گردشگری سلفی پدیدهای است که در آن مسافران از نقاط دیدنی بازدید میکنند، اما از این مکانهای گردشگری لذت نمیبرند زیرا تنها برای گرفتن عکس و آپلود آن در شبکههای اجتماعی به آن نقطه رفتهاند، بابت این موضوع روی تجربه شخصی کمتر تمرکز دارد و بیشتر در مورد تهیه یک تصویر برای اینستاگرام، فیسبوک یا تیکتاک است. درحالیکه قبلاً عکسگرفتن سنتی و خانوادگی را تا حدی میشد تحمل کرد ولی این پدیده سلفی آزاردهنده است و بازدیدکنندگان واقعی را که میخواهند از فضا استفاده کنند آزار میدهد. در گردشگری سلفی بر بازدید از مقاصد فقط برای عکسگرفتن و اشتراکگذاری آنها بهصورت نمادین متمرکز شده است. این گردشگری برای جان مسافران نیز خطرات بیشماری را ایجاد میکند و برای عکس کنار آبشار یا صخره پرت شده و جان خود را ازدستدادهاند. در بسیاری از موارد هم گردشگران از مکانهای تاریخی بالا رفته و با هر زحمتی میخواهند که از این با این جاذبه عکس داشته باشند و بسیاری از جاذبههای گردشگری را تخریب کردهاند. به طور مثال مرد اهل هنگکنگ، که در حال بازدید از گرند کانیون بود، حین عکسگرفتن زمین خورد و از لبهای، با ارتفاع بیش از 300 متر سقوط کرد؛ سقوطی که منجر به مرگ او شد. در سال 2018، حدود 250 نفر در فاصله سالهای 2011 و 2017، طی 137 مورد سانحه، در حین سلفی گرفتن جان خود را از دست دادهاند. بارهاوبارها شاهد این بودیم که کوچکترین قدم اشتباه، حواسپرتی یا خطا در قضاوت، به آسیب و حتی مرگ، انجامیده است. این موضوع تا حدی جدی شده که یونسکو بهتازگی توجهات را به پدیده نوظهور و ویرانگر «گردشگری سلفی» (Selfie Tourism) جلب و انتقاداتی جدی را به آن وارد کرده است.در واقع رسانههای اجتماعی باعث خلق چنین پدیدهای شدهاند. یونسکو هشدار میدهد که گردشگری سلفی عواقب بدی برای بسیاری از مشهورترین مکانهای دیدنی جهان دارد. یکی از سخنگویان یونسکو میگوید: «تأثیر گردشگری سلفی بسته به مقصد متفاوت است. در بسیاری از موارد، این امر منجر به ازدحام بیش از حد در مکانهای دیدنی خاص، ایجاد فشار بر زیرساختهای محلی و کمک به تخریب تجربه کلی دیگر بازدیدکنندگان شده است.» این موضوع باعث شده است که برخی از مکانهای کمترشناختهشده جهان، حالا به کانون توجهات گردشگری تبدیل شوند. این مقاصد که زمانی جواهرات پنهان بودند، اکنون توسط بازدیدکنندگانی که بهدنبال خلق مجدد یک لحظه خاص هستند، تسخیر شدهاند.
|