برگزاری رویداهای مختلف در همه کشورهای دنیا یکی از راهکاری جذب گردشگر است و آن دسته از مقاصدی که در این خصوص موفق عمل کردهاند همواره با تکرار این رویدادها و بهبود وضعیت آن در برخی فصول سال در صدر انتخاب مسافران قرار میگیرند. گاهی موفقیت برگزاری برخی رویدادها آنچنان بازتابی دارد که علاوهبر مسافران رسانههای سایر کشورها را نیز به این مقصد میکشاند و همواره در حال معرفی و موفقیت بیشتر است. در فصولی که گردشگران کمتر سفر میکنند میتوان با برگزاری رویدادهای مختلف ظرفیتهای معرفینشده هر شهر و منطقه را به نمایش گذاشت و اقتصاد منطقه را تقویت کرد. البته در کنار برگزاری مطلوب هر رویداد باید تبلیغات مناسب در بسترهای مختلف انجام شود تا علاوه بر مخاطبان داخلی نظر گردشگران خارجی را نیز جلب کرده و در جهان نیز حرفی برای گفتن داشته باشد. در کشور ما نیز همواره رویدادهای مختلفی برای جذب گردشگر برگزار میشود که برخی موفق و برخی در حد گزارشکار هستند، به طور مثال نام کاشان برای بیشتر مردم ایران و حتی جهان با جشنواره گلابگیری عجین شده و هرساله گردشگران قابل توجهی در این فصل خود را به کاشان میرسانند تا در این رویداد حضور داشته باشند. نکته قابل توجه برای برگزاری هر رویداد این است که ابتدا باید هدف مورد نظر را انتخاب و سپس با برنامهریزی درست آن را برگزار کرد اما این متأسفانه این موضوع آنچنان در برگزاری رویدادهای ما رعایت نمیشود و تنها به پخش موسیقی، پخت برخی غذاهای محلی و پوشیدن یک لباس محلی که حتی جزو لباسهای محلی منطقه نیز نیست بسنده میشود. استان همدان با توجه به ظرفیتهای ویژه گردشگری و دارا بودن برخی رسوم خاص، هر ساله جشنوارههای بسیاری همچون جشنواره مبل و منبت ملایر یا شیرهپزی مانیزان و غیره را برگزار میکند که برخی موفق عمل کرده و برخی ناکام میمانند. بهمنظور اطلاع از لازمههای موفقیت هر رویداد گردشگری برآن شدیم تا در این خصوص با دکتری حرفهای مدیریت گردشگری که از فعالان حوزه گردشگری است گفتوگو کنیم که در ادامه میخوانید: سید فرخ میرشاهزاده با بیان اینکه رویداد یکی از مباحث ریشهای در توسعه گردشگری برنامهریزیشده و هدفمند است اظهار کرد: برای جذب مخاطب دو نوع جاذبه وجود دارد، جاذبه طبیعی و انسانساخت. *برگزاری رویدادهای جاذب گردشگر است وی با اشاره به اینکه ماهیت جاذبههای طبیعی همان چیزی است که در یک موقعیت جغرافیایی ویژه وجود دارد و مخاطب را به سمت خود سوق میدهد، گفت: اما جاذبه انسانساخت توسط بشر تولید میشود که برگزاری رویدادها از این دسته هستند چراکه افراد آن را اجرا و برنامهریزی میکنند. *برگزاری رویدادها ظرفیتسنجی شود این فعال حوزه گردشگری با عنوان اینکه این طراحی باید با در نظر گرفتن برخی شاخصها باشد تا آن هدفی که مدنظر است بهدرستی محقق گردد، عنوان کرد: نخستین گام برای برگزاری هر رویداد ظرفیتسنجی است، اینکه بدانیم آیا منطقه موردنظر ظرفیت پذیرش مخاطب به اندازه پیشبینیشده را دارد یا خیر؟ در واقع باید زیرساختها و امکانات را فراهم کنیم تا مشکلی ایجاد نشود. *زمان برگزاری رویداد مهم است میرشاهزاده نکته دوم و تأثیرگذار این حوزه را زمان برگزاری عنوان کرد و گفت: برگزاری رویدادها باید بهگونهای باشد که منطقه دچار حجمه مخاطب قرار نگیرد؛ به طور مثال در شهری مثل مشهد مقدس در همزمان با برگزاری یک رویداد خاص نباید برنامه دیگری اجرا کرد که این دو برنامه با یکدیگر تداخل داشته باشند. *برگزاری چندین رویداد در یک مقطع زمانی خاص آسیبزاست وی در ادامه افزود: متأسفانه این مشکل در مدیریت رویدادهای کشور وجود دارد، به طوری که بسیاری از مواقع شاهد برگزاری چندین رویداد در یک محل هستیم که علاوهبر افزایش حضور افراد و نبود زیرساختهای لازم، از تأثیرگذاری آن برنامه نیز میکاهد. * نیازسنجی، امکانسنجی و ظرفیتسنجی لازمه برنامهریزی برای رویداد این فعال حوزه گردشگری با اشاره به اینکه ضرورت دارد برای برنامهریزی هر رویداد ابتدا نیازسنجی، امکانسنجی و ظرفیتسنجی شود و سپس تاریخ متناسب با آن طرحریزی شود، گفت: بعد از این برای عملکرد بهتر باید اقدامات بعدی طبق برنامه پیش برود. *لزوم همخوانی فرهنگ محلی با نوع رویداد میرشاهزاده با اشاره به اینکه گاهی فرهنگ یک منطقه اجازه برگزاری برخی رویدادها را نخواهد داد، اظهار کرد: به همین منظور باید با روحیات محلی و منطقهای همسان و همتراز و جامعه محلی پذیرای برگزاری آن باشد. وی با عنوان اینکه رویدادی که با جامعه محلی بیگانه است جایگاهی برای اجرا ندارد، تأکید کرد: ابتدا باید به فرهنگ و ساختار تفکری منطقه توجه ویژه داشت و بعد رویداد را طرح ریزی و اجرا کرد. این فعال حوزه گردشگری افزود: رویدادها نیاز به طرحریزی دارند و نباید صرفاً هیجانی به آنها نگاه کرد چراکه یک کار مهندسیشده است که تمام موارد مورد نیاز برای مدیریت آن پیشبینی میشود تا هدفمند باشند. میرشاهزاده با عنوان اینکه متأسفانه ما برای رویدادهای خود هیچ هدفی نداریم گفت: گاهی به این بسنده شده که افراد گرد هم جمع شده، لباس سنتی پوشیده و دیگ آشی بار بگذارند و مشخص نیست هدف از این کار چه بوده است. * لزوم نگاه علمی و تخصصی برای طراحی یک رویداد حرفهای وی با تأکید بر ضرورت نگاه علمی و تخصصی برای طراحی یک رویداد حرفهای گفت: یک رویداد عملاً باید بتواند روی جامعه محلی و اقتصاد آن تأثیر مثبت بگذارد. این فعال حوزه گردشگری افزود: در غیر این صورت رویدادمحوری فعلی جاری است که در زندگی ما نیز اتفاق میافتد و بسیاری از مراسمهای روزمره ما مانند یک تولید ساده نیز رویداد بهحساب میآید. میرشاهزاده در پایان با اشاره به اینکه رویدادها باید رویکرد توسعهمحوری در حوزه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی داشته، اهداف برگزاری آنها از قبل مشخص و با ارزیابی، طراحی و برنامهریزی باشد، گفت: اما متأسفانه در کشور ما هنوز این موضوع محقق نشده و به این موضوع بهصورت هیجانی نگاه میشود و به دورهمی همراه با موسیقی بسنده میکنند. رویدادهای گردشگری درواقع یکی از جاذبههای انسانساخت هستند که در کنار جاذبههای دیگر قرار میگیرند تا باعث جذب گردشگر شوند، امروزه چنین برنامههایی در جهان مورد استقبال قرار گرفته و کشورهای مختلف بهدنبال جذب گردشگر و افزایش درآمد از این حوزه هستند. امروزه رویدادهای گردشگری متنوعی در نقاط مختلف استان همدان برگزار میشود که برخی همچون جشنواره مبل و منبت ملایر موفق بوده و برخی هنوز با معیارها و اهداف مورد نظر فاصله دارند و تنها در حد گزارش عملکرد هستند. علاوهبر برنامهریزی درست و حسابشده دیگر موضوعی که به معرفی رویدادها کمک میکند، تبلیغات است که هنوز در حوزه معرفی جاذبههای گردشگری و معرفی همدان نیز مورد توجه قرار نگرفته و ما جای خالی معرفی همدان را حتی در صداوسیمای ملی و شبکههای پرمخاطب حس میکنیم.
|