کد خبر : 87121
تاریخ : 1403/7/15
گروه خبری : اقتصادی

استاندار کردستان:

پرداخت مطالبات گندمکاران در دست پیگیری است


آرش زره‌تن لهونی روز یکشنبه در جلسه شورای زکات استان که با حضور مسئولان کشوری در سنندج برگزار شد، اظهار کرد: برخی از شهرستان‌هایی که زودتر گندم خود را تحویل داده اند بهای آن را نیز دریافت کرده اند اما در تعدادی از شهرستان‌ها هنوز بهای گندم پرداخت نشده است.
وی با بیان اینکه با جدیت در حال پیگیری این مسئله هستیم، از مسئولان کشوری خواست، این وجه به کشاورزان و گندمکاران کردستانی پرداخت شود.
استاندار کردستان با قدردانی از عملکرد مطلوب شورای زکات استان در جمع‌آوری این فریضه الهی گفت: همه ما مکلف هستیم همانند گذشته نهایت تلاش خود را انجام داده و این وضعیت را حفظ و برای ارتقای آن تلاش کنیم.
لهونی با تأکید بر همکاری دستگاه‌های اجرایی در زمینه اجرای فریضه زکات در استان افزود: اینکه برخی افراد مستقل زکات پرداخت می‌کنند قابل تقدیر است اما باید همپوشانی در دریافت زکات برطرف شود.
وی عملکرد زکات استان در سال 1402 در مقایسه با مدت مشابه سال قبل‌ از آن را 120 درصد اعلام کرد و گفت: نیمه نخست سال جاری نیز شاخص عملکرد استان 100 درصد بوده که جای تشکر دارد.
نماینده ولی فقیه در کردستان نیز در این جلسه اظهار کرد: دغدغه ائمه جمعه و جماعات، فرمانداران و سایر مسئولان در استان پرداخت زکات توسط کشاورزان است و بهترین تشویق در این زمینه این است که بهای گندم سریعتر به گندمکاران پرداخت شود.
*پرداخت زکات در کردستان 22 درصد رشد یافت
حجت‌الاسلام عبدالرضا پورذهبی گفت: نیمه نخست امسال 654 میلیارد و 730 میلیون ریال زکات در استان جمع آوری شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 22 درصد رشد یافته است.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) کردستان اظهار کرد: این میزان زکات جمع آوری شده در سال جاری نسبت به برنامه عملیاتی، 109 درصد برآورد انجام‌شده، تحقق داشته است.
رضا طوسی افزود: از مجموع زکات سال جاری 35 میلیارد و 830 میلیون ریال مربوط به غلات، 107 میلیارد و 420 میلیون ریال زکات واجب (مال التجاره) و 511 میلیارد و 460 میلیون ریال آن زکات فطریه و کفاره بوده است.
وی ادامه داد: از مجموع زکات ثبت‌شده امسال، 623 میلیارد و 860 میلیون ریال آن توسط معتمدین، عاملین، مبلغین، مراکز نیکوکاری، مؤسسات خیریه و سایر ادارات جمع‌آوری شده و با نظارت آنان در همان محل برای رفع نیاز نیازمندان هزینه شده است.
وی ادامه داد: 30 میلیارد و 860 میلیون ریال به‌صورت نقد و کالا در اختیار شورای زکات استان قرار گرفته است که در زمینه‌های مختلف ازجمله هفت مورد خدمات درمانی، 177 مورد کمک هزینه تحصیلی دانش‌آموزان، کمک هزینه ساخت و تعمیر 18 واحد مسکن شهری و روستایی و پرداخت کمک معیشت زندگی به دو هزار و 871 خانوار هزینه شده است.
این مقام مسئول یادآور شد: در سال جاری نیز دبیرخانه شورای زکات با هدف ترویج و فرهنگ‌سازی این فریضه الهی، اقداماتی مؤثر و چشمگیری انجام داده که ازجمله این اقدامات، برگزاری جشنواره زکات در شهرستان‌های سنندج، کامیاران، قروه و دهگلان بود.
  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/87121