کد خبر : 86649
تاریخ : 1403/7/2
گروه خبری : سلامت

سلامتی چشم، زیر تیغ زیبایی

همه ما بارها اتفاق افتاده که زمانی از وقت خود را روبه‌روی آیینه می‌گذرانیم و به زیبایی صورت و تک‌تک اعضای آن توجه می‌کنیم. در این میان چشم‌ها یکی از گیراترین اعضای صورت هستند و زیبایی آن‌ها برای افراد اهمیت بسیاری دارد؛ البته صنعت زیبایی هم در این مورد دست روی دست نگذاشته و روش‌های مختلفی برای زیباترکردن چشم‌ها ابداع کرده اما این روش‌ها یا عمل‌ها تا کجا می‌تواند این خواسته افراد را تأمین کند؟ آیا این روش‌ها بدون آسیب و تبعات برای کسانی که سمت این نوع زیبایی‌ها می‌روند انجام می‌شود؟
به‌دلیل اینکه عمل چشم یکی از حساس‌ترین جراحی‌ها در حوزه علم پزشکی است که به‌منظور بهبود بینایی، درمان بیماری‌های چشمی و اصلاح مشکلات ساختاری یا زیبایی چشم‌ها انجام می‌شود؛ از همین‌رو توجه به سلامت و اصلاح مشکلات آن‌ها همواره در اولویت قرار دارد که در این خصوص با استاد دانشگاه تهران گفت‌و‌گویی ترتیب دادیم که در ادامه می‌خوانید:
دکتر هرمز شمس با بیان اینکه چشم‌ها به‌دلیل ظرافت و پیچیدگی خاصی که دارند، مراقبت از آن‌ها بسیار مهم است گفت: گاهی اوقات برای درمان بیماری‌های چشم و گاهی هم برای زیباتر شدن آن‌ها نیاز به جراحی داریم ازجمله عمل افتادگی چشم که انجام آن توصیه می‌شود چون با بالا رفتن سن، افتادگی پلک جلوی دید را می‌گیرد اما همین عمل هم اگر درست انجام نشود آسیب‌هایی را در پی دارد.
وی با اشاره به اینکه هر نوع عمل جراحی عواقبی به‌دنبال دارد، برای مثال همین عمل کوتاهی پلک اگر دقیق انجام نشود، ممکن است پلک بسته نشده و منجر به خشکی قرینه شود و چشم به‌مرور از بین برود؛ بنابراین در هر جراحی باید منافع و ضررهای آن را در نظرگرفت و بعد اقدام کرد.
این استاد دانشگاه با اشاره به عمل‌های زیبایی که با وارد کردن پروتزهایی به چشم انجام می‌شود عنوان کرد: تغییر دادن رنگ چشم از آن دسته جراحی‌هایی است که شاید بعد از چند سال چشم دچار آب سیاه شود و به قرنیه آسیب بزند. این عمل ازجمله جراحی‌های پرخطری است که انجام آن لزومی ندارد و صرفاً برای زیبایی انجام می‌شود.
شمس اشاره کرد: در عمل تغییر دادن رنگ چشم، به‌دلیل وارد کردن یک جسم خارجی و فشاری که به زاویه چشم می‌آید، چشم دچار آب سیاه شده و عوارضی برای عدسی و سلول‌های اندوتلیوم قرنیه که پس از تولد قابلیت تجدید شدن ندارند و فوق‌العاده حساس هستند به‌وجود می‌آورد، این مشکلات به‌مرور زمان پدیدار می‌شوند.
وی تأکید کرد: بهتر است مردم با خطرات قبل از جراحی زیبایی آشنا شوند و با آگاهی سمت انجام این عمل‌ها بروند.
وی با اشاره به مراقبت‌های چشمی ابراز کرد: بهتر است از عینک‌های آفتابی در برابر اشعه فرابنفش برای مراقبت چشم استفاده کنند چراکه برخورد این اشعه ممکن است باعث کوری چشم شود.
این استاد دانشگاه گفت: باتوجه به خشکی چشم که در ایران شایع است توصیه می‌شود در حین تماشای تلویزیون، موبایل، رایانه و دستگاهایی که نور آن‌ها به چشم صدمه می‌زند زیاد پلک بزنند و از اشک مصنوعی استفاده کنند، همچنین چشم فقط دید مستقیم نداشته باشد چرخش چشم از خشکی آن جلوگیری می‌کند.
شمس با اشاره به اینکه امروزه بیشتر کارها با وسایلی همچون گوشی و رایانه انجام می‌شود و افراد خواه ناخواه مجبورند ساعات زیادی در طول شبانه‌روز را با این وسایل کار کنند گفت: نور آبی منتشرشده از صفحه‌های نمایش برای چشم ضرر دارد، بهتر است از فیلترهای نور آبی استفاده کنیم.
وی در پایان با اشاره به اینکه برای انجام عمل‌های چشم به متخصص این رشته باید مراجعه کرد تا مشکلی برای فرد به‌وجود نیاید گفت: انحراف چشم ازجمله جراحی‌هایی است که باید توسط فوق تخصص استرابیسم انجام شود و هر چشم‌پزشکی نمی‌تواند این عمل را انجام دهد پزشک باید حرفه‌ای باشد تا بیمار با چالش‌های سلامت روبه‌رو نشود.
با توجه به نکاتی که گفته شد بیشتر این جراحی‌ها صرفاً جنبه بازاریابی دارند ازجمله تغییر رنگ، کشیدگی و درشت کردن چشم از مواردی که در اثر تبلیغات بالا وجامعه‌ای که روزبه‌روز به‌دنبال تنوع‌طلبی است این نیاز را در افراد ایجاد می‌کند که نبود آن را یک خلأ زیبایی در وجود خود حس می‌کند، در حالی که به تبعات و آسیب‌هایی که به‌مرور در فرد به‌وجود می‌آید توجه ندارند و همین عدم آگاهی و شناخت از انجام این جراحی‌ها، باعث می‌شود که افراد به‌ویژه دختران جوان در دام این عمل‌های زیبایی بیفتند و هزینه‌های سنگینی را از این بابت پرداخت کنند.

  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/86649