کد خبر : 86373
تاریخ : 1403/6/24
گروه خبری : جامعه

معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان همدان خبر داد:

رشد دوبرابری مراکز مشاوره همدان در راستای تسهیل ازدواج جوانان

ارائه بسته‌های تشویقی و حمایتی مشاوره‌ای به جوانان کم‌برخوردار

درحقیقت در یک‌سال، شاهد رشد دوبرابری در این حوزه در راستای تسهیل ازدواج جوانان بوده‌ایم.
با توجه به روند افزایشی قیمت خرید مسکن، اجاره‌بهای زیاد منازل، نبود شغل مناسبی که افراد بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه وارد حیطه کار شوند و نیز تجمل‌گرایی در خرید لوازم و جهیزیه لوکس که باعث توقعات بالای خانواده‌ها از یکدیگر شده، جامعه با معضل افزایش سن ازدواج جوانان و عدم تمایل و ترس از تشکیل خانواده مواجه شده است؛ این مهم مسئولین را به فکر تسهیل‌گری ازدواج جوانان انداخته و از سال 1388 بود که در راستای حمایت از جوانان برای تأمین بخشی از نیازهای آن‌ها در آستانه تشکیل زندگی، شبکه بانکی به‌طور رسمی به پرداخت وام ازدواج ورود پیدا کرد.
سال 1403 با افزایش رقم وام مذکور، به هریک از زوجین مبلغ 300 میلیون تومان تسهیلات ازدواج تعلق گرفت. همچنین دولت وظایفی برعهده برخی وزارتخانه‌ها جهت بهبود روند ازدواج، قرار داد که به کاهش سن ازدواج کمک کند؛ ازجمله این دستگاه‌ها، وزارت ورزش و جوانان است که با مطالبه‌گری و برگزاری دوره‌های آموزشی و مشاوره‌های پیش از ازدواج، به تسهیل‌گری ازدواج جوانان کمک می‌کند.
حال از آنجا که در همدان نیز به تبع کشور این مشکل وجود دارد و جوانان برای ازدواج به تسهیل‌گری به‌ویژه از نوع دریافت وام آن نیاز دارند و ازقضا لزوم آسان شدن ازدواج جوانان در این شهر که جمعیت جوان آن رو به کاهش است، دوچندان بوده، با میلاد مرادی، معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان همدان گفت‌وگویی در این خصوص کرده‌ایم که در ادامه نتیجه را می‌خوانید:
معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان همدان با اشاره به اقداماتی که سازمان ورزش و جوانان درخصوص تسهیل‌گری ازدواج جوانان و تحکیم خانواده انجام داده است، ابراز کرد: وظیفه این سازمان به‌عنوان دبیرخانه، سامان‌دهی امور جوانان با مشارکت دستگاه‌های مرتبط و پیگیری و نظارت بر اجرای آن‌ها است. تعداد 30 مرکز مشاوره تخصصی ازدواج و خانواده در سطح استان همدان با هدف ارائه مشاوره‌های فردی و خانوادگی به زوج‌های جوان دایر شده است که آنان ازدواجی آسان و پایدار داشته باشند.
میلاد مرادی افزود: همچنین این امکان برای متقاضیانی که دارای مدرک ارشد و دکترای مشاوره هستند، فراهم شده است که با مراجعه به درگاه ثبت مجوزها در این سازمان، درخواستشان را ثبت کنند و بعد از انجام مصاحبه، مجوز این افراد توسط سازمان ورزش و جوانان صادر می‌شود.
مرادی با اشاره به روند افزایشی مراکز مشاوره، عنوان کرد: از سال 98 که سازمان ورزش و جوانان به‌عنوان یکی از متولیان صدور مجوز مراکز مشاوره انتخاب شده، تا مردادماه سال 1402، جمعاً 13 مرکز فعالیت داشته؛ اما از مردادماه سال 1402 تا سال 1403، این تعداد به 30 مرکز مشاوره ارتقا پیدا کرده است. درحقیقت در یک‌سال، شاهد رشد دوبرابری در این حوزه بوده‌ایم.
وی تأکید کرد: ما به‌تازگی میزبان برگزاری جلسه متقاضیان مراکز مشاوره در هشت استان کشور بوده‌ایم و حدود 180 متقاضی در این جلسه شرکت کردند که 14 نفر از استان همدان در این مصاحبه قبول شدند و درنهایت یک ماه فرصت دارند که دفتر مشاوره خود را افتتاح کنند.
این مقام مسئول در ادامه عنوان کرد: اگر این 14 نفر مشاوری که پذیرفته شده‌اند، دفتر و مکان مشاوره خود را جهت افتتاح به سازمان معرفی کنند، به 30 مرکز مشاوره‌ای که اکنون درحال ارائه خدمات هستند، اضافه می‌شوند و پیش‌بینی ما آن است که این تعداد درمجموع به 44 مرکز مشاوره در سطح استان همدان برسد.
وی اشاره کرد: درحقیقت یکی از اقدامات سازمان ورزش و جوانان صدور مجوز برای مراکز مشاوره است که بتوانند در راستای تحکیم خانواده، فرزندآوری و بحث ازدواج آسان و پایدار جوانان، قدم بردارند.
مرادی عنوان کرد: حدود 700 مشاوره رایگان سه‌جلسه‌ای توسط همین مراکز در سال گذشته ارائه شده است.
وی خاطرنشان کرد: این سازمان علاوه‌بر صدور مجوز برای مراکز مشاوره، بسته‌های تشویقی و حمایتی برای جوانان کم‌برخوردار مانند مددجویان زیر پوشش کمیته امداد و بهزیستی که به این مراکز با معرفی سازمان ورزش و جوانان مراجعه می‌کنند، درنظر گرفته است که تعداد این افراد در سال 1402 حدوداً 700 نفر بوده است و هزینه آن‌ها توسط سازمان جوانان پرداخت می‌شود.
مرادی با اشاره به موضوع تسهیل‌گیری ازدواج برای جوانان، عنوان کرد: مرکز همسان‌گزینی از دیگر مراکز زیر نظر سازمان ورزش و جوانان است که با هدف هم‌کفویابی در امر ازدواج قدم برمی‌دارد؛ اکنون حدود 6 مرکز درحال ارائه خدمات هستند و چهار مرکز دیگر به‌تازگی مجوز دریافت کرده‌اند.
وی افزود: ما شاهد انجام برخی کارهای سنتی در امر ازدواج در مساجد و محلات بوده‌ایم که دختر و پسر را برای ازدواج به یکدیگر معرفی می‌کرده‌اند، اما مراکز همسان‌گزینی با شناخت از دختر و پسر به‌صورت تخصصی و علمی، اقدام به این کار می‌کنند و حتی بحث روانشناختی طرفین نیز در این مراکز بررسی می‌شود.
این مقام مسئول توصیه کرد: افراد مجردی که تمایل به ازدواج دارند و گزینه مناسبی را نمی‌شناسند، از این طریق می‌توانند فرد مورد نظر خود را پیدا کنند.
مرادی با اشاره به سازمان‌های مردم‌نهاد، ابراز کرد: حدود 50 سازمان مردم‌نهاد تخصصی در استان وجود دارد که در زمینه ازدواج، خانواده و جمعیت کار می‌کنند؛ مهم‌ترین اقدام این نهادها برگزاری کارگاه‌های آموزشی پیش از ازدواج برای جوانان 18 تا 35 سال است.
وی افزود: در طول یک‌سال 380 کارگاه آموزشی توسط این نهادها برگزار شده است که تعداد 15 هزار و 500 نفر به‌صورت رایگان آموزش دیده‌اند.
مرادی با اشاره به برگزاری رویدادهایی که به‌صورت ویژه در ارتباط با حوزه جمعیت توسط معاونت جوانان برگزار شده است، ابراز کرد: رویداد جامعه‌پردازان یکی از وقایعی است که در بهمن‌ماه سال 1402 برگزار شد؛ در این دوره تمامی گروه‌های مردمی فعال در حوزه جمعیت، ازدواج، خانواده و هویت زن، شرکت کردند و توسط سازمان شناسایی شدند.
وی ادامه داد: در رویداد جامعه‌پردازی از 40 گروه دعوت شد؛ درحقیقت این گروه‌ها در کنار یکدیگر، هم‌افزا می‌شوند، ظرفیت‌های همدیگر را شناسایی کرده و نقطه‌نظرات را اشتراک‌گذاری می‌کنند که درنهایت منجر به طراحی عملیات مشترک می‌شود. طرحی که به‌صورت مشترک توسط این گروه‌ها صورت می‌گیرد، توسط سازمان جوانان مورد حمایت واقع می‌شود که در راستای تقویت جمعیت، افزایش ازدواج، کاهش طلاق، تحکیم خانواده و غیره، بتوانند کار کنند.
مرادی درخصوص این نهادهای مردمی توضیح داد: این گروه‌ها یا سازمان‌های مردم‌نهاد با کسب مجوز یا به‌صورت خودجوش، فعالیت می‌کنند؛ درحقیقت این افراد در فراخوان عمومی ثبت‌نام خود را انجام می‌دهند و برای این موضوع مصاحبه انجام می‌گیرد تا توانمندی آن‌ها مورد بررسی قرار گیرد که آیا می‌توانند در این حوزه فعالیت داشته باشند یا خیر.
مرادی با اشاره به اینکه دوره دانش‌افزایی ملی برای مشاوران برگزار شد، اذعان کرد: این رویدادی بود که در زمینه جمعیت، ازدواج، خانواده و هویت زن برای یک‌هزار و 800 نفر مشاور از سراسر کشور به‌صورت مجازی و 70 نفر حضوری برگزار شد.
وی افزود: در این دوره دانش‌افزایی ما از اساتید برجسته همچون دکتر شکوه نوابی‌نژاد، یکی از چهره‌های ماندگار روان‌شناسی و مشاوره ایران و دکتر ابوالقاسم عیسی‌مراد، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی دعوت کردیم که به موضوع اخلاق حرفه‌ای در مشاوره‌درمانی زوج‌ها و رویکرد درمان بومی و معنوی در مشاوره ازدواج و خانواده پرداخته شد و به مدت دو روز در همدان به‌صورت حضوری و غیر حضوری برگزار بود.
مرادی با اشاره به کسب عنوان و جایزه‌های ملی که سازمان ورزش و جوانان در ارتباط با حوزه جمعیت دریافت کرده است، گفت: در جشنواره شهیدرجایی که سال 1402 توسط استانداری برگزار شد، به‌عنوان سازمان برتر در حوزه کانون‌های حمایتی جمعیت انتخاب شدیم.
وی با اشاره به تسهیل‌گیری در دریافت وام ازدواج جوانان، عنوان کرد: با توجه به مصوبه‌ای که هیئت دولت به بانک‌ها مبنی به پرداخت وام ازدواج ابلاغ می‌کند، این مهم باید اجرا شود؛ اقدامی که سازمان ورزش و جوانان در این خصوص انجام می‌دهد، مطالبه‌گری از شورای هماهنگی بانک‌های استان است که به‌تازگی ما این شورا را مورد انتقاد قرار دادیم.
مرادی افزود: با توجه به دستور استاندار که رئیس ستاد سامان‌دهی جوانان هستند، درخصوص موانعی که برای وام ازدواج به‌وجود می‌آید، تصمیم‌گیری می‌شود؛ برای مثال اگر اعتبار کم است، مجموعه مربوطه پیگیر این موضوع بشود، اگر مدت‌زمان طولانی شده و صف انتظار وام ازدواج شکل گرفته، با نظارت بر کار شورای هماهنگی بانک درخصوص تسهیل‌گری ازدواج جوانان، پیگیری و رفع شود.
وی با اشاره به خانه جوان و کارهایی که ذیل این مجموعه صورت می‌گیرد، ابراز کرد: در خانه جوان مرکزی به‌نام وصال شیرین ارائه خدمت می‌کند؛ این مرکز کاهش هزینه ازدواج جوانان را در قالب انعقاد تفاهم‌نامه با اصنافی که در حوزه ازدواج نقش‌آفرینی می‌کنند، مانند رستوران‌ها و تالارهای عروسی و آتلیه‌های عکاسی، رقم می‌زند.
مرادی افزود: زوجین جوان می‌توانند با مراجعه به سایت همراه، از مراکز مورد تفاهم اطلاع پیدا کنند و با دریافت معرفی‌نامه، به آتلیه یا تالار طرف قرداد با سازمان جوانان مراجعه کنند تا از تخفیفات برخوردار شوند.
این مقام مسئول با اشاره به کافه گفت‌وگو که در سازمان ورزش و جوانان ایجاد شده، اظهار کرد: در این فضا گعده‌های 15 نفری جوانان با موضوعات اجتماعی به‌ویژه در حوزه ازدواج برگزار می‌شود و تولیدات رسانه‌ای را با هدف فرهنگ‌سازی، انجام می‌دهند و در اختیار عموم می‌گذارند.
وی در سخنان پایانی خود درخصوص مرکز جامع خدمات مشاوره‌ای که در ذیل خانه جوان فعالیت دارد توضیحاتی را بیان کرد و گفت: این مرکز علاوه‌بر اینکه در زمینه مشاوره‌های ازدواج و تحکیم خانواده کار می‌کند، درخصوص موارد تحصیلی و اشتغال نیز به مردم خدمت‌رسانی دارد.

  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/86373