کد خبر : 86987
تاریخ : 1403/7/11
گروه خبری : سلامت

کنترل موج پاییزی کرونا با رعایت نکات بهداشتی

همه‌ ما در طول زندگی بارها درگیر ویروس‌ها و بیماری‌های عفونی شده‌ایم که با پیشگیری و مراقبت‌ها توانسته‌ایم تا حدودی آن را کنترل کنیم، یکی از این ویروس‌ها که در اواخر سال 2019 در شهر ووهان چین شیوع پیدا کرد، بیماری حاد تنفسی تحت عنوان کرونا، ویروس جدید یا بیماری کروناویروس 2019 (COVID-19) بود و به سرعت در بسیاری از کشورهای جهان گسترش یافت. باتوجه به قدرت سرایت بالای این بیماری، بهترین راه برای مبارزه با این بیماری، کنترل و جلوگیری از ابتلای موارد جدید و یا به عبارتی قطع زنجیره انتقال آن است.
برای دستیابی به این هدف به یک برنامه دقیق در جهت کنترل و پیشگیری از بیماری نیاز داریم که لازمه آن در ابتدا آگاهی‌بخشی و افزایش دانش افراد جامعه به‌خصوص اعضای کادر درمان نسبت به این موضوع است.
با توجه به اهمیت این موضوع و ورود به فصل سرد سال و شیوع بیماری‌های عفونی با متخصص بیماری‌های عفونی و استاد دانشگاه گفت‌وگویی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:
دکتر مینو محرز با اشاره به وضعیت کرونا در جهان ابراز کرد: بعد از گذشت سه سال یعنی دورانی که آمار مرگ و میر به‌خاطر کووید 19 رو به افزایش بود، اکنون به مرحله‌ای رسیده‌ایم که این بیماری در جهان خفیف است و مانند سرماخوردگی و آنفلوانزا بروز می‌کند، هر لحظه احتمال مبتلا شدن به آن وجود دارد و جهش جدیدی در این بیماری مشاهده نشده است.
وی افزود: ابتلا به کووید 19 در ایران نیز نسبت به قبل روند کاهشی داشته اما همچنان این ویروس بین مردم وجود دارد و با شدت کمتری بروز می‌کند.
این متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه واکسن‌هایی که اوایل شیوع کرونا ساخته شدند برای نوع اولیه ویروس مؤثر بودند ولی با گسترش و جهش آن اثرگذاری خود را از دست دادند عنوان کرد: کشورهای اروپایی و آمریکا در حال ساخت واکسن‌های جدید برای ویروس کرونا هستند.
محرز تأکید کرد: با توجه به جهش این ویروس تزریق واکسن‌های قبلی هیچ اثری در روند بیماری ندارد؛ بنابراین واکسیناسیون برای کووید19 توصیه نمی‌شود مگر واکسن‌های جدیدی که در حال ساخت هستند.
وی با اشاره به بی‌اثر بودن واکسن‌های فعلی خاطرنشان کرد: برای پیشگیری از این بیماری استفاده از ماسک، شست‌وشوی دست‌ها و رعایت فاصله اجتماعی همچنان توصیه می‌شود.
این استاد دانشگاه با اشاره به داروی رمدسیویر که برای درمان کرونا استفاده می‌شود ابراز کرد: از این دارو همانند قبل علاوه بر داروهای ضدالتهاب، کورتون و در موارد پیشرفته‌تر از داروهای ضد انعقاد برای درمان کووید 19 استفاده می‌شود.
محرز با توجه به باز شدن مدارس و هشدارهای دانشگاه علوم پزشکی در خصوص شیوع کرونا اظهار کرد: در این فصل علاوه بر کرونا، سرماخوردگی و آنفولانزا شیوع پیدا می‌کند بنابراین مراقبت‌هایی چون شستن دست‌ها و استفاده از ماسک برای هر سه بیماری به یک شکل توصیه می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه در صورت تشخیص و مبتلا شدن، با مصرف دارو یا بستری سرپایی، افراد درمان می‌شوند البته مهم تشخیص درست است گفت: باتوجه به فصل پاییز و احتمال درگیری، تزریق واکسن آنفلوانزا به‌ویژه برای افراد با بیماری‌های زمینه‌ای توصیه می‌شود.
این متخصص بیماری‌های عفونی توصیه کرد: نوع خفیف این بیماری نیازی به مراجعه به پزشک ندارد، تنها در صورت بروز علائم تب و سرفه شدید باید به درمانگاه یا بیمارستان‌ها مراجعه کرد، با انجام آزمایشات مربوطه مشخص می‌شود که آیا فرد به کرونا مبتلا شده یا خیر؟
محرز افزود: فرد مبتلاشده تا جایی که ممکن است از رفتن به مکان‌های عمومی خودداری و یا از ماسک در این فضاها استفاده کند.

  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/86987