کد خبر : 86603
تاریخ : 1403/6/29
گروه خبری : جامعه

افزایش 45 درصدی بارش‌ها در همدان


«حسین عابد» روز پنجشنبه با بیان اینکه از ابتدای سال زراعی گذشته (اول مهرماه 1402 تاکنون) 382 میلی‌متر بارش در استان به ثبت رسیده که این میزان بارندگی نسبت به سال زراعی قبل از آن 119 میلی‌متر معادل 45 درصد افزایش داشته است، ابراز کرد: این میزان بارش نسبت به بلندمدت که 340 میلی‌متر بوده، 42 میلی‌متر بیشتر شده و 13 درصد رشد را تجربه کرده است.
وی یادآوری کرد: از ابتدای سال زراعی گذشته تاکنون در کشور 234 میلی‌متر بارش ثبت شده است که نسبت به میانگین بلندمدت یکسان و افزایش یا کاهش نداشته است.
مدیرکل هواشناسی استان همدان گفت: در بین شهرستان‌های استان در شهرستان نهاوند با 86 میلی‌متر، همدان 83، ملایر 73 و تویسرکان 70 میلی‌متر بیش از میانگین بلندمدت بارش به ثبت رسیده است.
عابد خاطرنشان کرد: در شهرستان‌های رزن و درگزین نیز 25 میلی‌متر کمتر نسبت به بلندمدت بارش به ثبت رسیده است.
* بارش‌های قابل توجه در چهار شهرستان استان همدان
مدیرکل هواشناسی استان همدان افزود: چهار شهرستان استان نسبت به سال گذشته افزایش بسیار قابل توجهی در میزان بارندگی داشته‌اند؛ به‌گونه‌ای که در تویسرکان 168 میلی متر، همدان 165، نهاوند 156 و ملایر 159 میلی‌متر بارش گزارش شده است.
وی اظهار کرد: براساس پیش‌بینی‌های داخل و خارج از کشور که به شکل فصلی انجام می‌شود، اقلیم همدان به‌گونه‌ای است که تا نیمه آبان‌ماه عملاً بارشی را تجربه نمی‌کنیم و بارش‌ها نرمال یا کمتر از نرمال خواهد بود.
مدیرکل هواشناسی استان همدان گفت: براساس الگوهای داخلی و خارجی هواشناسی برای پاییز امسال بارش‌ها کمتر از نرمال خواهد بود و در زمستان نیز نرمال و کمتر از نرمال است.
عابد با بیان اینکه پیش‌بینی‌ها تا حدود 60 درصد صحت وقوع دارند، به مردم و کشاورزان توصیه کرد پیش‌بینی‌های یک هفته‌ای را دنبال کنند تا صحت وقوع بالاتر باشد.
آب و هوای استان همدان درنتیجه وجود کوه‌های مرتفع، رودخانه‌ها و پستی و بلندی‌های زیاد به‌شدت متغیر است و زمستان‌های سرد، پُربرف‌وباران و تابستان‌های معتدل دارد.
  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/86603