کد خبر : 86781
تاریخ : 1403/7/7
گروه خبری : جامعه

دبیر حزب سبز ایران:

استاندار آینده همدان باید بداند که نه کارمند وزارت کشور، بلکه خادم مردم است

مشکلات اجتماعی و اقتصادی همدان راهکار جدی می‌خواهد/ همدان قطعه‌ای اثرگذار در پازل کشور


بعد از پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست‌جمهوری و گرفتن رأی اعتماد از مجلس برای وزیران، احتمال تغییر مدیران در سطوح مختلف، بالا رفت. رئیس‌جمهور دولت چهاردهم که همواره از وفاق ملی سخن می‌گفت، شعار خود را در انتصابات، انتخاب چهره‌های توانمند و کارآمد بدون توجه به جناح و حزب سیاسی قرار داد و شواهد و قرائن نیز نشان می‌دهد رویکرد وی نه سیاسی که بیشتر اجتماعی، علمی و تخصصی است.
این نگاه اجتماعی و مبتنی بر کار علمی، قرار است در انتصاب استانداران سراسر کشور نیز مد نظر باشد؛ موضوع مهمی که خود پزشکیان بر آن اصرار داشته و مؤمنی، وزیر کشور هم بخش‌هایی از آن را به‌صورت کلیات، مطرح کرده و گفته بود: مهم‌ترین شاخص اختصاصی برای انتخاب استانداران، کارآمدی و مردم‌داری است که در همه انتصاب‌ها درنظر گرفته می‌شود و فرقی ندارد فرد مورد نظر از چه قومیت و جناحی باشد.
بدون شک بخش عمده‌ای از طرح‌ها و برنامه‌ریزی‌های وزرا پس از گذار از ساختارهای بزرگ و درهم‌تنیده وزارتخانه‌ها، در سطوح استانی محقق می‌شود و آن‌ها که در بدنه مدیریت اجرایی کار کرده‌اند، به‌خوبی می‌دانند که چرا با وجود انواع مصوبات بالادستی، بعضی از طرح‌ها هیچ‌گاه در سطح استان‌ها و شهرستان‌ها اجرایی نمی‌شود و این، همان نقش فرمانداران و استانداران و اولویت‌های متفاوت مد نظر آن‌ها با اولویت‌های ابلاغی مرکز بوده که اتفاقاً موضوعی مهم و قابل تأمل است.
به دلیل همین درک و شناخت از نقش استانداری‌ها در شئون متعدد است که رئیس دولت وفاق ملی از انتخاب استاندار‌ها مبتنی بر مطالعات اجتماعی و علمی سخن گفته و بر آن تأکید دارد.
با ذکر این مقدمه، آنچه در ادامه می‌خوانید، گفت‌وگوی خبرنگار گروه خبری سپهر با دکتر حسین کنعانی‌مقدم، دبیر حزب سبز ایران و از چهره‌های برجسته سیاسی کشور است که اتفاقاً ریشه در خاک همدان دارد. او که به‌خوبی از وضعیت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی استان آگاه است، نکات قابل توجهی درخصوص انتصاب استاندار آتی همدان مطرح کرده و اولویت‌های اجرایی متناسب با نیاز این استان را ترسیم می‌کند. در ادامه بخش‌هایی از نکات مهم گفت‌وگو با وی می‌آید:
* همدانِ پیشتاز در انقلاب...
دبیر حزب سبز ایران در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه قطعاً استان همدان ویژگی‌های خاصی دارد که شاید بتوان گفت شیراز، خراسان و خوزستان هم آن‌ها را ندارند و مختص این دیار است، عنوان کرد: استان همدان با توجه به شرایط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و پیشتازی‌اش در انقلاب و حمایت از رزمندگان اسلام، منحصربه‌فرد است.
حسین کنعانی‌مقدم در ادامه افزود: با عنایت به این ویژگی‌ها استانداری باید در این استان حضور پیدا کند که به اهمیت مسائل مذکور واقف بوده و بتواند همه این جهات را مورد توجه قرار دهد.
* مسائل اجتماعی استان همدان راهکار می‌خواهد
این تحلیلگر و صاحب‌نظر سیاسی کشور متذکر شد: اشراف بر موقعیت و جایگاه استان در کنار شناسایی مشکلاتی که وجود دارد، به‌خصوص مسائل اجتماعی همچون فقر، فساد، خودکشی، مواد مخدر و اعتیاد، آسیب‌های اجتماعی و نابه‌سامانی‌ها و عقب‌افتادگی‌های اقتصادی استان در سال‌های گذشته، نیازمند راهکار اجرایی و عملیاتی است تا بتواند همدان را به‌عنوان یکی از پازل‌های مهم جمهوری اسلامی ایران، در جایگاه خودش قرار دهد.
* همدان یک استاندار با حرکت جهشی می‌خواهد
کنعانی‌مقدم با تأکید بر اینکه استاندار باید بتواند ضمن ارتباطی که با حاکمیت، وزرا، مجلس شورای اسلامی و قوای سه‌گانه دارد این استان را با حرکت جهشی پیش ببرد، خاطرنشان کرد: اگر استاندار آهسته و آرام حرکت کند، ما هرگز تحول در استان را نمی‌بینیم و بالعکس عقب‌افتادگی‌هایی را شاهد خواهیم بود که رشد و توسعه را مرتب به تأخیر خواهد انداخت.
* آزموده را آزمودن خطاست
وی یادآور شد: اصلاح و توسعه همدان اگر توسط یک استاندار بومی انجام شود که آشنا به مسائل و مشکلات استان بوده و نقاط قوت را هم بداند، با موفقیت همراه خواهد بود و می‌تواند یک مزیت باشد؛ اما بدیهی است که اگر استانداری روی کار بیاید که ازنظر مدیریت، سابقه کار، توانمندی و غیره در عرصه‌های مختلف امتحان خود را با نتیجه بد پس داده باشد، نمی‌تواند کاری از پیش ببرد و آزموده را آزمودن خطا است.
* وزیر باید حرف استاندار را حجت بداند
این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه با اشاره به شاخص‌های مهمِ مورد توجه در منصب استانداری، تصریح کرد: تردیدی در این وجود ندارد که ارتباط خوب استاندار با ارکان حاکمیت، منجر به حل مشکلات استان در تمام زمینه‌ها خواهد شد؛ خصوصاً اگر وی بتواند مسئله آمایش سرزمینی و جایگاه استان همدان در اقتصاد کلان کشور را مورد توجه قرار دهد و ارتباطش با وزرا آن‌قدر تنگاتنگ شود که برای مثال وقتی با یک وزیر می‌خواهد حرف بزند، اولاً وزیر او را بشناسد و دوماً حرف او را یک حجت برای خودش بداند که بتواند مشکلات را برطرف کند.
* توقع مردم این است که استاندار از میان آن‌ها برخیزد
کنعانی‌مقدم سپس توضیح داد: مردم همدان ضمن اینکه باید کمک کنند طرح‌هایی که در استان وجود دارد به سرانجام برسد، توقعاتی هم دارند؛ اکنون مهم‌ترین مسئله آن‌ها این است که استاندار از خودشان باشد و پروازی و غیر بومی نباشد.
وی با این بیان که استاندار نماینده همه حاکمیت در یک استان است و نه فقط کارمند وزارت کشور یا رئیس‌جمهور و حتی دولت، اظهار کرد: مردم تحقق همه مطالبات خودشان را در وجود یک استاندار قدرتمند و قوی می‌بینند.
* اعتقاد عملی به نامه امیرالمؤمنین به مالک اشتر، در گرو انتصاب استانداری توانمند
دبیر حزب سبز ایران در ادامه با اشاره به اینکه آقای دکتر پزشکیان بر نامه امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام به مالک اشتر تأکید ویژه دارد، ابراز امیدواری کرد: مطابق این نامه مالک نماینده حضرت و استاندار مصر شد که به نظر بنده اگر آقای رئیس‌جمهور همین یک نامه را سرمشق عمل خود قرار دهد، استانداری منصوب می‌کند که بتواند یک جهش بلند در همدان ایجاد کند.
* همدان سرزمین طلای سبز
کنعانی‌مقدم اعلام کرد: معضل بیکاری و فقر در همدان بر کسی پوشیده نیست؛ وجود این مشکلات درحالی است که همدان سرزمین طلای سبز بوده و می‌تواند بخش عمده‌ای از اقتصاد استان را کاملاً تأمین کند؛ اگر کشاورزی را کنار بگذاریم، اینکه معادن، صنعت، توریسم و صنایع دستی چقدر می‌توانند جایگاه همدان را ارتقا دهد نیز امری واضح است.
وی اضافه کرد: خوشبختانه ما مزیت‌های بالقوه بسیار زیادی را در همدان شاهد هستیم که درصورت توجه کارشناسی به آ‌ن‌ها، می‌توانیم شاهد تحول در استان باشیم.
* استانداری که منتظر دستور تهران باشد، راه به جایی نمی‌برد
این کارشناس مسائل اقتصادی و سیاسی در بخش دوم سخنان خود آزادگی در اندیشه و عمل را یک خصیصه مهم برای استاندار آتی خواند و تشریح کرد: استاندار آینده باید بداند که نه کارمند وزارت کشور، بلکه خادم ملت است و آن چیزی که به نفع مردم و کشور بوده و تحت عنوان منافع ملی مورد توجه است، اهمیت دارد. اینکه استاندار فکر کند کارمندی بوده که منتظر است از تهران دستور بیاید تا کاری انجام دهد، راه به جایی نمی‌برد و موفق نخواهد شد.
کنعانی‌مقدم اضافه کرد: اگرچه لازم است که دستورات وزارت کشور و دولت توسط استاندار اجرایی شود و به‌عبارتی استاندار عامل اجرایی سیاست‌های کلان کشور است، اما مردم باید احساس کنند این فرد به‌عنوان سکاندار استان، از خودشان است.
* مردم باید تسلی خاطر داشته باشند...
وی در خاتمه سخنان خود با این بیان که تعلق خاطر مردم به استاندار موجب تسریع در حل مشکلات شده و اگر مشکلی هم حل نشود مردم به جهت نزدیکی با او تسلی خاطر پیدا خواهند کرد، گفت: گاهی حل برخی مشکلات پیچیده زمان‌بر است، اما همین که مردم بدانند او تلاش خود را کرده و می‌کند و کنار آن‌ها است، آرامش پیدا کرده و جامعه از تنش دور خواهد بود‌.
در خاتمه باید گفت؛ این‌روزها که تب انتصاب استاندار همدان گرم است، علاوه‌بر مجمع نمایندگان، رسانه‌ها و احزاب نیز هرروز فهرستی از گزینه‌های احتمالی این مسند منتشر می‌کنند و مردم منتظر هستند ببینند سرانجام چه کسی در دولت چهاردهم سکان اجرایی و مدیریتی استان را به دست خواهد گرفت.
بدون تردید آنچه همگان بر آن متفق‌القول‌اند، این است که استاندار از چهره‌هایی نباشد که در راستای سهم‌بخشی به جریانات و افراد، برای همدان انتخاب شود! یعنی کسی نباشد که مدیریت‌های موجود در پایتخت را از دستش گرفته و از سر ناچاری استانداری این استان را به او داده باشند! برعکس باید فردی باشد که علاوه‌بر داشتن تخصص و توان، از تجربه مثبت نسبی در امور اجرایی و مدیریتی برخوردار بوده و نسبت به نقاط قوت و ضعف این استان آگاه باشد؛ چراکه اگر تخصص و توان فدای جناح و حزب و منافع یک عده خاص شود، شاهد این خواهیم بود که مسائل و مشکلات اساسی استان‌ همچنان جاری و ساری مانده و اتفاق چندان مثمر ثمری در همدان رخ نمی‌دهد.
شاید نگاه تخصصی و اجتماعی مورد تأکید دولت چهاردهم بتواند جامعیت مورد نظر در اداره یک استان را محقق کرده و با نگاهی جامعه‌شناسانه، علمی و عمیق، طرحی نو برای استان بریزد. ضمن اینکه آقای پزشکیان از نگاه نو به انتخاب استانداران سخن می‌گوید که آدم امیدوار می‌شود: «استانداران و فرمانداران براساس شاخص‌های علمی انتخاب می‌شوند. نباید افرادی که شاخص‌های کارشناسی ندارند، به‌عنوان گزینه برای استانداری یا فرمانداری معرفی شوند. ملاک و معیار ما در تعیین استانداران، توانمندی، شایستگی و تخصص است و نه داشتن روابط یا وابستگی‌های جناحی.» به‌هرروی باید منافع مردم و استان در معرفی و انتخاب افراد، مهم‌ترین رویکرد در انتخاب استاندار همدان باشد تا بتوانیم شاهد تحول در بخش‌های مختلف بوده و همدان را در جایگاه واقعی خود ببینیم. امید که این اتفاق بیفتد و همدان نقش خود را در بخش کلان و اثرگذار در کشور و پیشرفت پُرسرعت با تأکید بر حل مشکلات و ناهنجاری‌های اقتصادی و اجتماعی، به‌درستی ایفا کند.

  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/86781