کد خبر : 86314
تاریخ : 1403/6/20
گروه خبری : اقتصادی

استاندار همدان تأکید کرد:

فروش لوازم تحریر و لباس مدارس فقط با نرخ مصوب


علیرضا قاسمی‌فرزاد روز سه‌شنبه در ستاد تنظیم بازار استان که در سالن جلسات شهدای استانداری برگزار شد، یاد و خاطره شهید آیت‌الله مدنی را گرامی داشت و بیان کرد: خدمت به اسلام و انقلاب منجر به این شده بود که او مورد حقد و کینه رژیم ستمشاهی قرار بگیرد؛ اما آیت‌الله در مسیر خدمت به مردم کوتاه نیامد و الگوی مناسبی برای همه ما در این مسیر است.
وی سپس با اشاره به نزدیکی به بازگشایی مدارس، خاطرنشان کرد: درخصوص لباس فرم و روپوش، افرادی که قیمت را اعلام کرده‌اند، سال‌ها است که در این بخش فعال هستند و نباید بدون جهت قیمت را بالا ببرند؛ در بخش البسه، قیمت همان 350 هزار تومان بوده و برای خدمات جانبی حداکثر 5 تا 10 درصد افزایش قیمت می‌توان درنظر گرفت.
استاندار همدان با تأکید بر اینکه در آستانه بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها مهم‌ترین مسئله این است که در بخش البسه و لوازم تحریر فروش کالا با نرخ‌های مصوب باشد، افزود: نظارت بدون خشونت، وظیفه اصلی متولیان نظارت بر بازار بوده و باید با تذکر و برخورد نرم، کار را پیش برد.
قاسمی‌فرزاد تصریح کرد: گشت‌های مشترک باید ضمن رعایت اصول سازمانی، با برخورد مناسب، بازار را در این ایام کنترل کنند تا خدای‌ناکرده حقی از کسی ضایع نشود.
وی در ادامه به ذخایر کالاهای اساسی در استان اشاره کرد و توضیح داد: بیش از 705 هزار تُن گندم خریداری شده که تعیین قیمت گندم به مبلغ 250 هزار ریال نسبت به قیمت جهانی مناسب بوده و می‌‌‌‌تواند خبر خوبی برای کشاورزان باشد.
استاندار همدان با اشاره به اینکه مطالبات گندم‌کاران و جوکاران به‌زودی پرداخت می‌شود، متذکر شد: کشاورزان برای کشت پاییزه نباید دچار مشکل شده و دستشان خالی باشد؛ بنابراین باید در این بخش کار با تسریع پیش برود.
قاسمی‌فرزاد سپس اعلام کرد: ذخایر کالاهای اساسی بیش از چهار برابر مصرف استان بوده که خوشبختانه در این بخش مشکلی وجود ندارد.
وی اضافه کرد: در بخش مرغ و گوشت نیز ذخیره قابل توجه است، ضمن اینکه در بخش آرد و نان باید طبق روال کنترل لازم صورت بگیرد تا زمان پخت نان یک ساعت قبل از شروع کار دستگاه‌ها باشد و مبلغ اضافه به بهانه‌های مختلف، از مشتری دریافت نشود.
قاسمی‌فرزاد با این بیان که در بخش جوجه‌ریزی وضعیت خوبی داریم و امید است در همین مدار پیش برویم، بر تولید دام‌ سبک و تأمین نهاده‌ها، تأکید کرد.
وی با این بیان که مهم‌ترین مسئله اکنون کنترل و نظارت بر بازار با گشت‌های مستمر و معقول توسط فرمانداری، صمت، تعزیرات، اتاق اصناف، اتحادیه صنوف مربوطه، سازمان جهاد کشاورزی و متولیان بهداشت است، سخنان خود را به پایان برد.

* قیمت‌های چندگانه در بازار لوازم‌ تحریر پذیرفتنی نیست

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان نیز با بیان اینکه قیمت‌های چندگانه برای یک برند در بازار لوازم‌ تحریر پذیرفتنی نیست، گفت: باید از فروش اجباری نوشت‌افزار به‌صورت سبدی به مشتریان جلوگیری شود.

سیدمجتبی حسینی اظهار‌ کرد: نیاز و دغدغه شهروندان در این ایام برای تأمین لباس، نوشت‌افزار و سرویس مدارس در استان باید به‌درستی تأمین شود؛ بنابر‌این لازم است دستگاه‌های متولی با حساسیت بیشتری بر خدمات‌رسانی به مردم نظارت کنند.

وی همچنین بر جلوگیری از فروش اجباری نوشت‌افزار به‌صورت سبدی به مشتریان و نظارت بر رعایت درصد سود مجاز در مقاطع عمده‌فروشی و خُرده‌فروشی تأکید کرد و افزود: نرخ مصوب، درج قیمت و عدم تنوع قیمت کالاها با یک نام تجاری مشخص خط قرمز بازرسان از بازار لوازم‌ تحریر باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان با بیان اینکه رویکرد این بازرسی‌ها همچنین حمایت از تولیدات داخلی باشد، گفت: با افزایش غیر منطقی قیمت‌ها و بروز تخلفات احتمالی عرضه کالای غیر استاندارد، بدون کیفیت و قاچاق، برخورد جدی خواهد شد.

حسینی با بیان اینکه نظارت‌ها بر بازار همدان بیشتر و با کیفیت‌تر شود، تأکید کرد: اگر با نظارت و بازرسی‌ها فروشگاهی نسبت به نصب درج قیمت و جلوگیری از چندنرخی بودن اقدام نکند، باید گفت که بازرسی‌ها بی‌فایده است.

وی ابراز کرد: از ابتدایی‌ترین محور بازرسی‌ها در بازار همدان یعنی درج قیمت و تا پیچیده‌ترین محور که کیفیت محصول است، در نظارت‌ها مورد توجه جدی بازرسان قرار گیرد.

* در نظارت‌ از بازار دنبال مچ‌گیری نیستیم

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان همچنین گفت: با توجه به ایام بازگشایی مدارس باید با تأمین نیاز مردم و حفظ حقوق مصرف‌کنندگان، حقوق تولیدکننده فراموش نشود و شرایط بازار و کسبه نیز مورد توجه قرار گیرد.

حسینی با تأکید بر اینکه در حوزه نظارت‌ها قصد مچ‌گیری را نداریم بلکه به دنبال احقاق حق تولیدکننده و مصرف‌کننده هستیم، بیان کرد: بازاریان همدان به انصاف مشهور هستند، اما نظارت بر بازار باید جدی باشد تا کسی نتواند از شرایط سوء استفاده کند.

* پخت نان با کیفیت و جلوگیری از نرخ‌های مختلف

معاون استاندار همدان همچنین تأکید کرد: پخت نان با کیفیت و جلوگیری از نرخ‌های مختلف اولویت نظارت بر نانوایی‌ها باشد.

حسینی با تأکید بر اینکه واحدهای عرضه‌کننده و پخت نان در استان همدان موظف هستند نرخ‌نامه مصوب را نصب کنند و در معرض دید عموم قرار دهند، گفت: دستگاه‌های نظارتی باید نظارت‌های قوی‌تری را در این زمینه داشته باشند و این امر به‌‌ویژه در مباحث بهداشتی، گران‌فروشی و کم‌فروشی اهمیت دوچندان می‌یابد.

* تولید گندم در بالاترین میزان خود قرار گرفت
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز در این جلسه با اشاره به رکورد تاریخی تولید گندم در استان، بیان کرد: در برخی از سال‌های گذشته نیز بارش باران‌های مناسبی داشتیم، اما آمار تولید گندم به این میزان نرسیده بود؛ این میزان تولید علاوه‌بر ریزش‌های جوی، مرهون اصلاح ارقام جدید کشت، تغذیه مناسب و عملیات مبارزه با آفات در غلات بوده است.
رضا بهراملو خاطرنشان کرد: خوشبختانه بیش از 36 درصد مطالبات گندم‌کاران استان که گندم آن‌ها به‌صورت تضمینی خریداری شده بود، پرداخت شده و الباقی بدهی کشاورزان نیز تا پایان شهریورماه پرداخت می‌شود.
وی سپس با اشاره به میزان جو خریداری‌شده از کشاورزان، اظهار کرد: در سال جاری 47 هزار و 500 تُن جو از کشاورزان استان به مبلغ چهار هزار و 750 میلیارد ریال خریداری شده که طی روزهای آینده مطالبات کشاورزان در این بخش نیز پرداخت خواهد شد.
این مقام مسئول ادامه داد: چهار هزار و 800 تُن کلزا با قیمت 168 میلیارد تومان نیز از کشاورزان خریداری شده که بخشی از آن پرداخت شده و الباقی هم تا آخر هفته تعیین تکلیف خواهد شد.
بهراملو متذکر شد: کود مورد نیاز برای اراضی کشاورزی در سال زراعی جدید نیز تأمین شده و خوشبختانه دغدغه‌ای در این زمینه برای کشاورزان وجود ندارد.
وی سپس به تولید مرغ در استان اشاره و یادآوری کرد: با تلاش‌های صورت‌گرفته استان همدان در رشد تولید مرغ در کشور حائز رتبه نخست شده و کمبودی در این بخش وجود ندارد.
رئیس سازمان جهاد کشاوزی استان همدان این را هم توضیح داد که در بخش جوجه‌ریزی طی هفته گذشته نوساناتی وجود داشت که حل شده و جای نگرانی نیست؛ چراکه تولید به حالت عادی برگشته و استان همدان جزء مناطق سبز ازنظر جوجه‌ریزی است.
بهراملو اضافه کرد: درحال حاضر بین 250 تا 300 تُن روزانه در این بخش تولید خواهیم داشت که دو برابر نیاز استان است.
وی سپس با این بیان که در بخش سویا، ذرت و مرغ منجمد در استان ذخایر کافی وجود دارد، اظهار کرد: تولید تخم مرغ در استان نیز 52 تُن و متناسب با تقاضای بازار است.
رئیس سازمان جهاد کشاوزی استان همدان تأکید کرد: گوشت گرم نیز به اندازه کافی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع شده و مشکلی در این زمینه برای مردم وجود ندارد.
* تشکیل 120پرونده در بازار لوازم تحریر
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز در این جلسه با اشاره به گرمی بازار لوازم تحریر در این ایام، گفت: با انجام گشت مشترک اماکن صمت و تعزیرات، 406 بازرسی صورت گرفته و 120 پرونده به‌دلیل عدم درج قیمت و گران‌فروشی، تشکیل شده است.
احمد شانیان تصریح کرد: در گشت و نظارت بر سایر اقلام نیز 950 بازرسی صورت گرفته و 305 پرونده هم در این بخش تشکیل شده است.
وی با این بیان که در بازار افزایش قیمت چندانی را شاهد نیستیم و عرضه و تقاضا برابر است، افزود: درخصوص البسه مدارس جلسات متعددی بین نمایندگان اتحادیه، اولیا و مربیان و صمت برگزار و حق خیاطان و عامه مردم در این جلسات کارشناسی دیده شد.
مدیرکل صمت با این بیان که بررسی‌های نشان می‌دهد در بخش البسه مدارس تورم در استان بالا نبوده و نسبت به میانگین کشوری قابل قبول است، سخنان خود را در این بخش به پایان برد.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان همدان نیز در پایان این جلسه با اشاره به ذخایر کالای اساسی، تشریح کرد: ذخیره برنج هندی سه هزار و 160 تُن، شکر دو هزار و 154 تُن، گندم 481 هزار و 537 تُن و دانه‌ روغنی کلزا 968 تُن است.
سیدحسین خوانساری سپس با اشاره به اقلام مصرفی در ایام اربعین حسینی، عنوان کرد: 69 تُن آرد برای موکب‌های خارج از کشور درنظر گرفته شده بود، 77 تُن برنج نیز برای ستاد عتبات بود که استفاده نشد و 60 تُن برنج دانه بلند هندی نیز باقی مانده، شکر درنظر گرفته‌شده نیز 21 تُن بود.
وی سپس با اشاره به خرید تضمینی گندم با این بیان که حدود 36 درصد طلب گندم‌کاران پرداخت شده و تا 15 مهرماه تسویه خواهد شد، سخنان خود را به پایان برد.

  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/86314