کد خبر : 86524
تاریخ : 1403/6/27
گروه خبری : اقتصادی

قفل بافت‌ فرسوده اراک با «کلید به کلید» باز می‌شود؟


با اجرای این طرح که قرار بود در قالب بسته تشویقی وزارت راه و شهرسازی به مرحله اجرا درآید، ساکنین واحدهای فرسوده می‌توانستند واحد مسکونی فرسوده خود را با یک واحد نوساز یا یک قطعه زمین دولتی با 40 درصد تخفیف معاوضه کرده و صاحب‌خانه‌ای نو شدند.
در این طرح که قرار است باهدف شتاب‌بخشی به نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده به اجرا درآید، شهرداران مکلف شدند نسبت به شناسایی، تصویب و معرفی محلات مشمول مشوق‌های تراکمی کالبدی اقدام کنند.
همچنین شهروندان می‌توانند با مراجعه به سامانه تسهیلات بازآفرینی شهری به نشانی facility.udrc.ir و وارد کرد کدپستی منزل خود از وضعیت واحد مسکونی خودآگاه شوند.
با اجرایی‌شدن این طرح انتظار می‌رفت روند نوسازی در شهر اراک رونق بگیرد، اما اطلاع‌رسانی ضعیف مسوولان در خصوص اجرای این طرح باعث شده کمتر شهروندی از این طرح باخبر باشد، این در حالی است که لازمه موفقیت این طرح مشارکت مردمی است و اگر شهروندان ساکن در بافت‌های فرسوده مشارکتی در آن نداشته باشند، موفقیتی حاصل نخواهد کرد.
تخفیف 40 درصدی دولت به مالکان
مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی اخیراً در جلسه ستاد بازآفرینی شهری استان مرکزی گفته است که «11 محله در اراک دارای بافت فرسوده و ناکارآمد هستند.»
عباس یوسف‌زاده همچنین گفته است که «مالکان مناطق فرسوده با واگذاری ملک خود به دولت می‌توانند زمین یا واحد نوساز با 40 درصد تخفیف دریافت کنند.»
شهر اراک یکی از گران‌ترین شهرهای کشور در حوزه مسکن است، این در حالی است که 30 درصد از جمعیت شهر اراک در محدوده هدف بازآفرینی شهری زندگی می‌کنند که با اجرایی‌شدن این طرح می‌توان بخشی از مشکلات مربوط به بافت‌های فرسوده را برطرف کرد.
شناسایی 12 محله بافت فرسوده در شهر اراک
رئیس سازمان برنامه‌ریزی و توسعه استان مرکزی نیز گفته بود که 12 محله در شهر اراک شناسایی و معرفی شده که 107 هزار نفر جمعیت داخل محدوده و 729 نفر در خارج از محدوده جمعیت دارد.
نوربخش عسکری همچنین اعلام کرده بود که مجموعاً 20.54 درصد جمعیت شهر اراک در این محلات هستند که بیشترین جمعیت در محله کوی امام علی با 5.79 درصد و کمترین جمعیت در کوی امام رضا با 102 نفر حدود 0.02 درصد است.
تخفیف 40 درصدی دولت
عضو شورای شهر اراک علی چگینی نیز گفته است که ارائه تسهیلات بافت فرسوده، تخفیف‌های پروانه، عوارض ساختمانی، انشعابات و مشوق‌های شهرسازانه، معاوضه خانه فرسوده با زمین یا واحد نوساز با تخفیف 40 درصد محتویات بسته تشویقی دولت به نوسازی مسکن مردمی است.
به گزارش فارس اجرای طرح کلید به کلید یک فرصت طلایی برای گره‌گشایی از بافت‌های فرسوده شهرهای اراک با 12 محله و ساوه با 17 محله است که می‌توان بااطلاع رسانی درست به مردم و اجرای درست بسته‌های تشویقی به بازآفرینی محلات شهری و بهبود کیفیت محیط زندگی شهری پرداخت.
در حال حاضر مناطقی چون کوی امام علی، کوی امام سجاد، کوی رودکی، کوی ولیعصر و کوی 20 و 30 متری میقان در اراک از پرچالش‌ترین بافت‌های فرسوده شهر اراک به شمار می‌روند که طرح کلید به کلید یک قانون است که باید مسوولان عزم خود را در اجرای هرچه بهتر و سریع‌تر این قانون به کار بسته و مردم را به تشویق در مشارکت در این طرح کنند.
  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/86524