همکاری انجمن‌ها و تشکل‌های فرش دستباف و فعالان این صنف تدارک دیده شده تا در اعتلای این هنرصنعت گام مؤثری برداشته باشیم، خاطرنشان کرد: یکی از بخش‌های مهم این رویداد، تجلیل از پیشکسوتان و برترین‌های رشته‌های تخصصی فرش ازجمله رنگرزی، رفوگری و مرمت، طراحی، چله‌کشی و بافندگی است.

معاون امور بازرگانی اداره کل صمت استان همدان افزود: هم‌زمان با این همایش تخصصی، نمایشگاه فرش دستباف با مشارکت بافنده‌های نهاوندی به‌منظور نمایش تولیدات حوزه صنایع فرش برای بازدید عموم مردم دایر می‌شود.

وی با تأکید بر حمایت از بافندگان فرش، تصریح کرد: در این نمایشگاه 21 غرفه به‌صورت رایگان در اختیار تولیدکنندگان این شهرستان قرار گرفته تا دست‌بافته‌های خود را بدون حضور واسطه و دلال به‌صورت مستقیم به فروش برسانند.

براساس آخرین گزارش‌ها، هم‌اینک 180 کارگاه فرش‌بافی در استان فعال است که در هر کارگاه چهار تا 10 نفر مشغول فعالیت هستند و تعدادی هم با نصب دار قالی در منزل، به این رشته می‌پردازند.

فرش دستباف نهاوند طرح‌های متنوعی ازجمله لچک ترنج، درختی و عشوند دارد که به‌تازگی طرح عشوند، در میان دکوراتورها و مردم از محبوبیت بالایی برخوردار شده است.

فرش دستباف عشوند نهاوند یک ترنج گرد یا اصطلاحاً شمسه دارد و رنگبندی شاد این فرش دلیل اصلی محبوبیت آن است.

نمایشگاه فرش دستباف نهاوند از ساعت هشت صبح تا هشت شب پذیرای علاقه‌مندان و دوست‌داران هنر اصیل فرش دستباف است.

  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/85641