کد خبر : 86401
تاریخ : 1403/6/25
گروه خبری : فرهنگی

در گفت‌وگوی اختصاصی سپهرغرب با یک قاری و حافظ قرآن کریم عنوان شد:

سلامت روان، مهم‌ترین تأثیر قرآن در زندگی انسان

عمل به دستورات قرآن و اهل بیت منجر به سعادت انسان در دنیا و آخرت می‌شود


قرآن کریم و اهل بیت دو یادگار ارزشمند پیامبر گرامی اسلام «ص» برای مسلمانان است که بتوانیم با بهره‌مندی از آنان، به سعادت در دنیا و آخرت دست پیدا کنیم و یکی از گروه‌هایی که همواره این موضوع را سرلوحه زندگی خود قرار داده‌اند، قاریان و حافظان قرآن هستند.
امروزه علاوه‌بر جوانان و نوجوانان در عرصه‌های قرآنی، شاهد حضور کودکان خوش‌ذوق و با استعدادی در این عرصه هستیم که در آینده نیز این مسیر را برای کسب مدارج عالی طی خواهند کرد؛ معرفی چهره‌های قرآنی می‌تواند علاوه‌بر پرداختن به ابعاد شخصیتی ایشان، دیگران را نیز تشویق به قرار گرفتن در این مسیر الهی کند که قطعاً قدم برداشتن در راه قرآن، لیاقت می‌خواهد و منجر به سعادت ابدی خواهد بود.
شهر دارالمؤمنین و دارالمجاهدین همدان نیز از دیرباز زادگاه شخصیت‌های بزرگی بوده و افتخار مردم این خطه به قرار گرفتن در مسیر قرآن است تا آنجایی که شاهد رشد فعالیت‌های چشمگیر قرآنی و جلسات قرآنی هستیم و از دل این محافل نیز استعداد‌های بسیار خوبی شناسایی و کشف شده است که ما در گروه خبری سپهر سعی کرده‌ایم در فواصل مختلف، آنان را معرفی کنیم.
این‌بار هم به سراغ یکی از کودکان شهر همدان رفته‌ایم که علاوه‌بر قرائت قرآن و افتخارآفرینی در این زمینه، مسیر حفظ کلام‌الله وحی را نیز در پیش گرفته است و امید داریم که شاهد موفقیت‌های روزافزون او در عرصه‌های مختلف زندگی، به‌ویژه قرآن باشیم.
در ادامه گفت‌وگوی ما را با این قاری و حافظ قرآن کریم می‌خوانید:
* لطفاً خودتان را معرفی کنید.
محمدمهدی نوروزی‌نائل هستم، متولد 9 بهمن‌ماه سال 1391 در شهر همدان.
* بفرمایید قرائت قرآن را از چندسالگی شروع کردید و چه عاملی باعث شد که به سمت آن بروید؟
از 9 سالگی شروع به قرائت قرآن کریم کردم و تشویق و حمایت‌های پدر و مادرم باعث شد که در این مسیر حرکت کنم. یکی از آرزوهای مادرم این بوده و هست که من بتوانم حافظ و قاری قرآن باشم؛ بنابراین از همان دوران کودکی صوت قرآن را برایم پخش می‌کرده‌اند و حتی به من گفته‌اند که در دوران نوزادی و هنگام شیر خوردن هم برایم قرآن می‌خوانده‌‌اند و قصد داشته‌اند که با این روش قرآن کریم با گوشت و پوستم عجین باشد. پدرم هم در بحث قرائت قرآن و اینکه بتوانم یک قاری موفقی باشم، تلاش بسیاری کرده‌اند و در برنامه‌های مختلفی که دعوت می‌شدم، کنارم بوده‌اند و بعد از هر تلاوت نیز نکات لازم را یادآوری می‌کنند. همچنین ایشان باعث شده‌اند با اساتید زیادی آشنا شوم که قدردان زحماتشان هستم و امیدوارم که بتوانم در آینده جبران کنم. علاوه‌بر خانواده، اساتید و مربیان خوبم نیز طی این دو سال بنده را برای قرائت قرآن تشویق می‌کردند.
* آیا در کنار قرائت قرآن، حفظ قرآن هم انجام می‌دهید؟
بله، علاوه‌بر قرائت قرآن، توانسته‌ام 6 جزء از کلام‌الله مجید را حفظ کنم که شامل جزء 30 و پنج جزء ابتدایی قرآن است.
* روزانه چه مقدار زمان به قرائت و حفظ قرآن کریم اختصاص می‌دهید؟
روزانه بین یک تا سه ساعت به حفظ و تلاوت قرآن مشغول هستم و همچنین روی مباحث تجویدی، صوت و لحن نیز کار می‌کنم. برای قرائت قرآن در طول هفته کلاس‌هایی با اساتید دارم و تلاوت‌ها را تحویل می‌دهم؛ در طول روز هم یک ساعت قرائت اساتید محترمی همچون عبدالباسط و منشاوی را گوش داده و ضمن تمرین مستمر، فراز‌ها را تکرار می‌کنم.
* قرائت قرآن چه تأثیری در زندگی شما داشته است؟
انسان وقتی با قرآن کریم مأنوس می‌شود، در برابر برخی مسائل واکسینه شده و روحش آرامش می‌یابد و چون قرآن کریم نور است، انسان را نورانی می‌کند؛ پیامبر گرامی اسلام «ص» هم بر تلاوت قرآن تأکید می‌کرده‌اند، چون باعث نورانی شدن خانه نیز می‌شود.
* هم‌زمان با قرائت قرآن، برنامه‌ریزی شما برای یادگیری دروس مدرسه به چه شکلی بوده است؟
برای فراگیری دروس مدرسه مشکلی ندارم و اتفاقاً با برنامه‌ریزی پدر و مادرم و همچنین با عنایت خداوند متعال، طی پنج سال گذشته رتبه نخست مدرسه را کسب کرده‌ام؛ امید دارم در پایه ششم هم با حمایت‌های خانواده، معلمان عزیز و مربیان گران‌قدرم، بتوانم وارد مدرسه تیزهوشان شوم.
* تاکنون در مسابقه‌ای شرکت کرده‌اید و حائز رتبه شده‌اید؟
در مسابقات قرآن و معارف اسلامی آموزش‌وپرورش به مدت دو سال متوالی توانستم رتبه نخست رشته قرائت را در سطح ناحیه کسب کنم و در مسابقات قرآن سپاه انصارالحسین «ع» استان نیز رتبه اول رشته قرائت را در بخش زیر 16 سال کسب کردم؛ امید دارم که بتوانم در مسابقات کشوری هم حضور داشته و ضمن آشنایی با قاریان برجسته قرآن، افتخارآفرینی کنم.
* اگر از شما بخواهند یک نفر را به‌عنوان الگوی موفق معرفی کنید، آن فردچه کسی خواهد بود؟
الگوهای موفق در زندگی من شهدا هستند و در حوزه قرآن نیز دوست دارم همچون مرحوم استاد عبدالباسط، قاری موفقی باشم. برنامه‌ام این است که بتوانم در درس‌هایم همیشه بهترین باشم و به‌لحاظ اخلاق و مباحث دینی نیز آنچه خداوند متعال در قرآن کریم دستور داده است را سرلوحه زندگی خودم قرار داده و برای رسیدن به آن‌ها تلاش کنم؛ چراکه پدر و مادرم همواره به من این نکته را توصیه می‌کنند که انسان موفق کسی است که مرد خدا باشد و به دستورات قرآن و اهل بیت عمل کند.
* توصیه شما به نوجوانان و جوانان برای انس با قرآن و خانواده‌ها جهت تربیت قرآنی فرزندشان چیست؟
نوجوانان علاوه‌بر پرداختن به درس و ورزش، با قرآن و مسجد نیز انس بگیرند و عمر خود را بیهوده در فضای مجازی و بازی‌های بی‌هدف آن هدر ندهند و بدانند که قرآن و مسجد باعث آرامش روح انسان می‌شود. پدر و مادرها نیز فرزندان خود را از همان دوران کودکی با قرآن مأنوس کنند و در محیط خانه نیز با تلاوت و تدبر در آیات قرآن، مشوق فرزندان خود باشند و برای ثبت‌نام فرزندشان در سنین خردسالی جهت شرکت در کلاس‌های آموزشی قرآن، اقدام کنند. خودشان هم در کلاس‌های آموزشی قرآن که مختص سنین بزرگ‌سال و خانواده‌ها است، شرکت داشته باشند.
* نوجوانان و جوانان برای قرائت قرآن از کجا کار خود را شروع کنند؟
ابتدا با گوش کردن به قرائت‌های اصیل و ماندگار و در ادامه با شرکت در کلاس‌های آموزشی که از طرف جامعه‌القرآن یا مسجد و حسینیه محله برگزار می‌شود. جامعه‌القرآن همدان بستر‌های لازم را برای این موضوع فراهم کرده است و در مباحث آموزشی قرآن همانند تلاوت و قرائت قرآن کریم، از محضر اساتید برجسته دعوت می‌شود.
* اساتید قرائت شما چه کسانی بودند و سبک قرائتتان الگوبرداری از چه کسی بوده است؟
در شهر همدان بیشتر از محضر استاد صالحی و ساعد بهره‌مند شده و به‌صورت مجازی نیز از محضر اساتیدی از شهر مشهد مقدس، اصفهان و شهر کرد همچون آقایان آجیلیان، خالدار، تبریزی‌نژاد و مولوی تلمذ کرده‌ام و از سبک استاد عبدالباسط و استاد منشاوی تقلید می‌کنم.
* آموزش‌وپرورش در تشویق یا هدایت شما در این مسیر چقدر سهم داشته و به نظرتان چقدر می‌تواند در قرآنی کردن دانش‌آموزان مؤثر باشد؟
مدرسه قرآنی امام حسن مجتبی «ع» و به‌خصوص مدیر محترم مدرسه همواره همراه و مشوق من بودند و حمایت‌های زیادی را انجام دادند که جا دارد از زحمات سرکار خانم روشنییان تشکر و قدردانی داشته باشم؛ اما به نظر من آموزش‌وپرورش در زمینه تشویق دانش‌آموزان قرآنی باید تلاش بیشتری داشته باشد و به غیر از برگزاری مسابقات قرآن و معارف اسلامی، در مدارس محفلی با حضور قاریان برجسته با هدف آشنایی دانش‌آموزان با قرآن و چهره‌های قرآنی، برگزار شود.
* درباره حمایت مسئولان به‌ویژه اداره اوقاف هم اگر توضیحی دارید، بفرمایید.
انتظاری که از اداره اوقاف دارم این است که کلاس‌های تخصصی در بحث قرائت قرآن داشته باشند؛ به لطف خداوند در این استان نخبگان قرآنی زیادی داریم که می‌شود از محضر ایشان بهره‌مند شد.
همچنین ضروری است محافل قرآنی در محل‌های مختلف ازجمله مساجد، با قوت برگزار شود تا به جذب عموم مردم به برنامه‌های قرآنی منجر شود.
همان‌طور که بیان شد، قرآن کریم تأثیرات زیادی در زندگی و روحیه انسان‌ها دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به سلامت روان اشاره کرد. خداوند متعال نیز همین وعده را در آیات الهی داده و تضمین کرده است که انسان با قرار گرفتن در این مسیر به آرامش ابدی خواهد رسید.
فعالیت مجموعه‌های قرآنی از قبیل جامعه‌القرآن واحد خردسالان همدان یا مدارس قرآنی مانند امام حسن مجتبی «ع» باعث شده است که علاقه‌مندان به مسیر قرآن و عترت در کنار هم جمع شده و برای رشد معنوی خودشان تلاش داشته باشند. انتظار می‌رود که سازمان‌های متولی در حوزه قرآن نیز به دنبال ایجاد یک ساختار قوی و منظم برای مراکز قرآنی بوده و در کنار آن به آموزش‌های تخصصی قاریان و حافظان قرآن نیز توجه جدی داشته باشند.
علاوه‌بر آن آموزش‌وپرورش نیز به‌عنوان یک نهاد انقلابی که وظیفه تعلیم و تربیت دانش‌آموزان را برعهده دارد، باید از راه‌های مختلفی فرزندان این کشور را با سیره اهل بیت عصمت و طهارت و آموزه‌های قرآن آشنا کند که یکی از راه‌های آن معرفی چهره‌های شاخص و موفق قرآنی است.

  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/86401