کد خبر : 86136
تاریخ : 1403/6/15
گروه خبری : گردشگری

جذب گردشگر نیازمند اصلاح ناوگان حمل‌و‌نقل است

ابوالفضل گلزاری اظهار کرد: امروزه یکی از جاذبه‌های بزرگ گردشگری در دنیا قطارهای پرسرعت هستند، پیمودن مسافت بین شهرها با قطار و از طریق حمل‌و‌نقل ریلی امروز به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری دنیا مطرح است و به‌واسطه این جذابیت برخی کشورها حتی قطارهایی با سرعت 400 کیلومتر وارد شبکه ریلی کرده اند.
وی افزود: بنابراین یکی از راه‌های جذب گردشگر توسعه شبکه ریلی است، یکی از مسائلی که در این زمینه مطرح است این است که در همه دنیا شبکه ریلی برای مسافر درآمد ندارد و سود اصلی در بار است اما باید بدانیم که توسعه شبکه ریلی باری هم نهایتا به توسعه شبکه ریلی مسافر گشته که این هم به رونق گردشگری منتهی می‌شود چون یکی از جاذبه‌ها برای گردشگر است.
کارشناس حمل‌و‌نقل و فعال گردشگری ادامه داد: اگر شبکه ریلی کشور بتواند از محل جابجایی و تزانزیت بار مثلا از بندرعباس تا امیرآباد از کریدورهای جنوب به شمال و شرق به غرب و بالعکس هزینه‌های انجام شده برای شبکه ریلی را از محل جابجایی بار پوشش دهند می‌توانند روی لوکوموتیوهای مختلف سرمایه‌گذاری کنند.
*زیرساخت‌ها باید در حد قد و قواره گردشگر خارجی رشد کند
گلزاری افزود: شرکت‌های بخش خصوصی امروز در کشور شاید بالغ بر 150 لوکوموتیو بیشتر نداشته باشند، خود شبکه راه آهن کشور هم چنین وضعی دارد یا درگیر مسائل حاشیه‌ای و توسعه شبکه ریلی است یا با بحث تعمیرات مواجه است چون تنها نصف این لوکوموتیو‌ها آن هم با سیر سرعت کم و کوتاه قابل استفاده است، در حال حاضر پرسرعت ترین شبکه ریلی ما تهران مشهد است در حالی که در بسیاری از مسیرهای گردشگرپذیر کشور این ظرفیت وجود دارد.
وی گفت: اگر می‌خواهیم شبکه ریلی مان برای گردشگر جاذبه داشته باشد باید طول مسیر و بازسازی شبکه ریلی و از همه مهم‌تر بازسازی ناوگان ریلی را توسعه دهیم. در حال حاضر حتی وی‌آی‌پی‌های ما جذابیت آنچنانی ندارند، متأسفانه ناوگان ریلی، شبکه حمل‌و‌نقل هوایی، دریایی و زمینی ما هیچکدام جذابیت‌های گردشگری را ندارد، اگر بخواهیم جاذبه برای گردشگر ایجاد کنیم باید این ناوگان و تمام زیرمجموعه آن که چون زنجیر به هم پیوسته‌اند، اصلاح شود.
کارشناس حمل‌و‌نقل و فعال گردشگری تأکید کرد: مدیریت صحیح و تخصیص منابع از جمله مهم‌ترین نیازهای توسعه ناوگان حمل و نقل است، و یکی از بهترین راه‌ها واگذاری بخشی از این چرخه به بخش خصوصی است، که البته این واگذاری‌ها هم در برخی موارد به اشتباه انجام گرفته و علاوه بر این همین بخش هم پس از واگذاری باید مورد نظارت و حمایت قرار گرفته و رها نشود.
گلزاری ادامه داد: از سوی دیگر هم اگر می‌خواهیم گردشگر در کشور داشته باشیم از محدودیت‌ها و حساسیت‌های کاذب به‌ویژه در مسائل اجتماعی باید بکاهیم و یکی از راه‌ها در این مسیر تغییر نگاهمان برای جذب گردشگر است، وقتی می‌خواهیم از اروپا و کشورهای پیشرفته گردشگر جذب کنیم باید زیرساخت‌ها را تا قد و قواره مهمان بالا ببریم چون گردشگر خارجی برای دیدن جادبه‌های ما می‌آید، حتی سرویس‌های بهداشتی و زیرساخت‌های رفاهی هم در اینجا مهم می‌شوند از فرایند اعطا و دریافت گذرنامه گرفته تا چهره و برخورد افراد متصدی اهمیت پیدا می‌کند چون اثرگذار است به‌ویژه در شرایط کنونی که از ایران چهره‌ای خشن و یک نوع ایران‌هراسی در دنیا تصور شده است که مانع از جذب گردشگر می‌شود.
وی تأکید کرد: بی‌شک دولت چهاردهم به همه اینها رونق می‌دهد، چون دنیا به سرعت در حال توسعه است و ما در جای خود مانده‌ایم، امروز زیباترین جاده‌ها و جاذبه‌های گردشگری را چین درست کرده و ما هم اگر بناست گردشگر جذب کنیم باید در تحقق تمام مولفه‌های لازم تلاش کنیم.

  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/86136