کد خبر : 87078
تاریخ : 1403/7/14
گروه خبری : اقتصادی

مدیرکل امور مالیاتی استان همدان اعلام کرد:

شناسایی 1240 میلیارد تومان فرار مالیاتی در استان همدان


به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی اداره کل امور مالیاتی استان همدان، وجیه‌اله ذکوری از شناسایی یک‌هزار و 240 میلیارد تومان فرار مالیاتی از ابتدای سال جاری تاکنون در این استان خبر داد و گفت: این میزان شناسایی از 323 مورد فرار مالیاتی صورت گرفته است.
مدیرکل امور مالیاتی استان همدان تصریح کرد: رویکرد نظام مالیاتی بر گسترش چتر مالیاتی و گرفتن عادلانه مالیات و مبارزه با فرار مالیاتی است که در راستای اجرای این سیاست بیش از یک‌هزار مؤدی برابر گزارش‌های واصله از سامانه سوت‌زنی و مراجع قانونی که احتمال فرار داشتند، شناسایی شده‌ و مورد رسیدگی قرار گرفته‌اند و در فرایند وصول هستند؛ برای نمونه مالیات‌های تشخیص‌داده‌شده با احتساب جرایم آن‌ها در حوزه دخانیات 105 میلیارد تومان، بتن 98 میلیارد، رستوران 30 میلیارد، نمایشگاه اتومبیل 19 میلیارد، تولید کامپوزیت هفت میلیارد، دلال گوشت 6 میلیارد و طلا و جواهرات نیز دو میلیارد تومان بوده است.
ذکوری در پایان خاطرنشان کرد: کارگروه مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی اداره کل امور مالیاتی استان علاوه‌بر اطلاعات واصله از دفتر مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی، با اتکا به اطلاعات واصله از طریق سامانه ارتباطات مردمی 1526 و سامانه سوت‌زنی و همچنین اطلاعات کشف‌شده از مراجع قضائی، موفق به رسیدگی به پرونده‌هایی که در حوزه کارت بازرگانی صوری، معادن، دخانیات، پزشکان، وکلا و غیره بوده‌اند نیز شده که منجر به مطالبه مالیات‌های قابل توجه است.
* ضرورت ثبت اجاره‌نامه‌ها در سامانه معاملات املاک برای بهره‌مندی از معافیت‌های مالیات
مدیرکل امور مالیاتی استان همدان در بخش دیگر سخنان خود تأکید کرد: اعمال معافیت‌های مالیاتی اجاره‌نامه‌های مسکونی منوط به ثبت قراردادها در سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور است.
ذکوری درباره معافیت‌های مالیاتی اجاره‌نامه‌های واحدهای مسکونی اظهار کرد: براساس تبصره 11 ماده (53) قانون مالیات‌های مستقیم، مالکان مجتمع‌های مسکونی با بیش از سه واحد استیجاری که مطابق الگوی مصرف مسکن ساخته شده‌اند، از مالیات معاف خواهند بود. همچنین درآمد اجاره واحدهای مسکونی در تهران تا مجموع 150 متر مربع و در سایر نقاط تا مجموع 200 متر مربع از مالیات اجاره املاک معاف می‌شوند.
وی افزود: مالکانی که قراردادهای بلندمدت منعقد کنند، برای قراردادهای دوساله 70 درصد تخفیف و برای قرارداد سه‌ساله و بیشتر مشمول معافیت 100 درصد خواهند بود.
مدیرکل امور مالیاتی استان همدان اظهار کرد: درآمد ناشی از اجاره برای سرپرست خانوار تا سقف میزان معافیت مالیات بر درآمد حقوق موضوع ماده 84 این قانون و برای مؤجرینی که هم‌زمان در واحد مسکونی دیگری مستأجر هستند تا سقف اجاره‌ای که می‌پردازند، مشمول صددرصد تخفیف خواهند شد.
وی همچنین درخصوص پرداخت مالیات از سوی مالکانی که املاک خود را به خانوار دارای شرایط خاص اجاره می‌دهند، گفت: اشخاصی که املاک خود را به خانوارهای دارای سه فرزند و بیشتر، خانوار زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور و یا سه دهک پایین درآمدی اجاره دهند، مشمول صددرصد تخفیف می‌شوند.
مدیرکل امور مالیاتی استان همدان در پایان تأکید کرد: معافیت‌ها در شرایطی اعمال خواهند شد که اطلاعات مربوط به قرارداد اجاره املاک و مستغلات در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور یا در سامانه الکترونیک ثبت اسناد با رعایت قوانین و مقررات ثبت و شرایط برخورداری از معافیت احراز شود.
وی درخصوص اعمال معافیت‌های مالیاتی اجاره‌نامه‌ها یادآور شد: مالکانی که املاک خود را اجاره می‌دهند، می‌بایست ظرف مهلت یک ماه نسبت به ثبت قراردادهای اجاره املاک خود در سامانه مربوطه اقدام کنند.
* الزام صاحبان مشاغل با فروش بالای 144 میلیارد ریال به صدور صورت‌حساب الکترونیکی از اول مهرماه
مدیرکل امور مالیاتی استان همدان همچنین از الزام صاحبان مشاغل با فروش بالای 144 میلیارد ریال به صدور صورت‌حساب الکترونیکی از اول مهرماه سال جاری خبر داد و افزود: مؤدیان اشخاص حقیقی که فروش خالص کالا و خدمات آن‌ها تا پایان خردادماه سال جاری به 144 میلیارد ریال برسد، از ابتدای مهرماه امسال مکلف به صدور انواع صورت‌حساب الکترونیکی حسب مقررات مربوطه و ثبت آن در سامانه مؤدیان هستند.
ذکوری اظهار کرد: پیرو اطلاعیه سازمان امور مالیاتی کشور درخصوص شرایط صدور صورت‌حساب الکترونیکی توسط اشخاص حقیقی مورخ 29 آذرماه 1402 و با عنایت به نصاب مقرر در ماده 14 مکرر قانون پایانه‌‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان و تبصره یک آن، چنانچه فروش هر مؤدی شخص حقیقی طی سال از نصاب مقرر در ماده مزبور عبور کند، از ابتدای دومین دوره بعد از اتمام دوره عبور فروش سالانه از نصاب مقرر، ملزم به صدور صورت‌حساب الکترونیکی است.
وی تصریح کرد: مؤدیان اشخاص حقیقی (صاحبان مشاغل) که فروش خالص کالا و خدمات آن‌ها تا پایان خردادماه امسال به 144 میلیارد ریال برسد، از ابتدای مهرماه سال جاری مکلف به صدور انواع صورت‌حساب الکترونیکی حسب مقررات مربوطه و ثبت آن در سامانه مؤدیان هستند.
ذکوری افزود: صرفاً برای کلیه مؤدیانی که عرضه‌کننده کالا و خدمت واحد هستند یا کالاها و خدمات مورد عرضه آن‌ها مشمول نرخ مالیات بر ارزش‌افزوده یکسان است، علاوه‌بر صورت‌حساب الکترونیکی نوع یک و دو، رسید دستگاه کارت‌خوان بانکی یا درگاه پرداخت الکترونیکی نیز در حکم صورت‌حساب الکترونیکی است.
مدیرکل امور مالیاتی استان همدان همچنین در پایان یادآور شد: مراتب فوق مانع از صدور صورت‌حساب الکترونیکی نوع یک و دو، توسط صاحبان مشاغل با فروش سالانه کمتر از نصاب مذکور که طبق سایر قوانین مکلف به صدور صورت‌حساب الکترونیکی شده‌اند، نخواهد بود.
  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/87078