کد خبر : 86722
تاریخ : 1403/7/4
گروه خبری : اقتصادی

پاقدم کارخانه سیمان برای آب و هوای زرندیه خیر نیست


ویدر یکی از روستاهای شهرستان زرندیه است، روستایی که در میان‌کوه‌ها واقع شده است، و آثار تاریخی برجامانده از دوره قاجار نشان از قدمت این روستا دارد.
دهه 60 بود که کلنگ اولین کارخانه سیمان در این روستا بر زمین زده شد، و دو دهه پس از آن مردم روستا بار دیگر شاهد راه‌اندازی دومین کارخانه سیمان در این منطقه شدند، و اکنون سه سالی است که زمزمه راه‌اندازی سومین کارخانه سیمان آنهم در فاصله 10 کیلومتری از دو کارخانه دیگر، داد اهالی این روستا را درآورده و موجی از نگرانی را بین این روستا و روستاهای هم‌جوار ایجاد کرده است.
اهالی روستا معتقد هستند به دلیل اینکه منطقه از لحاظ آب در شرایط بحرانی و در وضعیت قرمز قرار دارد و ازآنجاکه تولید صنعت سیمان آب‌بر است، احداث این کارخانه می‌تواند حیات اهالی روستا را با تهدید مواجه کند.
یکی از اهالی روستای ویدر دراین‌رابطه می‌گوید: سال 99 زمانی که خبر احداث این کارخانه به گوش اهالی رسید، مسوولان برای‌آنکه ساخته شود، به اهالی دروغ گفتند و در آن مقطع زمانی آن را انکار کردند، اما عبور زمان پرده از دروغگویی آنان برداشت و روستاییان شاهد احداث کارخانه‌ای دیگر در فاصله 10 کیلومتری از کارخانه قبلی بودند، آنهم درست در نقطه‌ای که از لحاظ آبی، دشت ممنوعه است و در بحرانی‌ترین دشت‌های نزدیک به تهران قرار دارد.
مردم تحمل آلودگی سومی را ندارند
علیرضا امامی از فعالان محیط‌زیستی ویدر می‌افزاید: کارخانه سیمان صنعتی آب‌بر است، و علاوه بر نیاز شدید به آب، از نظر زیست‌محیطی آلودگی‌های بسیاری دارد و امروز تحمل مردم روستا از سطح آلایندگی دو کارخانه قبلی به حدی است که دیگر نمی‌توانند کارخانه سومی را تحمل کنند.
وی تصریح کرد: برای متوقف‌شدن این کارخانه در سال‌های گذشته پیگیری‌های بسیاری کردیم، اما مسوولان با اینکه خود می‌دانند این مجوز، حکم به نابودی روستا است، اما برای متوقف‌شدن آن تنها وعده دادند و هیچ اقدامی نکردند.
این فعال زیست‌محیطی بیان کرد: نه‌تنها در ایران، بلکه در هیچ نقطه‌ای از دنیا وجود ندارد که سه کارخانه آنهم به فاصله 10 کیلومتری در یک دشت ممنوعه که با بحران شدید آب مواجه است، احداث شود، اما در روستای ویدر عجایبی به چشم می‌خورد که باید انگشت‌به‌دهان ماند.
یکی دیگر از اهالی روستا نیز اظهار کرد: این کارخانه در بدترین نقطه ترافیکی و حادثه‌خیزترین نقطه جاده ساخته شده است، جاده‌های این منطقه درحالی‌که نیازمند توسعه و ترمیم هستند، باید بعدازاین شاهد افزایش رفت‌وآمد خودروهای سنگین بیشتری باشند که آسیب بیشتری به آن وارد می‌شود و اگر در این جاده عزیزی جان خود را از دست بدهد، چه کسی می‌خواهد پاسخگو باشد و ما باید یقه چه کسی را بگیریم.
نجارلو با اشاره به نزدیکی کارخانه به رودخانه فصلی و باغات و منازل مردم گفت: هیچ عقل سلیمی نمی‌تواند منکر صدمات زیست‌محیطی این کارخانه باشد، احداث کارخانه سوم در این روستا طبیعت و زندگی مردم را نابود خواهد کرد، چرا هیچ مسئولی به خواسته مردم گوش نمی‌دهد.
طبیعت و کشاورزی روستا نابود می‌شود
وی بیان کرد: دو کارخانه دیگری که اینجا هستند به وظایف اجتماعی خود عمل نمی‌کنند، از امکانات استفاده می‌کنند، اما خدماتی به مردم ارائه نمی‌دهد، راه‌اندازی این کارخانه نه‌تنها دردی از دوش مردم بر نمی‌دارد، بلکه درد دیگری بر دردها مردم خواهد افزود.
وی کمبود آب، آسیب رساندن به طبیعت متنوع، نزدیک بودن کارخانه به روستا و رودخانه فصلی و عدم رعایت حریم آن از جمله دلایل مخالفت برای احداث این کارخانه دانست و ادامه داد: نزدیکی کارخانه به جاده، ایجاد آلایندگی، عدم موافقت کارشناسان محیط‌زیست با احداث این کارخانه از دلایل گلایه مردم نسبت به راه‌اندازی این کارخانه است و دراین‌رابطه رایزنی‌های متعددی کردند، اما هیچ پاسخی تاکنون دریافت نکردند.
رئیس شورای اسلامی روستای ویدر نیز می‌گوید: مردم منطقه به‌شدت با راه‌اندازی کارخانه سوم سیمان در این منطقه مخالف هستند چرا که می‌دانند راه‌اندازی این کارخانه به دلیل نزدیکی به روستا، کمبود آب و ایجاد آلایندگی در نهایت منجر به نابودی مزارع و اراضی کشاورزی، افزایش وقوع تصادفات رانندگی ناشی از تردد روزانه ده‌ها خواهد شد.
مهدی ابروزن با اشاره به سفر و بازدید علی سلاجقه رئیس وقت سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور از این روستا در سال 1401 بیان کرد: در این بازدید آقای سلاجقه طی بازدیدی که از منطقه داشتند، عمق فاجعه را از نزدیک به چشم خود دیدند واز این تخلف اعلام برائت و قول پیگیری داده از طریق بررسی مجدد دادند، اما هیچ اقدامی صورت نگرفت و این تخلف همچنان برجای باقی‌مانده است.
وعده‌هایی که داده شد، اما عملی نشد
وی گفت: علاوه بر وی نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس نیز با حضور در جمع مردم قول پیگیری دادند، اما هیچ اتفاقی رخ نداده و هر روز به روز موعود که نابودی روستا است نزدیک تر می‌شویم.
مسوولان می‌گویند حق با شماست!
یوسف خلج امیرحسینی دکترای آب و استاد دانشگاه نیز به خبرنگار فارس گفت: ریشه و بنیان صدور این مجوز خلاف و اشتباه است و برای مردم روشن است که این مجوز بر اساس رانت صادر شده و هیچ چیز دیگری چون رانت در صدور آن لحاظ نشده است.
وی تصریح کرد: در تمام این سال‌ها که مردم و اهالی روستا پیگیر لغو مجوز بودند مسوولان محیط زیست، فرمانداری، بخشداری خود به اشتباه بودن این مجوز اذعان داشتند اما مشخص نیست چرا توان لازم برای لغو آن را ندارند.
وی ادامه داد: در این روستا و روستاهای اطراف مردم روستا در هفته سه تا چهار ساعت آب دارند، کارخانه مجوز 5 لیتر در ثانیه آب را گرفته است که حتی پاسخگوی بهداشت کارگران آن نیست، این نشان می‌دهد قطعا در آینده برای تامین آب دست به ایجاد و حفر چاه و برداشت از آب‌های زیرزمینی خواهند زد.
دکتری آب افزود: این کارخانه‌های سیمان باید در فاصله 300 متری رودخانه‌ها باشند، اما در فاصله 140 متری احداث شده‌اند که به راحتی می‌توانند آلودگی منابع آبی را رقم بزنند.
امیرحسینی افزود: بارها از مسوولان درخواست کردیم نتایج مطالعات احداث کارخانه را برای مردم منتشر کنند، اما این اتفاق رخ نداده است مسوولان می‌گویند حق با شماست، اما کسی جوابگوی این حق مردم ویدر نیست.
وی گفت: در مجوز صادر شده آمده است، با احداث کارخانه به شرط تامین آب موافقت می‌شود، سوال این است چرا با کلمات بازی می‌کنند، در نقطه‌ای که دشت ممنوعه است چگونه می‌توان آب یک کارخانه آب‌بر را تامین کرد، این کارخانه نه تنها ویدر، بلکه تمام 10 روستای اطراف کارخانه را به نابودی و کشت و کار و زندگی مردم را نابود خواهد کرد.
  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/86722