کد خبر : 86353
تاریخ : 1403/6/24
گروه خبری : ورزشی

رئیس هیئت ورزش‌های روستایی- عشایری و بازی‌های بومی- محلی استان همدان خبر داد:

شناسایی 200 بازی بومی- محلی دارای شناسنامه تاریخی در استان همدان

تجهیز خانه‌های ورزش روستایی اولویت اصلی هیئت/ برگزاری جشنواره دختران آفتاب ایران در 5 مدرسه شبانه‌روزی


توجه به عموم مردم در حوزه‌های ورزشی یکی از اهداف اصلی متولیان حوزه ورزش است که یک نمونه از آن، روستاییان و عشایر هستند. درحال حاضر شاهد فعالیت 52 هیئت ورزشی در سطح استان هستیم که همگی آنان در راستای اهداف و برنامه‌های خود قدم برداشته و توانسته‌اند ضمن شناسایی استعداد‌های برتر در رشته‌های مختلف، نام همدان را در سطح کشور بیشتر از گذشته مطرح کنند؛ یکی از این هیئت‌های فعال، هیئت ورزش‌های روستایی- عشایری و بازی‌های بومی- محلی بوده که در جنبه‌های گوناگون اقدامات اثرگذاری را انجام داده است.
توجه به روستاها و همچنین مردم عشایر که در بیشتر اوقات از امکانات ورزشی و تجهیزات مناسب به دور بوده‌اند، نیاز به یک عزم جدی برای تحول در این حوزه را می‌طلبد؛ چراکه بیشتر این مناطق از حداقل امکانات ورزشی هم برخوردار نیستند، هرچند در سال‌های گذشته شاهد اجرای پروژه‌هایی در برخی از روستاها بوده‌ایم.
در کنار توجه به روستاییان و عشایر، یکی دیگر از رسالت‌های این هیئت احیای بازی‌های بومی- محلی است که در گذر زمان بیشترشان به فراموشی سپرده شده و نیاز است که برای ترویج و گسترش آن‌ها نیز برنامه‌هایی انجام شود که قطعاً پیوند روستا با این بازی‌ها می‌تواند بستر‌های مناسبی را فراهم کند.
در این گفت‌وگو به سراغ آقای سعید کتابی، رئیس هیئت ورزش‌های روستایی- عشایری و بازی‌های بومی و محلی رفته‌ایم و مصاحبه‌ای با ایشان داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:
* از چه زمانی مسئولیت این هیئت را برعهده دارید.
با برگزاری مجمع هیئت ورزش‌های روستایی و عشایری و بازی‌های بومی- محلی در بهمن‌ماه سال 1401 با کسب اکثریت آرا، توانستم به‌عنوان رئیس این هیئت در خدمت ورزشکاران و مردم عزیز باشم.
ضمن اینکه از سال 1388 تا سال 1393 نیز به مدت پنج سال به‌عنوان نایب‌رئیس هیئت همکاری داشته‌ام.
* گزارشی از فعالیت‌های شاخص هیئت را بیان بفرمایید.
به لطف خداوند متعال توانسته‌ایم برنامه‌های متعدد خوبی را برای بانوان و آقایان برگزار کنیم که به اختصار شاخص‌ترین آن‌ها را خدمت شما عرض می‌کنم.
برگزاری جام پرچم در سه رشته مینی‌فوتبال، کاراته و پرتاب وزنه برای آقایان و بانوان برگزار شد که ابتدا این مسابقات در سطح روستا‌ها انجام شد و بعد از آن به مرحله شهرستانی و درنهایت به مرحله استانی رسید. همچنین تیم قهرمان این مسابقات در رشته مینی‌فوتبال را به مسابقات قهرمانی کشور در تهران اعزام کردیم.
با مشارکت شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان، جام یاریگران در چهار رشته شطرنج، دارت، تنیس روی میز و دوومیدانی برگزار شد که مرحله استانی این دور از مسابقات در نیمه دوم سال برگزار و تیم‌های منتخب استان به مسابقات قهرمانی کشور اعزام خواهد شد.
سال گذشته با همکاری اداره کل ورزش و جوانان استان همدان موفق به تجهیز 18 خانه ورزش روستایی شدیم که در سال جاری نیز در تعدادی از روستاهای استان این برنامه را انجام خواهیم داد و خانه‌های ورزش روستایی در روستاهایی ایجاد می‌شود که فاقد سالن ورزشی هستند؛ در این طرح 10 قلم تجهیزات ورزشی از قبیل میز پینگ‌پنگ، فوتبال دستی، کیسه بوکس، شطرنج، تجهیزات بدنسازی و غیره اهدا می‌شود.
برگزاری مسابقات بومی- محلی از دیگر برنامه‌های شاخص این هیئت است که در چهار رشته ورزشی در سطح تمامی شهرستان‌های استان برگزار شد و درنهایت برگزاری مسابقات استانی نیز به میزبانی شهرستان ملایر انجام گرفت و تیم منتخب به مسابقات قهرمانی کشور در تهران اعزام شد.
مسابقه انتخابی استان در رشته چوب‌کشی نیز برگزار شد که استان همدان در این رشته ورزشی پُرسابقه بوده و همواره توانسته است افتخارآفرینی داشته باشد که آقایان و بانوان اعزامی از استان به مسابقات قهرمانی کشور توانستند در این دور از مسابقات چندین نشان طلا و نقره و همچنین مقام قهرمانی را کسب کنند.
مسابقات جام مهر را با همکاری معاونت تربیت بدنی اداره کل آموزش‌وپرورش استان همدان با هدف آموزش بازی‌های بومی- محلی به دانش‌آموزان و همچنین ایجاد شورونشاط در بین این عزیزان برگزار کردیم که در قالب این برنامه تجهیزات ورزشی مناسبی نیز به مدارس اهدا شد.
یکی دیگر از برنامه‌های مشترک این هیئت با آموزش‌وپرورش، برگزاری جشنواره دختران دا یا همان دختران آفتاب ایران بود که سهمیه این استان براساس دستورالعمل ابلاغی، دو مدرسه شبانه‌روزی بود؛ ما توانستیم سال گذشته این برنامه را در سه مدرسه شبانه‌روزی برگزار کنیم که حدود 600 نفر از دانش‌آموزان در این مسابقات حضور داشتند و برنامه در قالب سه ورزش بومی- محلی بود. اردوی آمادگی تیم منتخب نیز برگزار شده است و آماده اعزام به مسابقات کشوری هستند که هیئت استان همدان توانست در این برنامه جزء پنج هیئت برتر کشور باشد و در کنار آن آموزش‌هایی نیز به عوامل اجرایی مدرسه و مربیان تربیت بدنی ارائه و گواهی معتبر نیز برای ایشان صادر شد.
برگزاری جام منتظران با هدف ترویج بازی‌های بومی- محلی در سطح محلات مختلف استان نیز انجام شده است که آزمونه ما در این طرح پنج محله از کوی خضر همدان بود؛ مسابقات در چهار رشته برگزار شد و از منتخبان این مسابقات با حضور مسئولان استانی به‌ویژه استاندار همدان، تجلیل شد.
* ورزشکارانی که از استان در این هیئت افتخارآفرینی و رتبه کسب کرده‌اند را معرفی کنید.
طی مسابقات قهرمانی کشور در رشته چوب‌کشی از این هیئت ورزشی آقایان قیطاسی، ابراهیمی و غلامی موفق به دریافت سه نشان طلا شدند و به عضویت تیم ملی نیز درآمدند و همچنین در این مسابقات خانم فراهانی موفق به کسب نشان طلا و خانم کاظمی موفق به دریافت نشان نقره شدند و توانستیم رتبه پنجم کشوری را نیز کسب کنیم.
همچنین در رشته مینی‌فوتبال نیز چند نفر از ورزشکاران این استان به اردوی تیم ملی دعوت شدند.
* در زمینه استعدادیابی در سطح روستاها و مردم عشایر استان چه اقداماتی صورت گرفته است؟
همواره اولویت اصلی ما در این هیئت ورزشی جامعه روستایی و عشایری استان با محوریت معرفی بازی‌های بومی- محلی بوده و در مسابقات مختلف نیز یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما، استعدادیابی است.
در کنار آن حضور در برنامه‌های مختلف جامعه هدف را مد نظر داشته‌ایم و برای شناسایی دانش‌آموزان با استعداد نیز در مدارس حاضر می‌شویم.
* در زمینه دوره‌های آموزشی داوری و مربیگری چه کارهایی انجام شده است؟
برگزاری دوره‌های آموزشی مربیگری و داوری یکی از نیاز‌های اساسی این هیئت ورزشی است که در این خصوص تقویم زمان‌بندی آن تهیه و مقدمات لازم نیز فراهم شده است و برای دریافت مجوز‌های مربوطه هم مکاتباتی با فدراسیون داشته‌ایم؛ علت تأخیر در برگزاری این دوره‌ها، عدم اعزام مدرس از سوی فدراسیون است، اما در نیمه دوم سال قطعاً این برنامه را انجام خواهیم داد.
* برنامه‌های شاخص و آتی این هیئت را بیان بفرمایید.
انشاالله در نیمه دوم سال نیز به دنبال تجهیز خانه‌های ورزش روستایی هستیم که البته در 6 ماهه نخست سال هم اقدامات خوبی صورت گرفته است.
مسابقه انتخابی چوب‌کشی به میزبانی شهرستان درگزین برگزار شد که مربی این مسابقات آقای رضا قیطاسی از چهره‌های شاخص ورزشی کشور بوده و هم‌اکنون مسابقات نهایی در قرقیزستان درحال برگزاری است.
در مهرماه سال جاری با همکاری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، مسابقات استانی جام یاریگران را برگزار خواهیم کرد.
یکی دیگر از برنامه‌های ما در ماه‌های آینده برگزاری برنامه ورزش در آبادی است که این برنامه به‌صورت کشوری بوده و جلسات متعددی نیز در این خصوص برگزار شده است که براساس دستورالعمل هر استان یک روستا را برای برگزاری این برنامه معرفی خواهد کرد؛ درحال حاضر چند روستای دارای ویژگی‌های خاص شناسایی شده و در هفته تربیت بدنی این برنامه را انجام خواهیم داد.
همچنین طبق سال گذشته جشنواره دا یا همان دختران آفتاب را در طول سال تحصیلی برای دانش‌آموزان مدارس شبانه‌روزی برگزار خواهیم کرد که براساس سهمیه ابلاغی از سوی فدراسیون و به‌دلیل فعالیت خوب هیئت در سنوات قبل، سهمیه استان به پنج مدرسه افزایش یافته است.
* وضعیت فعالیت کمیته‌های هیئت را توضیح دهید.
به لطف خداوند متعال و به همت همه ورزشکاران این هیئت، کمیته‌های چوب‌کشی، مینی‌فوتبال و بازی‌های بومی- محلی فعالیت خوبی داشته و براساس برنامه مدون و تقویم زمان‌بندی کار‌ها را انجام می‌دهند.
* وضعیت فعالیت‌های این هیئت در سطح شهرستان‌های استان را بیان بفرمایید.
این هیئت ورزشی در 10 شهرستان استان فعال بوده و در سطح تمامی بخش‌ها نیز دارای نمایندگی است؛ ضمن اینکه از هر روستا نیز یک نفر به‌عنوان رابط با این هیئت ارتباط مستمر و همکاری لازم را دارد.
* تعامل شما با سایر هیئت‌های ورزشی استان در راستای حمایت از استعداد‌های برتر هیئت چیست؟
این هیئت ورزشی تعامل بسیار خوبی با سایر هیئت‌های ورزشی استان دارد و همچنین در مسابقات مختلف قهرمانی کشور نیز از ورزشکاران این هیئت توسط سایر هیئت‌ها دعوت می‌شود.
* مشکلات و موانع موجود در این هیئت ورزشی را بیان کنید.
یکی از اقداماتی که این هیئت برخلاف سایر هیئت‌های ورزشی همواره آن را مد نظر داشته است، عدم دریافت هزینه ورودی از ورزشکاران برای شرکت در مسابقات بوده است و در برنامه‌های مختلف از قبیل اعزام به مسابقات کشوری نیز تمامی هزینه‌ها را خود هیئت پرداخت کرده است تا مانع رشد و پیشرفت ورزشکاران به‌‎خاطر وضعیت اقتصادی این عزیزان نشویم؛ اما ضمن قدردانی از زحمات اداره کل ورزش و جوانان استان و همچنین ادارات ورزش و جوانان شهرستان‌ها، باید به عرض برسانم که اکثریت روستاهای ما نیاز به تجهیزات ورزشی داشته و از این هیئت مطالبه می‌کنند که متأسفانه ما نیز با محدودیت‌های خاصی مواجه هستیم.
یکی دیگر از دغدغه‌های ورزشکاران در روستا‌ها که دارای استعداد‌های خوبی نیز هستند، عدم‌ وجود اماکن ورزشی مثل سالن ورزشی یا زمین چمن طبیعی است، ناگفته نماند که به همت دولت سیزدهم شهیدرئیسی اقدامات خوبی در افزایش سرانه ورزشی روستاها از طریق احداث زمین چمن مصنوعی صورت گرفت، اما شرایط جغرافیایی این استان به‌گونه‌ای است که باید اولویت ما توسعه فضاهای ورزشی در روستاها و ساخت سالن ورزشی باشد که در این خصوص هم شاهد مطالبه‌هایی از سطح روستاهای استان هستیم.
رسالت اصلی این هیئت ترویج و احیای بازی‌های بومی- محلی در سطح روستاها و محلات است که تاکنون بیش از 200 بازی بومی- محلی در سطح استان همدان شناسایی شده و این استان تاریخچه غنی در این زمینه را دارد؛ به‌گونه‌ای که بیشتر این بازی‌ها دارای شناسنامه و تاریخچه مختص همدان هستند؛ درحال حاضر فقط 50 بازی در سطح استان انجام می‌شود که این هیئت 12 بازی را زیر پوشش دارد و به دنبال افزایش آن هستیم.
همان‌طور که گفته شد، مردم ساکن در روستا و همچنین مردم عشایر نیاز به زیرساخت‌هایی در حوزه‌های ورزشی دارند که به همت دولت سیزدهم شهیدرئیسی نیز طی سه سال گذشته اقدامات خوبی در این خصوص صورت گرفته است.
خانه‌های ورزش روستایی در روستاهایی راه‌اندازی می‌شوند که فاقد فضای ورزشی از قبیل سالن ورزشی یا زمین چمن بوده و یکی دیگر از کار‌های خوب در این مدت، تجهیز این خانه‌های ورزشی است؛ هرچند بسیاری از روستاها نیز از این نعمت محروم هستند.
هیئت ورزش‌های روستایی- عشایری و بازی‌های بومی- محلی توانسته است برنامه‌های مختلف و متنوعی را در سطح روستاها و محلات شهری برگزار کند که در احیای بازی‌های بومی- محلی نیز بسیار مؤثر بوده است.
همچنین تعامل این هیئت با شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان برای برگزاری جشنواره یاریگران و اداره کل آموزش‌وپرورش استان جهت برگزاری جشنواره دا یا همان دختران آفتاب ایران در سطح مدارس شبانه‌روزی استان، ستودنی است.
امید است که شاهد توجه ویژه مسئولان به‌ویژه دولت چهاردهم به ورزش روستایی باشیم و در زمینه ایجاد فضاهای ورزشی و فراهم کردن تجهیزات، اقدامات خوبی انجام شود.

  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/86353