کد خبر : 86476
تاریخ : 1403/6/25
گروه خبری : اقتصادی

شهرک‌های مشارکتی صنعتی، ابداع شرکت شهرک‌های صنعتی همدان در سطح ملی

اشتغال 8000 نفر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی همدان/ احداث میدان بار با همراهی شرکت شهرک‌های صنعتی


مصطفی حقیقی در نشست خبری خود که روز یکشنبه در محل شهرک فناوری و خدمات کسب‌وکار برگزار شد، با تأکید بر اینکه امروز در بحث تولید کشور با سه دسته از موانع روبه‌رو است، ابراز کرد: دسته نخست موانع زیرساختی مانند شرایط فعلی ناترازی برق و انرژی و غیره است.
وی با تأکید بر اینکه بخش دوم موانع در حوزه تولید نشأت‌گرفته از قوانین و مقررات است که دست‌وپای تولید را می‌بندد، اذعان کرد: قسمت دیگری از مشکلات نیز در اجرای قوانین بوده که به‌درستی از سوی دولت چهاردهم مورد توجه قرار گرفته است.
حقیقی با تأکید بر اینکه بنده در این نشست از موانع گروه دوم و سوم عبور کرده و تنها به موانع زیرساختی می‌پردازم که متأسفانه باعث شده برنامه‌های ما در مسیر توسعه اقتصادی و صنعتی کشور به‌درستی پیش نرود، اظهار کرد: با توجه به بیش از یک دهه حضورم در شرکت شهرک‌های صنعتی، از مردادماه سال 1401 که مسئولیت مدیرعاملی این شرکت را برعهده گرفتم، به تمام نقاط و قوت و ضعف مجموعه واقف بودم.
وی ادامه داد: مشکلات باعث شده است که ما نتوانیم فرش‌ قرمز زیر پای سرمایه‌گذاران پهن کنیم.
حقیقی با تأکید بر اینکه نخستین بستر و نیاز برای استقرار سرمایه‌گذاری به‌ویژه در حوزه صنعت در کشور و استان بحث عرصه و تأمین آن است، گفت: این بدان معنا است که وقتی سرمایه‌گذاری را برای صنعت دعوت می‌کنید، حتماً باید محل استقراری برای او فراهم شود.
این مقام مسئول در عرصه صنعت استان همدان با تأکید بر اینکه ما طی سال‌های اخیر به معنای واقعی در این زمینه با مشکل مواجه بودیم، ابراز کرد: علاوه‌بر این در عرصه‌های مختلف زیرساختی همچون آب، برق و گاز نیز مشکلات جاری بود.
وی بیان کرد: متأسفانه از سال 1390 تا 1401 در بحث تأمین اراضی جدید (هم بحث تملک و هم خرید) شرکت شهرک‌های صنعتی تنها توانسته بود کمتر از 49 هکتار زمین تأمین کند؛ بنده در نشست خبری نخست خود اعلام کردم با توجه به مشکل موجود در این بخش، یکی از وعده‌های من، تأمین یک‌هزار و 500 هکتار زمین است.
حقیقی خاطرنشان کرد: این وعده درحالی داده شد که طی 36 سال گذشته (منتهی به سال 1401)، تنها دو هزار و 800 هکتار زمین برای عرصه‌های صنعتی در استان تأمین شده بود؛ خوشبختانه طی 26 ماه گذشته توانسته‌ایم با تلاش‌هایی که انجام شد، 460 هکتار اراضی دارای سند به‌نام دولت تأمین کنیم.
وی درخصوص چرایی تأکید خود بر سند به‌نام دولت داشتن این اراضی گفت: مسئله این است که پیش‌تر و در تملک‌های قبلی، همواره با مشکل معارضین مواجه بوده‌ایم؛ مثلاً امروز در شهرستان ملایر زمینی داریم که طی سنوات قبل تعیین تکلیف شده، اما طی این سال‌ها وجود معارض مانع از آن شده که یکی از شهرک‌های مهم صنعتی را در آن مستقر کنیم.
حقیقی با اشاره به اینکه طی این مدت 700 هکتار زمین نیز تعیین تکلیف شده و مراحل نهایی سنددار شدن را طی می‌کند، خاطرنشان کرد: البته توجه به این نکته خالی از لطف نیست که در تأمین زمین همواره مباحثی همچون کلاس خاک، استانداردهای زیستی و غیره، کار را با دشواری همراه می‌کند.
وی با اشاره به اینکه در بحث آب نیز طی 26 ماه گذشته توانسته‌ایم 90 لیتر بر ثانیه آب معارف و نامتعارف برای شهرک‌های صنعتی تأمین کنیم، تصریح کرد: این درحالی است که این عدد و رقم در مقایسه با مدت مشابه طی سنوات قبل تغییر چشمگیری داشته؛ به‌نحوی که پیش‌تر در همین بازه زمانی آب تأمین‌شده چیزی حدود 40 لیتر بر ثانیه بود.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان ادامه داد: در برق نیز جهش چشمگیری را طی این بازه 26 ماهه تجربه کرده‌ایم؛ به‌طوری که توانسته‌ایم 230 مگاوات را به ظرفیت موجود برق در شهرک صنعتی بیفزایم و این درحالی است که میانگین تأمین برق در این بازه، چیزی حدود 20 مگاوات بود.
وی با اشاره به اینکه در بحث تأمین گاز نیز پنج شهرک و ناحیه صنعتی طی این مدت گازدار شده‌اند، خاطرنشان کرد: جالب است بدانید میانگین گازدار کردن شهرک‌ها در این بازه زمانی، پیش‌تر دو شهرک بود.
حقیقی با اشاره به اینکه در بحث آسفالت معابر و راه‌های دسترسی به شهرک‌ها و نواحی نیز طی این مدت چیزی حدود 115 هزار متر مکعب آسفالت‌ریزی را شاهد بوده‌ایم و این درحالی است که پیش‌تر طی این مدت مشابه دو هزار متر مکعب آسفالت‌ریزی انجام می‌شد، گفت: در بحث استقرار تصفیه‌خانه که درواقع اِلمان‌ توسعه صنعتی شهرها به حساب می‌آید نیز جهش خوبی را شاهد بودیم.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان با تأکید بر اینکه تا سال 1401 تنها هفت تصفیه‌خانه داشته‌ایم اما طی این مدت دو تصفیه‌خانه جدید به بهره‌داری رسیده و سه تصفیه‌خانه‌ جدید نیز تا آذرماه به بهره‌برداری می‌رسد، ابراز کرد: در تعداد قرارداد‌ها که نشان‌دهنده جذب سرمایه‌گذار است نیز پیشرفت چشمگیری را شاهد بودیم.
وی ادامه داد: طی این مدت 745 قرارداد منعقد شده و این درحالی است که در مدت مشابه نهایتاً 219 قرارداد منعقد می‌شد.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان با بیان اینکه در بازه مذکور 594 طرح در نواحی صنعتی و شهرک‌های صنعتی استان به بهره‌برداری رسیده است، تشریح کرد: همچنین در این بازه زمانی اشتغال مستقیم ایجادی در شهرک‌ها، هشت هزار فقره بوده؛ حال آنکه این رقم در ادوار پیشین ‌یک‌هزار و 500 نفر بوده است.
وی با تأکید بر اینکه شرکت شهرک‌های صنعتی به‌عنوان موتور پیشران صنعتی استان درحال ارائه خدمات است، ابراز کرد: اجرای پروژه‌های خوشه‌های صنعتی از مهم‌ترین اقدامات بوده و در این بخش ایجاد خوشه فرش، سیر و سنگ‌های قیمتی در دستور کار است.
حقیقی در بخش دیگر از سخنانش با اشاره به حمایت انجام‌شده از واحدهای صنعتی در حوزه حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی و ملی، گفت: تاکنون 520 واحد و طرح صنعتی از حمایت‌های ما بهره‌مند شده‌اند و از نمایشگاه‌های داخلی استفاده کرده‌اند؛ البته 50 واحد نیز برای حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی از حمایت‌های ما برخوردار شده‌اند.
وی با بیان اینکه توسعه دو شهرک و ایجاد دو شهرک جدید بخش دیگری از اقدامات شرکت شهرک‌های صنعتی است، تشریح کرد: درحال حاضر منتظر کلنگ‌زنی و آغاز عملیات اجرایی این دو شهرک هستیم؛ اگرچه پیش از این و در ادوار گذشته، این میزان هشت‌دهم بوده است.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان خاطرنشان کرد: راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی جهان‌آباد بعد از 11 سال با 100 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این حوزه، از اقدامات مهم بوده و یکی از ظرفیت‌های مؤثر استان به‌شمار می‌رود.
وی با تأکید بر اینکه زیرساخت‌ها در این منطقه‌ ایجاد شده اگرچه مشکلاتی هم بود مانند کد کمرگی که در ید استان نبود اما با پیگیری‌های مستمر منتج به نتیجه شده است، افزود: درخصوص منطقه جهان‌آباد باید بگویم در مسیر جذب سرمایه‌گذار، باید تصویرسازی مناسبی از ظرفیت‌های آن صورت پذیرد.
حقیقی با بیان اینکه درحال حاضر 34 شهرک مصوب در استان داریم، ابراز کرد: از این تعداد اراضی 32 شهرک درحال واگذاری است.
وی با تأکید بر اینکه دو شهرک صنعتی در نهاوند در آستانه واگذاری داریم، خاطرنشان کرد: درحال حاضر بزرگ‌ترین شهرک با مساحت 340 هکتار، شهرک ویان است.
این مقام مسئول با بیان اینکه ایجاد شهرک صنعتی مشارکتی نیز از خلاقیت‌های این دوره شرکت‌های شهرک‌های صنعتی در استان همدان بوده است، ابراز کرد: بنا به نیاز امروز حوزه صنعت، این مهم را سرانجام در ادبیات صنعتی کشور گنجانده‌ایم؛ حال آنکه در این طرح زمین به‌واسطه بخش خصوصی و زیرساخت توسط شهرک‌های صنعتی تأمین می‌شود.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان ادامه داد: این طرح نمودی از مردمی‌سازی اقتصاد است که دستورالعمل آن در کل کشور ابلاغ شده؛ به‌نحوی که نخستین شهرک مشارکتی در همدان ایجاد شد و دیگری نیز درحال اجرا است.
وی در دیگر بخش سخنانش اظهار کرد: پروژه میدان بار نیز به‌زودی کلنگ‌زنی خواهد شد؛ این طرح با سرعت با همکاری کسبه در کمتر از 10 کیلومتری همدان به اجرا در خواهد آمد.
این مقام مسئول با بیان اینکه استفاده از پساب نیز به‌عنوان ادبیات جدید در صنعت ایجاد شده اگرچه امروز بیش از 10 تا 15 برابر در استان و کشور رشد قیمت داشته است، اذعان کرد: امروز همه صنایع فولادی در شهرک ویان از پساب تغذیه می‌کنند و این مهم نشان از توسعه‌یافتگی صنعتی استان دارد.
وی با اشاره به اینکه همدان جزء هفت استان پیشرو در استفاده از پساب برای واحدهای صنعتی است، اظهار کرد: اهمیت این موضوع بدان جهت است که این منبع جزء منابع پایداری قلمداد می‌شود.
حقیقی در بخش دیگر از سخنانش در پاسخ به کمبود امکان زیرساختی به‌ویژه خدمات مخابراتی و اینترنت در شهرک‌های صنعتی، تأکید کرد: زیرساخت‌های مخابراتی همچون دیگر خدمت‌های شرکت‌های خدمات‌رسان در حوزه شرکت شهرک‌ها نیست و درمجموع دستگاه‌های خدمات‌رسان مانند وزارت نیرو، راه و ارتباطات مکلف هستند درب واحد تولیدی زیرساخت‌ها را تحویل دهند.
  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/86476