دانشگاه و دانشجو از محورهای توسعه علمی، فرهنگی و اجتماعی کشور محسوب میشوند و و دانشگاه به عنوان خانه دوم دانشجو اهمیت ویژهای در ارتقای نشاط معنوی، حفظ آرامش روحی و جسمی، اعتلای شخصیت و افزایش کیفیت تحصیلی دانشجویان دارد، بنابراین بیشک توسعه کمی و کیفی خدمات و زیرساختها و برنامهریزی مدون برای این قشر از جایگاه ویژهای با توجه به ضرورت تحقق اهداف دانشگاه در خصوص تولید علم و نیروی انسانی توانمند علمی، برخوردار خواهد بود. به دیگر سخن، دانشگاه محیطی است برای زندگی و تحصیل دانشجویان بومی و غیر بومی که بتوانند نیازهای فردی، اجتماعی، فرهنگی و شناختی تحصیلی را در محیطی جمعی برآورده کنند. بدیهی است دانشجو و بهویژه دانشجویان دختر بهدلیل دور بودن از خانواده و قرار گرفتن در شرایط جدید زندگی همراه گروه همسالانی با ارزشها، آرمانها و فرهنگهای متفاوت، با چالشهای مهمی روبرو خواهد شد که بعضاً استرسزا نیز هستند، بنابراین فراهم کردن زیرساختهای رفاهی و نیز برنامهریزی برای بهرهگیری از فرصتهای موجود در دانشگاه در مسیر اعتلای فردی، اجتماعی و تحصیلی یکی از ضرورتهایی است که میبایست از سوی متولیان امر در دانشگاهها مورد توجه قرار گیرد، چراکه حضور و مشارکت چشمگیر زنان در آموزش عالی میتواند برای هر کشوری یک فرصت تلقی شده و معیاری برای سنجش عدالت آموزشی و عاملی برای رشد و پیشرفت جامعه به حساب بیاید که میتواند به توسعه متوازن و عدالتمحور منجر شود. در این بین با توجه به نگاه دانشگاه آزاد اسلامی به اسناد بالادستی در حوزه زنان و خانواده و نگاه ویژه این دانشگاه به دانشجویان دختر بهدلیل نقشآفرینی که در آینده جامعه دارند، بر آن شدیم تا درخصوص آخرین وضعیت دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی و نقشآفرینیها در ابعاد مختلف علمی، فرهنگی و غیره در استان همدان گفتگویی را با دکتر نسرین کرمیکبیر، مدیر امور زنان و خانواده دانشگاه آزاد همدان ترتیب دهیم که در ادامه آن را میخوانید: مدیر اموز زنان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی همدان با بیان اینکه در حال حاضر در کلیه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان بیش از پنج هزار دانشجوی دختر داریم، اظهار کرد: از این تعداد یکهزار و 500 نفر دانشجو از خوابگاهها استفاده میکنند. نسرین کرمی کبیری با تأکید بر اینکه این تعداد دانشجو از نقاط مختلف استان و نیز شهرها و استانهای همجوار در واحدهای شهرستانی و نیز مرکز این دانشگاه حاضر شده و در حال تحصیل هستند، ابراز کرد: در خصوص زیرساختها و برنامههای فراهم شده برای دانشجویان دختر حاضر در این دانشگاه باید بگویم از آنجا که ما زیرمجموعه سازمان مرکزی دانشگاه آزاد به شکل یکپارچه هستیم در اجرای طرح و برنامه از برخی فعالیتهای کلی در سراسر کشور تبعیت میکنیم، اما در عین حال طبق همین برنامهریزی، هر پهنه مسئولیتیای را در قبال بانوان به عهده داریم. وی با اشاره به شبکهسازی هدفمند اساتید خانم، کارمند و دانشجویان دختر دانشگاه، گفت: شبکههای ارتباطی با دختران دانشجو با این هدف ایجاد شده که در یک شبکه ارتباطی و تعاملی بسیار خوب بین امور زنان و دختران دانشجو، محیطی مفرح، علمی، فرهنگی، تربیتی و مهارتآموزانه برای دختران دانشجو شکل بگیرد و آنها در دانشگاه، در فضایی رشد کنند که با هویت دخترانه و تأکید بر این هویت و الزامات هویتی خود بتوانند افراد مهمی در جامعه شده و نقشآفرین جامعه و خانواده باشند. کرمیکبیر ادامه داد: شبکههای ارتباطی دانشجویان در واحدهای مختلف، تحت نظر مسئول امور زنان و خانواده شکل گرفته تا در یک تعامل خوب با دانشجویان دختر بتوانیم شرایطی را در دانشگاه فراهم کنیم تا علاوهبر اینکه این شرایط در دانشگاه رضایتمندانه باشد، یادگیری تخصصها و مهارتهایی که هرکسی در رشته تخصصی خود دارد مورد توجه بوده و دانشجو بتواند در کنار مهارتهای لازمی که برای نقشآفرینیهای آینده خود در جامعه و خانواده نیاز دارد را آموزش ببیند. این مقام مسئول در دانشگاه آزاد اسلامی همدان با اشاره مسئولیت پهنه غربی دانشگاههای آزاد اسلامی، گفت: ما در این پهنه، مسئولیت پرداختن به هویت زنانه در راستای دستیابی به الگوی زن مسلمان که زن تراز انقلاب اسلامی هم در نظر گرفته میشود، فعالیت میکنیم. وی ادامه داد: در ذیل این فعالیت محورهای مختلف در قالب مجموعههایی همچون زنان و مهدویت و همینطور توانمندسازی ایجاد سراهای نوآوری در جهت کمک به اشتغال مؤثر در جامعه فعالیتهایی را انجام میدهیم. مدیر اموز زنان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی، ادامه داد: علاوهبر این دانشجویان ما در بخشهای مختلف رقابتهای علمی، ورزشی، فرهنگی و هنری از جایگاه ویژهای در سطح ملی برخوردار بوده و هر ساله دراین بخشها برای استان افتخارآفرینی میکنند. وی در پاسخ به این سؤال که در راستای تقویت هویت بانوی تراز ایران اسلامی چه برنامههای خاصی در فضای دانشگاه از سوی شما به عنوان مدیر امور بانوان دانشگاه آزاد همدان صورت پذیرفته است، گفت: برگزاری برنامهها و همایشهایی در جهت ایجاد و در عین حال تولید علمی در این زمینه با مطالعه شرایط موجود مخاطب در جامعه در راستای اهداف تعریف شده نظیر ارتقای سلامت روانی دانشجویان و به شکل کلی برگزاری کارگاهها و گردهماییهای دخترانه و حل مسائل و مشکلات آنان با رویکرد شناخت مسئله و آسیبشناسی توسط دانشجویان، از جمله این کارها است. کرمیکبیردر واکنش به این موضوع که در بحث تولید علم دختران دانشجو، دانشگاه آزاد همدان چه موفقیتهایی را کسب کرده و چه فضاهای خاصی برای دختران دانشجو در این دانشگاه متناسب با روحیات آنها در نظر گرفته شده است، نیز عنوان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی سرمایه عظیمی از بانوان دانشجو، کارمند، اعضای هیئت علمی و غیره را در اختیار دارد و یکسوم اعضای هیئت علمی، نیمی از دانشجویان و بیش از یکسوم کارکنان را بانوان تشکیل میدهند. وی سپس افزود: براساس سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی، دختران فعال دانشجویی مطالبهای مبنی بر ایجاد باشگاههای دختران بهعنوان فضای اختصاصی برای بانوان دانشگاهی و بهطور خاص برای دانشجویان دختر دارند تا در این فضاها از امکانات حضور در یک فضای مفرح فرهنگی استفاده کنند که بر این اساس باشگاه دخترانه ریحانه در دانشگاه آزاد اسلامی همدان راهاندازی شده است. وی افزود: در این فضا دانشجویان دختر میتوانند در فضایی مناسب گرد هم آمده و لحظات خوبی را سپری کنند. وی در پایان اضافه کرد: در بحث تولید علم توسط دختران دانشجوی این دانشگاه نیز باید بگویم انجمنهای علمی و تشکیل هستههای فکری یکی از رویکردهای اصلی این دانشگاه است؛ به طوریکه همه ساله تعداد بیشماری از تولیدات علمی دانشجویان دختر این دانشگاه قابلیت چاپ در ژورنالهای جهانی را پیدا میکنند و در عین حال شاهد حضور پررنگ دختران دانشگاه آزاد اسلامی در فعالیتهای پژوهشمحور با رویکرد فعالیتهای فناوری در مرکز رشد این دانشگاه هستیم که همین امر باعث شده آنها بتوانند در رقابتهای علمی مختلف ملی و بینالمللی حاضر شده و در عین حال در اغلب این رویدادها حائز رتبه برتر شوند. معالوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد یکی از وظایف دانشگاهیان تربیت نیروهایی است که در مرزهای دانش و فراتر از آن حرکت میکنند؛ دانشی که نتایج آن در کشور به ثمر نشسته و در بخشهای مختلف مورد نیاز، راهگشای مشکلات و مسائل باشد. در این بین توسعه و گسترش باورهای دینی، فرهنگی و هنجارهای اجتماعی در کشور یکی از دو وظیفه مهم و اصلی دانشجویان و دانشگاهیان است و دختران دانشجو با توجه به اینکه تربیت کنندگان جامعه محسوب میشوند و سازندگی آیندگان بستگی به آنان و پرورش آنان دارد، میتوانند باورهای ارزشی و فرهنگی را در جامعه ایران پیاده کرده و در این خصوص نقشی اساسی را ایفا کنند. دشمن هم با تمام وجود سعی در نفوذ در بین زنان جامعه و خصوصاً در بین دانشجویان دختر دارد، بنابراین انتظار میرود در دانشگاهها فضای فرهنگی چنان متناسب با فرهنگ دینی و هنجارهای ارزشی و اجتماعی فراهم شود که فرصت هرگونه دسیسهچینی و شرارت را از دشمنان اسلام و ایران بگیرد؛ چراکه امروز چنان که گفته شد مرتبه علمی دختران دانشجو دراغلب دانسگاهها همچون دانشگاه آزاد اسلامی همدان مناسب است. بنابراین اگر بتوانیم باورهای اجتماعی و دینیمان را هماهنگ و همگام با رشد علمی متعالی و گسترش دهیم در آن صورت است که همانند سدی محکم در برابر هر حرکت و ضربت دشمن، به شکل متحد عمل کرده و با تعامل و همدلی و تقویت بعد فرهنگی، جرأت سخن گفتن در برابر معاندان را خواهیم داشت.
|