کد خبر : 86489
تاریخ : 1403/6/27
گروه خبری : اقتصادی

نوین بسپارسازه آروین، نخستین تولیدکننده مستربچ‌های آنتی‌بلاک در ایران

کارآفرینی و صادرات؛ ره‌آورد فعالیت این شرکت دانش‌بنیان

صنعت تولید مستربچ و کامپاندهای پلیمری در جهان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بر اساس اطلاعات منتشرشده در منابع جهانی، حجم بازار کامپاندهای پلیمری در جهان طبق آخرین آمار در سال 2016، حدود 26.73 میلیون تن بوده است.
ازسوی دیگر چون عمده مواد اولیه مورد نیاز صنعت کامپاندینگ، محصولات پلیمری است، این صنعت در زنجیره ارزش صنایع پتروشیمی دسته‌بندی می‌شود.
به دیگر سخن مهم‌ترین عامل توسعه و رشد مصرف کامپاندهای پلیمری، دستیابی به موادی با خصوصیات بهبودیافته و ارزانتر برای کاربردهای کنونی و جایگزینی با فلزات و آلیاژهای فلزی به‌منظور سبک‌سازی اجزای صنایع مختلف بوده است.
این صنعت در کشور ایران نیز از اهمیت بالایی برخوردار بوده و شرکت‌های دانش‌بنیان زیادی در این خصوص فعالیت می‌کنند که ازجمله آن‌ها می‌توان به شرکت نوین بسپارسازه آروین اشاره کرد که با پشتوانه سال‌ها پژوهش در زمینه‌های مختلف علوم مهندسی پلیمر، در سال 1390 تأسیس شد.
این شرکت پیشگام در زمینه تولید کامپاندهای تخصصی و مستربچ‌های پلیمری قابل رقابت با محصولات شرکت‌های معتبر جهانی است به‌طوری که با بهره‌گیری از دانش پلیمری نیروهای متخصص و علمی در حال تولید انواع مستربچ‌ها و کامپاندهای تخصصی برای صنایع مختلف پلیمری است.
بنابراین با توجه به اهمیت موضوع با مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان گفت‌وگویی ترتیب دهیم که در ادامه‌ می‌خوانید:
هادی سبحانی با اشاره به اینکه از ابتدای دهه 90 فعالیت این شرکت در عرصه تولیدات پلیمری آغاز شد و از سال 95 نیز به‌عنوان یک شرکت دانش‌بنیان فعالیت خود را ادامه می‌دهد گفت: ما تولیدکننده مواد اولیه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی هستیم و محصولاتی که تولید می‌کنیم در حوزه کامپاندهای تخصصی و مستربچ است.
وی با تأکید بر اینکه این شرکت دانش‌بنیان واسط بین پتروشیمی‌ها و مصرف‌کننده‌های نهایی مواد پلیمری است، ابراز کرد: درواقع ما مواد افزودنی را تولید می‌کنیم که با ترکیب با مواد پتروشیمی منجر به محصول نهایی در بخش‌های مختلف می‌شود.
این کارآفرین همدانی با اشاره به اشتغال‌زایی مستقیم این شرکت برای 60 نفر، خاطرنشان کرد: این شرکت در حال حاضر در شهرک صنعتی بهاران مستقر بوده و سایت جدید آن نیز در شهرک علم و فناوری در حال احداث است.
سبحانی با بیان اینکه ظرفیت تولید این شرکت دانش‌بنیان ماهانه هزار و 200 تن است، ابراز کرد: علاوه بر مصرف داخلی بخش عمده‌ای از محصولات تولیدی به کشورهای مختلفی همچون ترکیه، عراق، روسیه، آذربایجان، ازبکستان، پاکستان و هندوستان صادر می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه سال جاری به‌عنوان صادرکننده برتر استان انتخاب شدیم، اذعان کرد: ما چهار محصول دانش‌بنیان داریم؛ نخستین تولید دانش‌بنیان ما یک محصول کمک فرایند است که در صنعت فیلم‌های بسته‌بندی به‌کار گرفته می‌شود، دیگری کامپاندهای پلی‌استایلین است که از آن در صنعت بسته‌بندی محصولات لبنی استفاده می‌کنند.
وی ادامه داد: محصول بعدی مستربچ‌های آنتی‌باکتریال برای صنایع پلاستیک است که از این طریق سطوح پلیمری ضد قارچ و باکتری و جلبک شده و درنهایت یک محصول دانش‌بنیان دیگر نیز با عنوان مستربچ‌های آنتی‌بلاک تولید کردیم که برای فیم‌های پلی‌استر به‌کار گرفته می‌شود.
این دانش‌آموخته دکتری مهندسی پلیمر با اشاره به اینکه مستربچ‌های آنتی‌بلاک پیش از تولید ما، یک محصول کاملاً وارادتی بود، اذعان کرد: این شرکت تنها شرکت تولیدکننده ایرانی این محصول است.
سبحانی با بیان اینکه امروز آنچه بیش از پیش به‌عنوان مانعی پیش روی تولید بدل شده، قطعی انرژی است، خاطرنشان کرد: ما به‌عنوان یک شرکت دانش‌بنیان حمایت خاصی را در نهاد دولتی نداریم و تاکنون نیز تسهیلات آنچنانی دریافت نکرده‌ایم؛ بنابراین تنها خواسته ما رفع موانع تولید در بخش‌هایی همچون دارایی، بیمه و مالیات است.
وی، ادامه داد: در خصوص چشم‌اندازهای توسعه‌ای نیز باید بگویم چند برنامه و طرح در دستور کار است چراکه ما یک واحد (R&D) بسیار قوی داریم که در آن پنج دانش‌آموخته دکتری تخصصی مهندسی پلیمر و چندین کارشناس ارشد متخصص در این عرصه فعایت دارند.
وی ادامه داد: نظر به نقش کلیدی اقدامات و فعالیت‌های بخش تحقیق و توسعه (R&D) در تولید محصولات جدید و ارتقای کیفیت آن‌ها، گروه تحقیق و توسعه شرکت نوین بسپارسازه آروین با در نظر گرفتن نیاز مشتریان، فرمولاسیون‌های متفاوتی را برای کامپاند و مستربچ‌های پلیمری ارائه می‌دهد.
این عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی همدان با تأکید بر اینکه شرکت نوین بسپارسازه آروین با انجام تحقیقات گسترده، متعهد به ارائه محصولات با کیفیت و ارزش بالا به مشتریان خود است ابراز کرد: از طرفی باتوجه به مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در حفاظت از محیط زیست، گروه تحقیق و توسعه این شرکت بر کاهش اثرات احتمالی محصولات پلاستیکی بر محیط زیست نیز تمرکز ویژه‌ای دارد، از این رو گروه اهداف و مسئولیت‌های خود را در چند بخش کلی تعریف کرده است.
سبحانی اظهار کرد: بهبود و ارتقای دائمی کیفیت محصولات، تلاش در قیمت‌گذاری اقتصادی و رقابتی‌تر کردن قیمت محصولات تولیدی به‌منظور ارائه در بازارهای هدف داخل و خارج از کشور، تولید محصولات باکیفیت به‌عنوان جایگزین مناسب برای کامپاند و مستربچ‌های ویژندهای معروف موجود در بازار داخل و قابل رقابت با محصولات خارجی و درنهایت پایش مداوم فناوری و ارائه روش‌های نوین در تولید محصولات جدید با توجه به نیاز مشتریان، از اهداف تعریف‌شده و مسئولیت‌های درنظر گرفته‌شده برای این شرکت است.
وی اظهار کرد: البته لزوم توجه به اهمیت اقتصاد چرخشی در حوزه پلاستیک‌ها و تولید محصولات سازگار با محیط زیست که مستلزم انجام تحقیقات گسترده در زمینه بهبود قابلیت بازیافت محصولات و همچنین ارتقای کیفیت محصولات تولیدشده از پلیمرهای بازیافتی است نیز در تولید محصولات دانش‌بنیان این شرکت یک اولویت بوده و هست.
مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان نوین بسپارسازه آروین با بیان اینکه واحد تحقیقی و توسعه‌ای این شرکت به‌صورت مجزا در دو مکان یکی در پارک علم و فناوری همدان و دیگری در پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران به خاطر دارا بودن برخی امکانات خاص برای انجام برخی از تست‌ها مستقر است، اذعان کرد: درواقع نتایج واحد (R&D) کارهای توسعه شرکت خواهد بود که در دستور کار قرار می‌گیرد.
سبحانی با بیان اینکه در حال حاضر بنا به نتایج حاصل از تحقیقات واحدهای (R&D)، شرکت ما بر روی تولید چند محصول جدید که اصطلاحاً از آن‌ها به‌عنوان کامپاندهای ترموست یاد می‌شود کار می‌کند، اذعان کرد: طی این سال‌ها تنها نهادی که همراهی خوبی را با ما داشته معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری است زیرا ما یک شرکت دانش‌بنیان هستیم.
وی ادامه داد: بدین ترتیب که برای نخستین‌بار با همراهی این نهاد توانستیم ماشین‌آلات مورد نیاز خط تولید مستربچ‌های آنتی‌بلاک را در این شرکت خریداری کرده و تا دو ماه آینده راه‌اندازی خواهیم کرد.
این عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی همدان با بیان اینکه تولید مستربچ‌های تأخیرانداز شعله که برای صنعت پلیمری یک الزام است نیز از دیگر طرح‌های توسعه‌ای شرکت است که سال جاری روانه بازار خواهد شد، افزود: این محصول در ممانعت از اشتعال محصولات پلیمری مؤثر بوده و حد استاندارد را در لوازم خانگی بالاتر می‌برد.
سبحانی با اشاره به حضور مؤثر این شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی محصولات پتروشیمی و پلیمری در راستای ارائه محصول و دانش فنی، گفت: همه‌ساله این شرکت از طریق حضور در این نمایشگاه‌ها توانسته علاوه بر معرفی محصول با بازدید از شرکت‌های فعال در این عرصه داشته‌های فعلی روز دنیا را نیز در اختیار آن‌ها بگذارد.
مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد امروز صنعت پلیمر در کشور از اهمیت بالایی برخوردار بوده و در بخش‌های مختلف زندگی کاربرد دارد، از بسته‌بندی‌های مختلف در صنایع گرفته تا استفاده در تولید قطعات و ماشین‌آلات و صنعت کشاورزی؛ بنابراین رشد و شکوفایی در عرصه تولیدات دانش‌بنیان این محصولات که منجر به کاهش اثرات زیست‌محیطی آن می‌شود و در عین حال صرفه اقتصادی را به‌دنبال دارد، می‌تواند نویدبخش توسعه باشد؛ بنابراین لازم است چنانکه گفته شد از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این بخش به‌صورت ویژه حمایت شود چراکه امروز این شرکت‌ها نه‌تنها پاسخگوی نیاز داخلی هستند بلکه نیاز مشتریان خود در خارج از کشور را رفع می‌کنند.

  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/86489