کد خبر : 87161
تاریخ : 1403/7/16
گروه خبری : جامعه

استاندار همدان:

اتاق بازرگانی به‌عنوان بازوی مشورتی و تصمیم‌ساز دولت عمل می‌کند

عدالت و انصاف 2 مفهوم کلیدی دستگاه قضائی است/ فرهنگ با جان‌وروح و دنیاوآخرت مردم ارتباط دارد/بزرگ‌ترین سرمایه هلال‌احمر، اعتماد مردم است


به گزارش روز دوشنبه سپهرغرب و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری همدان، حمید ملانوری‌شمسی در نشست با رئیس و اعضای هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی استان اظهار کرد: اتاق بازرگانی با ارائه مشاوره‌های اقتصادی، راهکارهای علمی و اجرایی برای استفاده بهینه از سرمایه‌های بخش خصوصی را پیشنهاد می‌دهد.
وی ادامه داد: کشور باید به سمت تولید هدفمند و پایدار به‌ویژه در استان‌هایی که دارای ظرفیت‌های بالقوه در حوزه صنایع و معادن هستند، حرکت کند.
استاندار همدان گفت: سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها می‌تواند به رشد اقتصادی منطقه و افزایش اشتغال کمک کند و باید سرمایه‌گذاری‌ها را به سمت بخش‌های استراتژیک به‌‌خصوص در صنایع کم‌آب‌بر و صنایعی که آلودگی زیست‌محیطی کمتری دارند و به منابع محلی آسیب نمی‌زنند، هدایت کنیم.
ملانوری‌شمسی اظهار کرد: امروز بازارهای جهانی به‌ سمت محصولات با کیفیت و با بسته‌بندی مناسب حرکت کرده و در بحث تولید و صادرات محصولات، بسته‌بندی و برندسازی نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند.
وی ادامه داد: توسعه بسته‌بندی و برندسازی می‌تواند ارزش‌افزوده زیادی برای تولیدات داخلی ایجاد کند و به‌صورت هم‌زمان اشتغال و رشد اقتصادی بیشتری را برای استان و کشور به ارمغان بیاورد.
استاندار همدان گفت: جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی باید به‌عنوان یکی از اولویت‌های اصلی در توسعه اقتصادی مورد توجه باشد و در این راستا باید کاغذبازی‌های پیچیده را حذف و با صدور مجوزهای سریع و تسهیلات مناسب، فضای مناسبی برای شروع فعالیت‌های اقتصادی در استان فراهم کنیم.
ملانوری‌شمسی اظهار کرد: سرمایه‌گذاری باید براساس توجیه اقتصادی مناسب و با برنامه‌ریزی دقیق انجام شود و اگر این موارد رعایت نشود، به نتیجه مطلوب نخواهند رسید و حتی ممکن است مشکلاتی مانند ورشکستگی و تعطیلی کسب‌وکارها ایجاد شود.
وی ادامه داد: در طرح‌های سرمایه‌گذاری توجیه اقتصادی و اهلیت سرمایه‌گذار باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
استاندار همدان همچنین در نشست با رئیس‌ کل دادگستری و شورای قضائی استان گفت: عدالت و انصاف دو مفهوم کلیدی و اساسی هستند که بدون آن‌ها جامعه به سمت فروپاشی می‌رود.
ملانوری‌شمسی افزود: همکاری و هم‌افزایی میان تمامی دستگاه‌های اجرایی و قضائی برای توسعه همه‌جانبه استان ضروری است و تعامل میان قوای مختلف و نهادهای خدماتی در بخش‌های دولتی و خصوصی، بسیار مهم است تا توسعه اقتصادی، اجتماعی و امنیتی محقق شود.
استاندار همدان گفت: مدیریت در شرایط کنونی نیازمند خطرپذیری است و دستگاه‌های نظارتی باید با هدایت و راهنمایی مدیران، به آن‌ها کمک کنند تا بدون ترس از نظارت سختگیرانه، تصمیم‌های شجاعانه‌ای بگیرند که به نفع جامعه و مردم باشد.
* تحول اقتصادی همدان در گرو هماهنگی و سامان‌دهی بخش‌ خصوصی است
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان نیز با بیان اینکه دولت با فراهم کردن زیرساخت‌ها نقش مهمی در تحقق اهداف بخش خصوصی ایفا می‌کند، گفت: تحول اقتصادی همدان در گرو هماهنگی و سامان‌دهی بخش‌ خصوصی است.
سیدمجتبی حسینی اظهار‌ کرد: نیاز امروز ما در استان فراهم کردن شرایط و زیرساخت درست برای افزایش تولید و سرمایه‌گذاری در راستای ارتقای معیشت و همچنین ایجاد شغل‌های جدید است.
وی بیان کرد: دولت براساس اصل 44 قانون اساسی اجازه سرمایه‌گذاری ندارد، بنا‌براین اثرگذارترین گروه در توسعه اقتصادی، بخش خصوصی و اتاق‌های بازرگانی هستند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان با بیان اینکه اتاق بازرگانی ارتباطات بین‌المللی بسیاری دارد که نیاز است از این امتیاز در توسعه روابط تجاری و دیپلماتیک اقتصادی همدان استفاده شود، گفت: نجات کشور و اقتصاد نیازمند ورود سرمایه‌گذاران به میدان است.
وی بیان کرد: درحال حاضر حجم سرمایه‌گذاری‌های خارجی در پروژ‌ه‌های مختلف ازجمله ماشین‌های برقی و غیره، مشهود است که امیدواریم این ارتباطات منشأ خیر و برکت برای کشور عزیزمان باشد.
حسینی با اشاره به اینکه همدان یکی از قطب‌های کشاورزی ایران است، افزود: همدان در کنار تولید انبوه محصولاتی همچون گندم، کشمش، گیاهان دارویی، محصولات گلخانه‌ای و غیره، در حوزه دامپروری و محصولات گوشتی کشور نیز نقش مهمی داشته که می‌توان از این ظرفیت‌ها در جهت توسعه بهره‌مندی لازم را به عمل آورد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های کم‌نظیر گردشگری همدان، عنوان کرد: مراکز طبیعی و تاریخی دیدنی و منابع طبیعی موجود در کنار ظرفیت گردشگری سلامت با توجه به زیرساخت‌های بیمارستانی و درمانی، زمینه را برای همکاری و سرمایه‌گذاری در این حوزه فراهم کرده است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی نیز در این دیدار با اشاره به اینکه از توانمندی و انگیزه استاندار تازه‌نفس همدان مطلع و مطمئن هستیم، گفت: ما به‌عنوان نمایندگان بخش خصوصی اعلام می‌کنیم که این بخش برای رونق تولید آماده است.
رحیم مرتضایی همچنین به ظرفیت مهم شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در توسعه تجارت اشاره و اظهار کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید پیگیری بیشتری در این خصوص انجام دهد؛ قوانینی که در این زمینه وجود دارد اگر به‌خوبی و کامل اجرایی شوند، بیش از 80 درصد موانع تولید را برطرف خواهند کرد.
وی ادامه داد: در سال گذشته جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی به‌صورت مرتب برگزار شده و انتظار داریم این روند ادامه‌ پیدا کند.
رئیس اتاق بازرگانی همدان عنوان کرد: اتاق وظایف خود را انجام خواهد داد و انتظار دارد که دستگاه‌های اجرایی مربوطه هم از حداکثر توان خود استفاده کنند.
مرتضایی در پایان سخنانش با تأکید بر اینکه مشکلات باید اساسی برطرف شود، تأکید کرد: مدیران استان باید پای‌ کار باشند.
ملانوری‌شمسی همچنین در نشست با مدیرکل و معاونان فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان اظهار کرد: همان‌طور که برای احداث یک ساختمان به مهندس و متخصص نیاز داریم، در امور فرهنگی نیز باید از متخصصان بهره ببریم؛ چراکه فرهنگ با جان‌وروح و دنیاوآخرت مردم در ارتباط است.
وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) بارها تأکید کرده‌اند که تمامی دستگاه‌های اجرایی در حوزه‌های اقتصاد، عمران و حتی امور سیاسی، در برنامه‌های خود به‌طور حتم پیوست فرهنگی داشته باشند.
استاندار همدان گفت: هر کاری که با فرهنگ اصیل کشور و ارزش‌های اسلامی آمیخته باشد، به‌طور قطع تأثیر بیشتری خواهد داشت و همراهی مردم نیز در این صورت بیشتر خواهد بود.
ملانوری‌شمسی هنر را ابزاری قدرتمند برای ماندگاری مسائل فرهنگی و ایجاد نشاط اجتماعی دانست و افزود: هر اندیشه‌ای که در قالب هنر نگنجد، نمی‌تواند به‌درستی در جامعه تأثیر بگذارد و برندهای بزرگ جهان نیز از هنر و متخصصان هنری برای پیشبرد اهداف خود بهره می‌برند.
وی یادآور شد: استان همدان با تاریخ و تمدن غنی خود، همیشه نقشی پُررنگ در فرهنگ ایرانی و اسلامی داشته و هنرمندان، علما و فرهیختگان این استان منابع بزرگی از فرهنگ هستند که باید از ظرفیت آن‌ها به‌درستی استفاده شود.
استاندار همدان تأکید کرد: نشاط و شادابی اجتماعی امری حیاتی است که باید در برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی مورد توجه قرار گیرد و توسعه فرهنگ عمومی و تقویت اصالت‌های فرهنگی، باعث تقویت روحیه مردم و افزایش اعتمادبه‌نفس اجتماعی می‌شود.
ملانوری‌شمسی ادامه داد: مسجد به‌عنوان نهادی فرهنگی و اجتماعی، باید در مسیر قانون کارکرد بیشتری پیدا کند و حضور مردم در آن پُررنگ‌تر شود؛ با فعالیت‌های مناسب فرهنگی می‌توانیم نقش مسجد را در رونق نشاط اجتماعی بیشتر کنیم.
استاندار همدان همچنین در نشست با مدیرعامل و اعضای هیئت‌مدیره جمعیت هلال‌احمر استان، بزرگ‌ترین سرمایه هلال‌احمر را اعتماد مردم به این جمعیت اعلام کرد و گفت: این اعتماد نتیجه خدمات بشردوستانه‌ای بوده که هلال‌احمر ارائه کرده و در کاهش درد و رنج مردم نقش مؤثری داشته است.
ملانوری‌شمسی ادامه داد: باید این سرمایه اجتماعی را به‌خوبی حفظ کرد؛ چراکه بدون اعتماد مردم هیچ سازمانی نمی‌تواند موفق باشد.
وی اظهار کرد: هلال‌احمر بزرگ‌ترین سازمان مردم‌نهاد کشور است و به‌عنوان سازمانی بین‌المللی در تسکین آلام بشری و رسیدگی به آسیب‌دیدگان بلایا و حوادث، فعالیت می‌کند.
استاندار همدان یادآور شد: فعالیت هلال‌احمر زمانی به اوج خود می‌رسد که مصیبتی رخ داده و گروهی از مردم نیاز به کمک دارند؛ بر همین اساس مأموریت‌های هلال‌احمر همیشه در زمان‌هایی که درد و رنج وجود دارد و نه شادی و راحتی، شکل می‌گیرد.
ملانوری‌شمسی افزود: امدادگران هلال‌احمر در داخل کشور و در سطح بین‌المللی در شرایط سخت و مکان‌های صعب‌العبور مانند کوهستان‌ها، زلزله، سیلاب و دریاها فعالیت می‌کنند و عشق به کمک به دیگران در این افراد انگیزه‌ای است که انجام کارهای سخت و طاقت‌فرسا را ممکن می‌کند.
وی اظهار کرد: در حوادث اخیر مانند زلزله ترکیه، جمعیت هلال‌احمر ایران بسیار سریع وارد عمل شد و خدمات امدادی قابل‌ توجهی ارائه کرد.
استاندار همدان در پایان سخنانش در این دیدار یادآور شد: توسعه امکانات و پایگاه‌های امدادی در داخل کشور به‌نحوی بوده که خدمات امداد و نجات در جاده‌ها و مناطق دورافتاده به بهترین شکل ممکن ارائه شود.
  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/87161