کد خبر : 87071
تاریخ : 1403/7/14
گروه خبری : اقتصادی

با فروکش کردن تنش‌ها نرخ ارز عقب نشینی می‌کند

از الآن نشانه‌های کاهش قیمت دلار مشاهده شده است

بنابراین هر گونه افزایش نرخ ارز در بازار ناشی از هیجانات سیاسی و اجتماعی و انتظارات نابجاست و به محض این که انتظارات تورمی فروکش کند، نرخ ارز مجدداً به کانال‌های قبلی خود بازمی‌گردد.
جهانبخش سنجابی شیرازی، با اشاره به اینکه عوامل گوناگونی در بازار ارز تأثیرگذار است، گفت: از بین عوامل مختلف، تأثیرگذاری دو عامل بیشتر از سایر عوامل است که عامل اول تأثیر قطعی و فوری دارد و آن مابه‌التفاوت تورم در کشوری که ارز مصرف می‌شود با کشور صاحب ارز است. عامل دوم ذخایر ارزی و انتظارات روانی است که این دو عامل درمجموع از شرایط اقتصادی کشور تأثیر می‌پذیرد.
وی بیان کرد: اگر شرایطی به وجود بیاید که تقاضا افزایش اما عرضه کم باشد، نرخ ارز مسلماً افزایش خواهد یافت و مادامی که بین عرضه و تقاضا تعادل ایجاد نشود، افزایش قیمت ارز از ثبات کامل برخوردار نخواهد شد.
دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراقی خاطرنشان کرد: عوامل اولیه شامل عواملی است که بیشتر در قالب نرخ ارز تعدیل می‌شود.
سنجابی شیرازی تصریح کرد: دسته دوم ناشی از عواملی است که به مسائل روانی بازار مربوط می‌شود، یعنی مبتنی بر مؤلفه‌ها و پدیده‌هایی است که بر روند بازار ارز تأثیر دارد.
وی تصریح کرد: عواملی که در گروه دوم شکل می‌گیرد، به‌عنوان پدیده‌هایی شناخته می‌شوند که روند را تغییر می‌دهند، به عبارت دیگر روند شکن هستند، چون به هرگونه التهاب سیاسی، اجتماعی، نظامی در بازار ارز واکنش نشان می‌دهند، مانند اتفاقاتی که در چند ماه گذشت شاهد آن بودیم که شامل جنگ غزه، شهادت رئیس جمهور، حمله اسرائیل به سفارت ایران در سوریه، حمله موشکی ایران به اسرائیل و... است و در آخرین مورد نیز شاهد بودیم که با شدت یافتن جنگ اسرائیل با لبنان و به شهادت رسیدن سید حسن نصرالله و عملیات وعده صادق دو، بازار ارز دچار التهاباتی شده است.
دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق عنوان کرد: تجربه نشان داده با بروز این تحولات همیشه نرخ ارز افزایش می‌یابد زیرا مؤلفه‌های روانی بازار افزایش می‌یافت، اما پس از این که مولفه‌های روانی فروکش کرد، نرخ ارز روند کاهنده را طی می‌کرد و حتی در بعضی مواقع به قیمت‌های قبلی خودش باز می‌گشت. البته در بعضی موارد دیده شده که حتی نرخ ارز به پایین‌تر از نرخ قبلی هم عقب‌نشینی کرده. حتی می‌توان اذعان کرد از الآن نشانه‌های کاهش قیمت دلار مشاهده شده است.
سنجابی شیرازی یادآور شد: با توجه به حوادث سریالی و پشت سر همی که روی داده، چشم‌انداز روانی و حاکم بر جامعه به گونه ای است که این افزایش قیمت‌ها قابل پیش‌بینی بود. شدت یافتن این التهاب‌ها موقتی است و مسلماً از هیجانات بازار کاسته خواهد شد و حباب‌هایی که ناشی از مؤلفه‌های روانی در بازار ارز روی داده، در طی چند روز تخلیه خواهد شد.
*افزایش نرخ ارز هیجانی است
وی در پایان تأکید کرد: در بنیاد بازار ارز اتفاق تأثیرگذاری روی نداده تا شرایطی به‌وجود بیاید که نرخ ارز افزایش یابد. بنابراین هرگونه افزایش نرخ ارز در بازار ناشی از هیجانات سیاسی و اجتماعی و انتظارات نابجاست و به محض این که انتظارات تورمی فروکش کند، نرخ ارز مجدداً به کانال‌های قبلی خود بازمی‌گردد.
  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/87071